Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 1162 ggr
skrollan
0

Hemsk upplevelse & frågor

I söndags så var jag och erik och hämtade illern i västervik åt Jessica. Blev tårögd direkt när jag såg stackaren. Han var total gul, mest i ansiktet. Där hade han inte en ändå vit fläck. Övriga kroppen var lika hemsk den! Det är en hane, men han var lika liten som min skrollan, liiite liiite större, men inte mycket! Jag blev så förskräckt över hur han såg ut så jag var tvungen att fråga om det var en albino, och det var det minsann, då blev jag sur över hur den kunde vara så gul och sa till honom att hanm allt skulle få se en rikitg albino, hur vit dem ska vara och tog fram Groggie.
Jag kollade hans tänder, dem var INTE vita, brungrön aktiga. Men det var inte så konstigt eftersom att han gått på blöt kattfoder i hela livet. Frågade hur fan han kunde ge det, men men fick bara till svar att hans kompis som alltid haft illrar ger sina det och dem går "dagligen" på vetrinärsundersökningar och har inga fel. IDIOT! Han hade dessutom inge mat och vatten eftersom han hade fått det innan dem åkte från västervik.

Sedan åkte vi i alla fall därifrån upp mot södertälje för att möta Jessica. Under vägen fick vi problem med bilen, den började koka. Stackaren fick inte en ändå blund och vägrade äta maten vi hade. Jag hade honom i famnen under tiden vi stannade längst vägen och börjaade misstänka att han var blind. När han åt sin blötmat så bet han i skålan, som om han inte såg maten bara kände maten på lukten. När jag höll i honom och erik stod framför och vinka med handen märkte han ingenting. Han kroppsspråk och ännu mer gjorde att vi missätnkte att han såg väldigt dåligt eller var blind. Han ville dessutom ha en sådan kroppskontakt som jag inte kan beskriva, har aldrig kändt den av något djur förut. Kan tillägga att hans klor var ca 8 mm långa också!

När vi väl var framme i södertälje och jessica och viktor? kom så gick det bra, han kröp in i jackan och blev lugnt för ett tag. Men stackaren vad jobbigt dte var att se en sådan förstörd iller :(

Jessica och jag kom överens om att lägga ut en tråd här, hon har inget internet men behöver gärna råd om hur hon ska få honom att övergå på vitalin som hennes andra gör. Hon undrade dessuom om det gula i pälsen kommer försvinna med riktig mat, jag trodde att lite kunde försvinna men inte allt som jag sa till henne, eller?
Sedan fick jag ett sms morgonen efter, dem hade haft honom i sovrummet under natten utan dem andra illrarna, och han hade tydligen bitit jätet mycket. Hon visste inte hur hon skulel fya honom, vi vågar inte ta honom i nackskinnet, finns nästan ingenting att ta i där, är rädd att han ska bli öm i skinnet såna fall, vad tror ni?
Hon undrade om man kjunde slå med en tidning bredvid honom när han bet dem under natten, men jag tror han kan bli väldrigt rädd då om han inte ser något?

Ja, det kommer säkert fler fårgot. Jag håller kontakten med jessica under telefon. Väldigt tacksamma för svar!

Hade god lust att fråga vad hans kompis heter som har illrar som går på blöt kattmat och anmäla människan eller pka dit och se om hans illrar också sitter u bur. När vi tog emot illern så satt han i en liten låda som man öppnade taket på, den var olika stor som, ja vad ska man säga, en strerio som är ganska hög men inte bred, som man kan ha typ tre skivor i ? vet inte om någon vet. Kan ta kort på den nu innan vi ska ut till pappa och bränna upp den. KAn även lägga ut bilden som både han och groggie är på för att se skillnaden mellan dem.

Ceciliaolucifer
0

Jag blir ledsen när jag hör sånt här.

Albino illrar har en förmåga att kunna bli gula. Men även fodret gar sin inverkan. Hur ser hans slemhinnor ut? Är dem gula så kan det vara levern som spökar och går på sparlåga.

