Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1779 ggr
Anneliearvidsson
0

ont när hon äter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitzy har fått ett sår under läppen som varar och hon har tappat håret runt omkring. Tandköttet ser också lite rött ut i området kring såret (se bild) + att hon ser ut att ha ont när hon äter.

Vad säger ni? ska vi vänta och se om det läker eller bör hon tas till veterinär?

ferretgirl
0

Jag hade nog sökt veterinär för detta, kan vara allt från en dålig tand till böld eller värre. Så jag tycker absolut att du ska söka veternär för det.

ViktorMarina
0

Hade också kollat upp det snarast hos en veterinär.. Kan vara så enkelt att hon gjort sig illa på nåt, men risken finns ju att det är nåt värre, som t.ex. en tumör. Så mitt råd är att kolla upp det.

Sara
0

Är det infekterat så behöver hon antibiotika.

Sara

LiindaLarsson
0

vad har illern på läppen nån röd blåsa??

LiindaLarsson
0

Ger du din iller plack off som är bra för tandsten säkert bra för annat :) eheh vet itne men men

Anneliearvidsson
0

#4 läppen har svullnat lite och blivit röd

Anneliearvidsson
0

#5 Nu är inte mitzy min utan jag är vakt åt henne medans matte är och jobbar utomlands. Ja hennes tänder ser inte så välmående ut. Väldingt gula och så. Jag ska se till att köpa hem plack off till henne och våra andra, det verkade bra. =)

Sara
0

Har hon ont så behöver hon komma till en veterinär, det kan finnas var inuti som behövs tas bort och ev antibiotika.

Jag brukar tänka hur det hade varit om det var jag själv som hade skadan/såret och jag hade sökt läkarvård.

Sara

Guteillern
0

#7 Det där ser tyvärr ut att vara mer än dåligt tandkött, så hon behöver en veterinärkoll. 

Om Mitsy är försäkrad och du inte fick försäkringsnummret när hon kom, så försök få tag på det. Har ägaren inte tillgång till försäkringsnummret, så kan det kanske ordna sig om du får ägarens personnummer och ringer AGRIA först.

MVH Ammi

Anneliearvidsson
0

#8 ja :/ väntar på klartecken från matte bara

Anneliearvidsson
0

#9 jag tror jag har det..har nått försäkringspapper här iaf

Norrskenets
0

Håller med ovan, få tag i hennes matte så du kan kolla upp det hos vetten sen. Plac off visar inte resultat på en gång plus att det kommer inte rengöra såret eller minska svullnaden precis. Hoppas du får tid hos vetten så fort som möjligt för det där såg inte skönt ut, hon kanske till och med minskar på mat intaget och rasar sen i vikt om det går för långt.

Sarah
0
AlbaStiffler
0

Om de ändå söver henne för att ta hand om "bölden" så tycker jag de ska passa på att fixa tänderna åxå. Det kan ju vara tandköttsinflammation som krupit ner och som orsakar det hela.

Viktigt att veta är att tandsstensskrapning som ska ta hans om tandsten under tandköttet måste göras med ultraljud (inte skrapa). Det kommer åt under tandköttet. så du måste kolla att veterinären du ska till kan göra detta. Större stationer kan detta! Attfixa tänderna tror jag kostar runt 1000 kr och hjälper lätt hennes problem om det är detta som ställer till det. Det ser ju ändå ut osm om att det är dax för tandvård med ultraljud!

Berätta hur det går och vad bölden är. :)

AlbaStiffler
0

Du kan ju blöta upp torrfodret något undertiden du väntar på veterinärbesöket. Behöver ju inte vara superuppblött, men något uppblött så blir det mjukare och skönare att tugga på… Om hon äter uppblött vill säga, det är ju inte säkert.

Tänk på att hålla koll på så att hon äter öht bara, så att hon inte slutar för att det gör ont. Passa på att väga henne nu, och hålla koll på vikten under hela tiden det tar för henne att bli "frisk". :)

Anneliearvidsson
0

#12  Det förstår jag. Att jag ska köpa Plack off var inte tänkt som "lösningen" på detta problem utan jag tänkte att det var bra att ha hemma bara. =) Hon har inte börjat äta midre sen såret kom. Jag tycker hon äter väldigt bra, Men hon har alltid varit ganska mager.

Anneliearvidsson
0

#14 tandköttinflamation var något jag tänkte på också. Ja jag får höre med vetten här i stan om dem gör sånt. Annars finns strömsholm inte så långt härifrån. Dem borde göra det.

Anneliearvidsson
0

Uppblött torrfoder har hon fått enda sen jag märkte att hon verkade ha ont. Hon tycker om det :)

Ceciliaolucifer
0

Att söka veterinär är nog det bästa för det ser inte bra ut. Försök att göra det så fort som möjligt. Lycka lycka till!

