Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 725 ggr
UlrikaD
1

Illern och lagen

Har precis pratat med en person som vill sälja sina illrar. Personen tycker att man kan ta ett ordentligt pris för dem för det följer ju en bur med. Jag berättar att illern enligt lagen inte får bo i bur, men jodå det får den visst. Personen i fråga har haft besök av miljö och hälsa (i ett annat ärende) och då satt illrarna i bur och det var helt ok. Buren ifråga är ingen kaninbur utan en större bur men dock verkligen inte 5kvm. Jag hade kanske inte riktigt trott på detta om inte även jag haft besök av miljö och hälsa när de skulle kontrollera min chinchilla-uppfödning. Deras första fråga när de klev in genom dörren och såg illrarna var: Va, har du inte dem i bur?

Hur ska folk kunna lära sig att illrar inte är burdjur när de som jobbar med lagen och åker runt till folk på besök inte vet om det själva?? Blir så jäkla less på det här, de som köper tex de här illrarna nu kommer ju att tro att det är ok att de får bo i den där buren på heltid. För det får man ju säger miljö och hälsa. Jag blir bara ledsen.

FerretCrow
0

detta ifrågasatt jag i i tråden där dom vare hos åsaF. hur mycket vet dom egentligen? med tanke på att vi vet ju hur lite texempel agria vet om illrar fasst dom försäkrar dom. så hur mycket vet då dessa personer om detta unika djur?

ferretgirl
0

5m2 är bara vad 1 iller ska ha att röra sig på, har du flera så ökar den siffran efterhand. Men den dubblas in om har t.ex 2 illrar, tror då (om jag minns rätt) att de ska ha 7 eller 8m2 att röra sig minst.

Själv tycker jag att det är OK att ha iller i bur under kortare stunder eller över natten som jag har. Mina springer fritt hela dagarna, men när jag lägger mig (vilket kan bli allt från kl: 23:00 till 03:00 beroende på vad som är på TV och vad som skrivs här inne). Det är bara då jag har valpar, yngre än ca 20 veckor som jag försöker lägga dem tidigare. Vill att de ska ha ca 12 timmars sömn vilket de accepterar så länge de är här, så Otto, My och lille Miller lägger sig ungfär vid 20:00 tiden. Oftast så vaknar de då mellan 7 och 9 på morgonen, men ibland så vaknar de redan vid 05 tiden, för då har de så mycket bus i kroppen att de börjar slåss istället. Så då är det lika bra att släppa ut dem i sovrummet så de får leka av sig ca 1 timmes tid. Sen slocknar hela högen igen i en ända hög antingen uppe hos mig i sängen, eller så ligger de alla 3 ihop i den nedersta byrålådan som är illrarnas låda med 2 fleecfiltar som de kan krypa in i snusa vidare.

Ang pris för iller så hade inte jag tagit några högre priser bara för att det ska följa med en bur. Då är det isåfall bättre och säga till köparen att jag vill ha t.ex 500:-/djur, och vill du köpa bur så har jag det till ett reduserat pris beroende på vad man nu själv har gav för buren, och om den då var ny. Som jag har 2 stora burar här hemma ca 120cm höga 1 m breda och 80-90cm långa. Nypris på burarna var 2800:-, skulle jag t.ex varit tvungen att sälja eller omplacera mina djur, då hade köpaen fått köpa burarna för 1000:- Så hade jag gjort, men det är jag, kanske gör andra på annat vis, vad vet jag.

Nea
0

Alla illerägare kanske skulle ha lagen ang. hållning av iller som bokmärke på sin webläsare. Lätt att ta fram om en inspektör skulle undra varför illern/illrarna inte bor i bur. Flört

UlrikaD
0

Nu var inte grejen egentligen att hon ville ta mer pengar för det följde bur med. Det är ju helt upp till säljaren hur mycket pengar man vill sälja för. MEN grejen är att om inte myndigheterna själva har någon koll på lagen HUR ska då nya illerägare kunna lära sig vad som är rätt?

UlrikaD
0

Följdfrågan är ju hur man kan få någon att inse att det är olagligt att ha illern i bur när miljö och hälsa varit hemma hos dem och sagt att det är ok?