Att tänderna är gula och bruna och missfärgade har med dålig kost under uppväxten att göra. Att han är lite i kroppen kan också påvisa att han inte har fått det han har behövt i form av vitaminer och mineraler.

Jag skulle börja med blötmat. Kanske sitta och mata hnm. Köp a/d mat hos veterinären. Vad exakt fick han för mat hos den förra ägaren? DU kan pröva med att blanda maten med lite vetegrodsolja eller äggula.

Att han inte ser ngt kan tyvärr ha många orsaker :( men jag har hört talas om illrar som har kunnat leva bra liv ändå. Frågan är om han hör ordentligt också?

En iller som är otrygg bits, och det skulle jag också göra. Vem vet vad han har fått utstå och hur liten hans värld har varit? om han har settat i bur så kan han bli nervös av att bara bli utsläppt.

Säg hans namn eller blås lite på hnm innan ni rör hnm. Så att han är medveten om att han blir upplyft. Han kanske både ser och hör dåligt?

Låt hnm vara i några dagar. Jag förstår att en iller som har haft det på det viset blir otrygg med nya människor, dofter och speciellt miljö om han inte ser ngt. Gå sakta framåt och snälla ge inte upp.

Hur gammal uppskattas han vara?

sarae
0

Jag kan börja med att säga att bara för att pälsen är gul så innebär inte det att illern är vanvårdad. Att pälsen blir gul beror dels på hormoner samt kost. Okastreraade albinor blir i princip alltid hulbruna i pälsen. Sen blir de även gulare i pälsen o,m de tex har mkt fisk eller kött i dieten, mm. Så det är absolut inget fel med att ha är gul.

Visst, blötmat för katt e verkligen ingen bra kost. be henne att blöta upp torrfoderet och ge honom, då har de iaf en konsistens han känner igen.

otrygga illrar svarar ofta inte bra på att bli tagna i nackskinnet, det upfatats ofta som väligt "kränkande" för illern., bäst är att lära honom svara på rösten, när han biter säg nej med hög röst, och ignorera honom. beröm så fort han komemr nära utan att bitas, fya så fort han biter. Säg nej, och ta bort handen. stoppa sne fram handen igen, och se vad han gör. biter han så säger man nej, gör han det inte så berömmer man, Har funkat bra här hemma på illrar av de otryggare slaget, man får en mycket självsäkrare ilelr, eftersom illern själv får bestämma om den ska bitas eller ej. de slutar inte bita pga rädsla, utan snarare pga att den inte vill.

be dem kolla så att han inte är uttorkad, se till att han får i sig vätska, är han så liten kan det vara bara att göda upp honom .be dem köpa A/D mat hos veterinären som de kan blanda med vitalinet så får han i sig mer näring i en konsistens han är van vid.

hoppa att killen snart blir bättre och tryggare!

skrollan
0

Det är otroligt ledsamt! Började grina när jag ringde jessica och förberedde henne på vad hon ger sig in på.

Jag ska fråga henne om hon kan se hans slemhinnor, han är så otrygg att det är svårt att få se hans tänder bara, men hon har toid för både kastrering och vaccination nu i veckan, vet inte när bara. Då sa jag till henne att det rekomenderas att ta tandsten då. Jag vet inte exakte vilken mat han gick på, bara blötkattmat, hon sa att hon skulle testa att blöta upp torrfoder men har även blötkattmat hemma. Hon hade vetegrodsolja hemma, så hon skulle ge lite försikitgt så det inte blir som en slag för honom att få vitaminer helt plötsligt, ska säga till henne att blanda in det in maten såna fall.

Hör dåligt tror jag inte att han gör, tror det var därför bl.a att han inte sov en stund unde rbilresan, så fort man vände på sig föröskte att se vad det var och en massa. Dem skulle kämpa på, han är en jävel på att poppa i alla fall (tror det är det han gör) tror han gör det hela tiden för han är orolig, han gjorde det i princip hela bilresan!!

Han sa att illern, göran? var allt mellan 2-3 år, men till min kille när vi hämtade honom sa han att han hade jagat med honom i 2 år och han var inte denm första ägaren ..

skrollan
0

vad är A/D, är det vitaminer? Jag säga det till henne. vi tänkte om man kanske kunde skvätta pyttelite vatten på honom när han biter? Vatten drack han som bara den sa dem, men bara ut flaska, dumma jag som inte tänkte på att han ville ha flaska under bilresan, jag ställde in en skål som vältes ut hela tiden. Men jessica hade bara flakska med sig och det gick super bra, han drack i princip hela på en gång.

Ceciliaolucifer
0

a/d är burkmat man köper hos veterinärer. Skonsamt mot magen och innhåller mkt vätska.

sarae
0

#4 A/D är bukrmat/blöt mad som kommer från hills, finns bara att köpa hos veterinären, men det är lättsmält och har bra näringsinnehåll. används på tex sjuka illrar, nyoppererade, elelr illrar som behöver gå upp i vikt. så det kan vara bra att ge honom.

jag tror de skall göra så lite som möjligt som kan skrämma honom, först låta honm vara och lugna sig lite, spendera mycket tid med att bara sitta och prata med honom, utan att ta i honom om han inte söker kontakten själv. det är bra om han får vänja sig vid deras röst och olika tonlägen. tillslut kan han bli tryggare av det. söker han kontakt bör det uppmuntras, men biter han så säger man ifrån och går därifrån

HannaM
0

a/d är mjukmat proppad med allt man behöver… används för djur som är svaga efter operationer och sånt.. jag har kört det på elliott när han ätit dåligt

Sara
0

ett tips är att blöta vitalinet ordentligt och mosa ihop med blötmaten. Sedan blöta vitalinet lite mindre så det blir halvhårda bitar ihop med blötmaten.

Äter han inte så får ni sprutmata honom med helt mjuka vitalin. Då kommer hungerkänslorna igång och han börjar äta själv när han känner att det smakar gott.

Sara

Guteillern
0

#3 Hälsa Jessica att hon ska be veterinären använda laser när dom gör ren tänderna eller vara väldigt försiktig med skrapan (om laser inte finns att tillgå).

Är tänderna i så dåligt skick som det verkar, när man läser det du skriver, så är det risk att även tandroten är angripen och då kan tänderna lossna när man använder skrapa.

Det kommer att behövas ett stort tålamod och att hela tiden låta illern ta första steget till kontakt. Alla försök han gör för att ta kontakt ska uppmuntras, så det är bra om dom kan lista ut något godis, som han tycker är extra gott, och samtidigt är lättuggat,  med tanke på hur tandstatusen verkar vara.

Lycka till!

Ammi

sarae
0

#9 menar du inte ultraljud? eller tänker jag fel?

Guteillern
0

#10 Jo, visst menar jag ultraljud….satt och pratade om operationer och skrev fel.

Ammi

sarae
0

haha lätt hänt…men jag började fundera på om jag hade missat någon ny metod ;)

skrollan
0

vadå ultraljud, nu hänbger jag inte med, vad var uldraljus istället för? Jag ska meddela henne det. Vad händer om dem skulle tandroten är drabbad och dem lossnar då? :o läskigt!

Sara
0

Då tappar illern tanden eller så måste den dras. Har haft 2 omplaceringsillrar med dåliga tänder som drogs. Den ena flera tänder på samma sida men han åt torrfoder bra endå.

Sara

skrollan
0

vad läskigt, men dem växer ju inte ut igen va? Usch alla tänder var förskräckliga på honom som jag kunde se, men jag hoppas jag bara såg syne, att det inte var så farligt. tänk om han skulle tappa alla tänder :o

Mellorine
0

#13 Ultraljud används för att ta bort tandsten på djupet (sitter tandstenen under tandköttskanten, vilket i detta fall är troligt, så ska man inte använda skrapa). #9 råkade bara skriva laser istället för ultraljud, men menade alltså att hon ska be veterinären att använda ultraljud på illerpojkens tänder.

AlbaStiffler
0

Oj vilken historia. är helt tagen.

