Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 904 ggr
[LiisaDagger]
0

Tassa opererad

Igår hittade vi lilla Tassa i köket, skakande, stel, uttorkad och kall. Dagen innan mådde hon bra men jag fattade ju att hon skulle dö utan snabb hjälp så vi åkte med ilfart till Hallands djursjukhus. Väl där röntgades hon, de såg ingenting då så att hon fick bli inlagd. Vi åkte hem, fruktansvärt ledsna förstås. Senare den dagen ringer veterinären och säger att Tassa har stopp i tarmen så det blir operation.

Gissa vad dom plockade ut ur tarmen? Jooo, en ÖRONPROPP! Livsfarliga alltså. En öronpropp kunde ha dödat Tassa och jag fattar inte ens hur hon kunde ha fått tag iden.

Jag ringde idag och hon mår visst ganska bra, bajsar, kissar och är lite piggare.

Så ni som inte har försäkrade illrar, ring idag och skaffa. En olycka händer så lätt. Om jag inte hade haft henne försäkrad så har jag ingen aning om hur vi skulle klarat detta.

Suck, allt detta för en öronpropp…

Satmaran
0

Nej, så hemskt :(

Stackars lilla tös! Hoppas att hon repar sig, vårt goa lilla liv.

Det har varit nära här en gång också, just med en öronpropp, men tack o lov så lyckades Hedda kräka upp den och jag kollade så att alla bitar var med!!!

Nu har jag inga skumproppar längre utan har gått över till siliconproppar som är mer som ett formbart vax och de hålls noga instängda i en låda!!!

Tur att du hade försäkrat henne!!!!

Vi tänker på lilla Tassa och sänder tusen pussar på liten nos.

Lillan

[LiisaDagger]
0

Hon repar sig nog men jag var verkligen rädd där ett tag, hon mådde ju så fruktansvärt dåligt. Nu vill jag bara ha hem henne, men man förstår ju att de måste hålla henne under uppsikt ett tag till.

Gustav-o-Linda
0

Jag har hört att öron proppar är rätt vanlig orsak till att en iller dör…. Själv är jag snickare och använder det varje dag… Så här hemma är man väldigt försiktig med just det !

Min hane Dodge hade oxo stopp i tarmen , men då gav jag honom parafinnolja , o då kom det ut en jätte stor gummi bit från ett fiske drag ! Tur nog är han bra nu efter två veckors daglig koll av bajs, hahahah

Sarah
0

Du är inte den första och tyvärr inte den sista heller… Skönt att hon är bättre.

Faxlin
0

Hualigen, det hade kunnat gå illa. Skönt att det gick bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[LiisaDagger]
0

Ja, det var HEMSKT att se

LiindaLarsson
0

Öronpropp?? mena du tops??? eller är jag helt borta nu ?

[LiisaDagger]
0

öronpropp, en sån där gul man trycker in i örat när sambon snarkar

LiindaLarsson
0

ja sånna :) nu vet jag vad du menar :)

stackar iller :( tur att det gick bra

Sara
0

skönt att allt gick bra!

Sara

FerretCrow
0

skönt att det gick bra. men är det inte 4 illrar på en månad nu man upptäck har haft öron proppar i magen nu?

[LiisaDagger]
0

det är en öronpropps-epedemi på gång….

[LiisaDagger]
0

Tassa är hemma igen och piggare än någonsin, lite magrare bara. Hon verkar alldeles utom sig av glädje att hon fick komma ifrån det där hemska sjukuset.

En fråga bara… Måste hon verkligen ha tratt på huvudet? hon kan ju knappt gå med den på. Om hon ändå inte är och tuggar i stygnen.

HannaM
0

Svar, nej. Jag har inte haft tratt på någon av mina opererade. Dom är rätt bra påatt låta det vara ändå. men håll koll så hon inte börjar riva och slicka för mycket

[LiisaDagger]
0

#14 Japp, jag tog av den. Inte så lätt för en iller att släpa runt på en plastgrej runt huvudet men veterinären tyckte absolut att hon skulle ha den i 10 dagar, hmmmmmm.

Sara
0

Tänk bara på att Tassa behöver ta det lugnt och inte leka under 1-2 veckor. För att det ska läka inuti henne.

Sara

[LiisaDagger]
0

Jadu, försök att hålla en iller ifrån att leka…

HannaM
0

#17 jag fick order om att stänga in valle i tio dagar när dom hade sprättat upp magen på honom… så jag hade honom i hage i en vecka, sen fick han totalspel

[LiisaDagger]
0

Jag skulle inte kunna stänga in Tassa, hon skulle bli galen.

HannaM
0

Jepp dom blir det, men dom läker… risken finns att det går fel i läkningsproecessen om dom får busa runt för mycket

Sara
0

Har haft Norpan instängd i buren 1 vecka efter varje operation. Hon tyckte naturligtvis det var tråkigt och låg mest och sov.

Sara

[LiisaDagger]
0

Hum, veterinären sa ingenting om at ha henne i bur. Men hon kanske trodde att illrar är burdjur så vad vet jag. Får väl prova att stoppa in henne i buren. Ihhh, hon kommer att bli galen!

Sara
0

Eller ett mindre rum så hon tar det lugnare.

Sara

[LiisaDagger]
0

Det har gått några dagar nu sen Tassa kom hem och hon är piggelin fortfarande, hon har til och med gått upp ordentligt i vikt. Det är fantastiskt hur ett djur kan återhämta sig så fort.

Satmaran
0

Skönt att höra :)

Illrar är otroliga!!!

Faxlin
0

Vad skönt att hon återhämtar sig bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

pyronella
0

precis en sådan gul åt frithz upp för ett par år sedan också. de är luriga för de expanderar i magen.

skönt att det gick bra!

[LiisaDagger]
0

Hämtade flickorna ikväll hos min vän efter en vecka utomlands och HJÄLP! Vart är min Tassa? Allt jag såg var en tjock stor korv till iller. Hon har till och med valkar på magen (nästan iallafall). Så nu har jag en Stina och en tjockis här hemma hos mig igen ^^