Norrskenets
0

#12 Okej, ville bara upplysa det=). Hoppas du får tid hos vetten snart iaf, ser inte så skönt ut att ha så iaf.

sushi
0

Anne-Lie, ring vetrinären.. Men säg att hon är rätt gammal och att det kanske inte är jättebra att söva henne.
Jag kan försöka fixa pengar, annars kan du kan ringa mina föräldrar om det, ingen fara :P
Jag vet inte nåt om nåt försäkringsnummer, men det står nog på pappret.

Min lilla tant =/ Jag kommer snart hem och hälsar på henne (och alla andra såklart =)

AlbaStiffler
0

#21> För att ta bort tandsten och mecka i munnen måste de nog söva henne. Hon kommer garanterat annars sprattla som en galning. De söver dock henne lätt (inte narkos) så det brukar inte vara så påfrestande och sövningen är rätt kort. Så det går nog bra! :)

Anneliearvidsson
0

Jag tror jag går dit idag och pratar med dem. Då bokar jag en tid alltså.

sushi
0

#22 Okej, men alltså vi har tagit tandsten på henne själva, och hon var jätteduktig och låg helt still. Och resten av tänderna är bortom all räddning känns det som. En är helt gul och genomskinlig. Men visst vore det bra att låta nån kolla på det, helt klart!

Guteillern
0

#24 När man tar tandsten med skrapa, får man inte bort den tandsten som kan finnas tandköttet, vilket leder till inflamationer.

Den gula genomskinliga tanden, är troligen död. Ev. kommer veterinären att rekommendera att den dras ut.

Hoppas det går bra för tösen.

MVH Ammi

sushi
0

#25 Nej det såklart =/

Ja det vore nog bra om den drogs ut, för hon undviker att äta på den sidan har jag märkt, så den är nog rätt jobbig för henne.

Usch, jag önskar att jag kunde göra nåt för henne, jag känner sig så hjälplös när jag är så långt borta :(
Jag hoppas verkligen också att det går bra, annars kommer jag aldrig kunna förlåt mig själv för att jag var borta de sista månaderna i hennes liv..

Guteillern
0

#26 Sitter inte tanden löst så kan den vara kvar, eftersom den inte kan vålla henne smärta.

Jag är mer bekymrad över de övriga tänderna, som hon behöver för att tugga maten. Det är nog bra om en djurtandläkare tittar på henne, eller är det kameravinkeln som gör att tänderna ser felplacerade ut?

MVH Ammi

sushi
0

#27 Menar du de tänderna i överkäken?

Guteillern
0

#28 Ja

sushi
0

#29 Det såg faktiskt jättekonstigt ut, det har jag inte sett tidigare.
Jag ska fråga Anne-Lie om det ser ut sådär på riktigt, då jag inte har möjlighet att göra det.

Guteillern
0

#30 Om tänderna av någon orsak har förskjutits, så kan det vara en orsak till att hon verkar ha ont när hon äter. Om jag minns rätt, så har Strömsholm djurtandläkare, det var ju inte så långt dit.

MVH Ammi

AlbaStiffler
0

Har det blivit något veterinärbesök än? Vad sa de? :)

Anneliearvidsson
0

Har tid imorgon :)

Norrskenets
0

Hoppas det går bra

LiindaLarsson
0

hur har det gått?

Anneliearvidsson
0

Nu har vi vart hos veterinären. dem sa att hon hade en del tandsten och därmed tandköttsinflamation. Såret på hakan behövde inte ha något med tänder/tandkött att göra. Hon fick recept på Vetrimoxin pasta mot inflamation. Som hon ska få i 7 dagar.

Veterinären sa att vi kan boka tid för tandstensbortagning om vi vill då dem också skulle göra en mer nogrann koll på tänderna.  Sövningen är alltid en risk. men om man bestämmer sig för att ta bort tandstenen och vill vara extra försiktig så kunde dem ta blodprov och se om alla värden var som dem skulle innan.

Besöket gick bra förutom att veterinären fick sig ett bett när hon skulle lyssna på hjärtat :P

FerretCrow
0

#36 ja har hon fått inflamation av att hon har tandsten bör den ju tas bort. jag ska passa på att ta den lilla tandsten som thyra har när hon kastreras för då är hon ju iaf sövd.

Norrskenets
0

#36 Va skönt att dom kan ta blodprov strax innan så kan man va lite lugnare iaf.

Ceciliaolucifer
0

#36 Du kan blanda medicinen med laktosfrigrädde om hon vägrar att äta den! :)

Sara
0

Vetrimoxin pasta brukar de tycka är smaskens.

Sara

Anneliearvidsson
0

Haha ja hon älskar den!

becka89
0

Vart kan man få tag på plack off??

Marina
0

#42 djurkliniker och djuraffärer säljer det.

becka89
0

#43 okey tack :D