Säger dom de andra, var försiktig med att fysiskt fya illern om han är så pass otrygg. Min metod är att ge så illerlika signaler som möjligt. Jag brukar fräsa som en iller (liknande ett kattfräs) om han gör fel, och om han biter sig fast riktigt hårt så kan man prova med Iiiiiiiiii-skriket, det ska låta så högt och som om det gör riktigt ont att illern blir så förvånad att den kommer släppa. Detta skri ska alltså låta som de själva låter när de gör illa sig/blir skrämda. Iom att han konstant poppar så är hans säkert mottaglig för såna här signaler.

I övrigt kan man ihop med denna metod testa ignorerametoden,s om funkar utmärkt på mina illrar. Dvs, om illern gör någor fel/bits löst/tänker bita ta bort det som iller tänker bita i. Dvs sträck inte bram fötter/händer om man ser att illern tänker bita. Brukar jämföra det med att sträcka fram en klubba framför ett barn, självklart vill barnet ha klubban om det är sockersuget. Alltså hugger även en iller som kan/vill om du sträcker fram något den kan bita i. Läs illerns beteende och försök se innan den handlar och eliminera det den kan göra fel. Men det gäller att göra detta lite finurligt, så att det inte känns som att man leker "tagare" om sina fötter tex. Det kan istället trigga illern. Om illern ändå hinner bita (löst) kan man testa att låssa som ingenting, försöka att inte rycka till. Tillslut så tycker illern att det är tråkigt och ger antaglgien upp.

gameover
0

Hejsan.

Idag ska vi till veterinären och fixa kastrering, vacc. och tänderna, och hela han ska undersökas.

Första morgonen bet han väldigt mycket, men det är den enda gången han har bitit.

Han poppar HELA tiden, aldrig tyst förutom än när han sover och äter. Vill gärna ha kroppskontakt då han springer mellan ens ben och vill att man ska bära upp honom. Han är otroligt social.

Jag har gjort några matblandningar med kattmat och uppblöt vitalin, brukar även blanda i lite rå kyckling och lite äggula.
Han äter och dricker som han ska.

Blind tror jag inte att han är, utan ser väldigt dåligt. 

Det där med ultraljuden, ja det får jag fråga veterinären om, om han kan göra det bästa utav saken.

Jag hör av mig till linnea sen för att berätta hur det har gått.

Kan även lägga upp bilder på Jack(som han heter nu) senare (:

AlbaStiffler
0

#18> Kul, låter som om han har gott hopp och som om han kommit till ett bra hem, äntligen! :-D

Ev kan det vara så att du måste lämna in honom för tandstensborttagning med ultraljud separat. dvs att de inte vill göra detta samtidigt som du gör "lite annat". men det kanske diffar mellan olika veterinärer.

Kanske kan det vara en idé att även ta blodprov på honom åxå. Kolla om ahn har några brister (iom att han ätit så dåligt foder så länge) och kanske även kolla blodvärdena (om de kan tyda på någon sjukdom) samt glukosvärdena (som an visa på insulinom). Kan vara smart att göra det när man tar en sån där iller som man inte vet något om… Själva blodprovet kostar nog bara nån hundring och kan vara väl värt pengarna om man råkar upptäcka något otäckt!

Lycka till hos veterinären! :)

skrollan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I denna bur satt illern.

skrollan
0

innuti buren.

Norrskenets
0

#20/21 usch va hemskt=´(

Faxlin
0

Usch vad hemskt. Men tyvärr finns det mer sådant än vad vi ser.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

stackarn….tyvärr är han inte ensam om att få leva under sådana förhållanden :(

Ceciliaolucifer
0

¤%&%/()=?&(/%¤#&/%(&)¤%6%()=?69654756+986574798+98(/&%/¤(&/=&=(&()&/=&/(/(=/()/(/&%/¤%#¤%¤&%&/(&(/(/)(/)/(/&&%&/%%&¤&%&/%&/&(/&/(&/(%&/)==?))(&%#¤%)=()/&/¤&¤

FY FN VAD MÄNNISKOR ÄR ELAKA!