Madde
0

Då är det ju Miljö och hälsa som måste lära sig ett och annat. Frågan är ju hur man får de till att lära sig det. Att man inte ska ha en iller i en bur på 1m x 1m x 1m. utan att det är en för liten yta.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sokka
0

Hängde inte mer riktigt men de är ok om den är 5 kvm2 om jag förstod det rätt? Det kanske var stora burar dom hade då när miljö o hälsa var där?

Dom gör ju ingen nytta om dom inte kan vad dom gör helt klart..

Madde
0

#7: En iller behöver en bur på 5 kvm. Men som jag har förstått så är det 1-5 illrar i en bur på 5kvm. Men det måste vara minst 5 kvm för 1 iller.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

UlrikaD
0

Som jag skrev tidigare så satt de illrarna jag pratade om INTE i en 5kvm bur. Jag har sett buren.

laxie
0

Men dom kanske inte brydde sig för att dom kanske inte är djurvänner. Även om det var lag på att man kan ha illrar i bur skulle det alldrig komma på tanke hos mig:P Jag gillar inte något djur i bur men om man ska åka nånstans så måste man ha dom i bur om man nu ska ha dom med sig.

Men bry dig inte om dom där Miljö och Hälsa snubbarna dom tror säkert dom gör sitt jobb men bryr sig säkert inte om djur ett dug. Och jag hatar sånna som är för fega för att bry sig om andra varelser på denna jord.

HannaM
0

Jag tycker det är tråkigt om miljö och hälsa inte kan det dom ska. Hoppas att dom som "godkände" dom här burarna är ett undantag. Är det här vanligt så känns det rätt värdelöst, då kan man ju få lite vad som helst godkänt trots att lagen säger något annat.

Ceciliaolucifer
0

Mitt förslag är att ring miljö och hälsa i er kommun och informera deras chefer? anmäl sedan personen så får dem komma dit och inspektera igen. Det är minst sagt förjävligt om dem inte vet vad dem håller på med, vad deras jobb innebär?!

[jenkass]
0

sen kan ju denna person ljuga om att inspektörer från djur och hälsa varit där. men om inte så är det ju bedrövligt! man ska ju för sjutton kunna sitt jobb!

UlrikaD
0

I just detta fallet är jag helt säker på att miljö och hälsa varit där. Pratade nämligen med personen i telefon under tiden. Vet också vilken inspektör det är som har varit där. Jag har (tror jag) lyckats få henne att sluta ha illrarna i bur nu. MEN hon tror fortfarande inte på mig när jag säger att det är olagligt. Utan hon gör det nu för att jag har överdrivit så jag blev blå om deprimerade, ledsna, livströtta illrar osv, osv. Vad fasen skulle jag göra liksom.Ledsen Men jag vågar inte åka och hälsa på igen, håller jag mig på avstånd så kan jag försöka påverka iallafall. Kommer jag dit så är risken stor att jag klår upp människan istället och det hjälper ju ingen.

skrollan
0

får man fråga hur du hittade denna person Ulrika, är det någon ny illerägare som inte vet så bra vad det är för djur eller är det någon annons genom blocket?

Ceciliaolucifer
0

#15 vad spelar det för roll hur hon hittade personen? eller hur hon känner personen ifråga?

blocket annons eller ej så är det ändå helt fel.

UlrikaD
0

#15 Jag känner personen sedan tidigare, har avsagt mig vidare kontakt pga olika saker som har med hennes djur att göra, och nu har hon tagit kontakt med mig igen.

skrollan
0

Nej, självklart är det helt fel, det säger jag väl inte bara för att jag ställde några frågor? Undrade just eftersom att Ulrika även pratat med en blocket annons om stamtavlor, därav. Tycker det är bra när människor med fakta kan berätta för dessa personer att tex bur är olagligt och varför en stamtavla är bra att ha. Var mina frågor godkände nu när jag berättade varför jag undra?

#17 Okej, hoppas hon kan ta till sig ordentligt nu och förstår att hon pratar med en person som kan mer om illrarna och deras bästa!

Faxlin
0

#0: Låter som ett klockrent fall att kontakta miljö och hälsa och kräva att de läser på om Illern och lagen. Det är tack och lov inte alla miljöinspektörerna som är så dåliga som dessa du råkat ut för.

#1: De som var hos mig kunde i alla fall lagen. Jag fick dispans att ha Stella med valpisarna där då valparna var så små. Det var också de enda som satt i bur.
Så dra inte alla efter samma kam.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars