Problem...
Observera att nackskinnsgrepp och andra fysiska bestraffningar inte är något vi står bakom eller rekommenderar inne på iller.ifokus. Det finns massor av trådar med alternativa, moderna och mer funktionella metoder. Använd gärna sökfunktionen eller skriv ihop ett eget inlägg. /Veronica, Sajtvärd.
Ibörjan har det gått bra mellan Busan och nya valpen Stumpy men inte nu mer. Busan fattar inte att han vill leka och skriker av rädsla då han jagar henne.
Sen har båda slutat gå på lådan helt utan gör behover överallt nu. Ibland har jag sett att Stumpy springer efter Busan då hon ska på lådan och då springer hon i väg av rädsla o lämnar ett spår av bajs efter sig.
Båda gick på lådan fram tills igår blev det en total vändning ocg nu går ingen på lådan.
Vad ska jag göra?
Så fort jag ser nån sätta sig på nåt ställe lyfter jag dom till lådan men det är inte alltid man ser de sätta sig utan för ju.

Vet tyvarr inte vad du ska gora :( Ross har samma problem med bajset nu nar nya valpen kommit in i huset.. Pudding vagrar samma horn som valpen, och valpen vagrar ladan.. Sa det ar bajs OVERALLT… :/
Men har Stumpy (sott namn forresten!) gjort ngt med henne, eller ar han/hon bara tagen vid tidig alder sa att han/hon inte riktigt vet hur man leker med en iller?
// Amanda
Stumpy kommer från mig, och här var han 110 på lådan här hemma, inte en bajs så långt ögat kunde se utom i lådorna. Han kunde bitas lite i tårna, framförallt om jag hade strumpor på mig, annars inte.
Vet att Busan är ca 2 år gammal, och har varit ensam iller under denna tiden, så hon kanske behöver ha lite tid på sig att accetera sin nya kompis. Och då han är 14 veckor nu, så gillar han att lek, bus och att jaga saker och ting. Det gör hans kullsyskon som jag har kvar här hemma också. Och då jag själv tog hem en 9½ veckors valp hit i torsdags i förra veckan, så har nu efter ca 3½ dag Otto börjat att försöka sätta han på plats (detta efter att ha accepterat honom fullt ut vad det såg ut som). Så i mellanåt så är mycket skrik och illerfisar i luften, men så länge ingen går till överdrift, så får de hålla på. Just nu så sover Otto, My och Miller tillsammans i den nedersta byrålådan, tills de vaknar igen. Och då kanske de börjar igen en stund, eller tills de tröttnar och leker och busar igen ett tag.

Ja Stumpy som jag har börjat kalla lillen trots att han inte är så liten hehe. Han va duktig på att gå på lådan fram tills för två dagar sen då börja både han och Busan göra behoven över allt. Nu håller jag jätte koll på båda två och lyfter dom till toa var gång jag se att se sätter sig nån annan stans.
Busan har träffat illrar och hundar då och då som hon lekt med men kanske inte lika villt som lillen vill leka ibland då hon inte får vara ifren en sec.
Men de är nog snart tillbaka i att gå på lådan igen.
Klart att han är busig, han har ju haft Otto att tampas med här hemma, så han fick nog ta i lite där för att hävda sig mot honom. Men han var alltid snäll mot både My och sin mamma. Men valpar e valpar, och speciellt nu när han är uppe i tonåren, då ska han säkert hävda sig mer. Så du får hålla koll, och ta bort honom ett tag om du tycker att det blir för mycket för Busan. Har själv nu en extra iller här hemma, en liten 9½ veckors brun tomte vid namn Mr Miller, eller Mille som jag oftast kallar honom för. Här försöker Otto säga till honom att det är han som bestämmer, men se det är det inte alls, för det är jag. Och jag har ofta på dessa 3-4 dagar som jag har haft Mille hemma, fått ta upp honom eller Otto ett tag bara för att Mille ska kunna gå på toa eller äta ifred.
Så här ser han ut, fotot knäppte Ulrika här inne på HC-träffen igår.

Så söt han är.
Ikväll har ingen gått utanför lådan så jag fattar inte vad dom fick för sig. eller är det för att jag sitter och tittat på tv el vid datorn och de vet att jag kommer springande om jag ser dom sätta sig på golvet.
Ikväll så fick jag ett bett i röat och nacken då lillen ville ligga på soffkanten där jag satt. så fort jag flyttat mig la han där och halv sov ett bra tag.
Han testar dig nu hör jag, alla 3 älskar att vara uppe i håret, speciellt om man som jag har lite längre hår än dig #5#. Hade ibland alla 4 uppe på huvudet och axlarna, men då rörde de aldrig vare sig öronen eller nåt annat. Så jag tror att han börjar testa dig nu för att se om samma regler gäller hos dig som hos mig, så bara säg till honom på skarpen att det är fel. Här hemma har de både blivit både bitna i nackskinnet och vässsssta på av mig, brukar bita dem i nacken så att de förstår att det gör ont om de biter på mig. Oftast så brukar det hjälpa med bara några gånger, men jag vet att jag hade en valp (tror det var i den 2:a eller 3:e kullen jag hade) som var så envis och fortsatte att bitas. Och det kvittade vad jag gjorde med henne, till sist så bet jag henne i nacken så att hon kände det (hon skrek till lite, men jag bet inte hål det var jag noga att kolla efteråt, det ska liksom bara göra ont på dem), samtidigt som jag vässste som mamma gör när hon säger till. Hon biter dem även i nacken om de är för vilda i sina lekar med henne, så detta tog jag i akt och började göra samma sak.

Har du provat att ha dem separerade från varandra ett tag? Ibland brukar det inte funka så bra att bara placera in en ny iller med en äldre direkt.
Man kan ha ett nät mellan dem så de ändå kan nosa på varandra till att börja med.
Ett annat tips är att så fort lilla valpen vaknar, sätt honom på lådan direkt och när han gjort ifrån sig, ge den en belöning, russing brukar fungera bra.

Han går nu på toa va gång han vet att jag kollar honom men så fort jag inte är is amma rum så passar han på att göra behoven på golvet.
Jag har särat dom lite då och då för att busan ska få en paus från allt lekande.
Och ja han testar mig massor nu men jag säger ifrån och han vet att han gör fel men försöker ändå för att se om jag säger ifrån igen.