UlrikaD
0

Herregud! Hur mår killen nu?

skrollan
0

killen mår bättre, han har gått upp i vikt och han äter riktigt foder. Han är dessutom en jävel på att äta kött ;) han är nu accinerad men dem väntar på kastrering och plocka tandsten som dem har datum till men det var lång väntetid. han går ännu inte ihop med dem andra illrarna , men det hoppas på attd et bara beror på att han ännu inte är kastrerad. Sedan ska dem föröska att få ihop dem :)

UnhandyPillow
0

Buren ser hemsk ut. Fick ont i magen när jag såg den… Gråter

AlbaStiffler
0

#27> Härligt att det börjar bli "hyfs" på honom… :) Angående att vänja ihop honom med de andra så får man kanske vara beredd på att det kan ta månader för dem att sluta slåss/bli vänner. :)

gameover
0

här är en bild på gulingen.

Han har fått sig en stoooor rund mysmage!

Nästa vecka ska tänderna fixas, dyrt blir det men det får man ta. Kastreringen blir av den 24 april eftersom Ultuna allt var bokat. Funderar på att ta mig till stockholm och få kastreringen gjord lite snabbare.

Vill inte släppa ihop illrarna än, vill gärna få han kastrerad först. Har försökt ett par gånger men det har inte gått bra, tänkte att det kanske går bättre när han är kastrerad. :)

skrollan
0

Sötunge, blir så glad att tårarna sprutar att han fått det så mycket bättre nu. Männsiskor som ni är guld värda! Ja, det tycker jag, så vi kan träffas snart ;) hehe.

Trissan
0

#30 Gullunge Kyss

Gustav-o-Linda
0

Verkligen fin !

Tänk att människor inte förtår att djur far illa o oxo har känslor…

Fan va trist och se sånt !!!!

Han verkar ha fått det bra nu i varje fall :)

Bättre sent än aldrig…

gameover
0

#31 hihih, åh, han är så underbar, hans päls har blivit bättre också. Jag vet inte hur jag ska tacka dig, jag är så glad att du orkade och ville hjälpa mig att få hem honom! :D Ohja, jag kommer säkert att ta med mig hela högen om det är okej för dig (;

skrollan
0

självklart, kan vi ha en egen liten vårträff. :) Hon är så fin lillkillen! Det var absolut ingen fara, det var ju inge större problem för oss eftersom att det var i "närheten" :) vi Är glad att kunna hjälpa till! Skönt att han blivit så lugn, jag som jag verkligen trodde att han var blind, skönt att han inte är det också!

Såg du bilderna på buren? erik la en tändsticksask i den för att man ska kunna se hur liten den var.

gameover
0

ja, usch, det var mycket värre att se det irl än på bild.

jag rätt säker på att han är döv också. Eller så är han bara en jävel på att ignorera mig :P

skrollan
0

hehe, han kanske bara skiter i dig såna fall. testar dina gränser :) Men skönt att han inte är blind. Var så ledsen när man såg hur han var orolig unde rhela hemfärden och hur han poppade konstant hela tiden!! Gör han det fortfaraden?
Så fort man rörde sig i bilen, öppnande dörren för att titta till honom under hemfärden när vi stannade var han helt ivrig, tror inte killen sov något fårn det att vi hämtade honom vid 1 tills vi träffade er =/

gameover
0

#37 hahaha, isåfall är jag ganska glad att han testar mina gränser med att inte lyssna och skita utanför lådan(mer eller mindre som dom andra två :p)

Ja, eller, han slutade låta 24/7 för någon vecka, men han poppar fortfarande betydligt mer än dom andra.

Han kan fortfarande inte vara still, men han är mycket lugnare än när du såg honom, fast än är han inte gosig, men jag ska nog se till att han lär sig att tycka om att mysa ;D

skrollan
0

Hehe, vad gulligt, du får tvångshålla honom lite ibalnd, passa på när han sover o.s.v :) Vad jag längtar efter att träffa honom igen, och se honom må så mkt bättre! :)

skrollan
0

putt för fler som vill läsa om plutten :)

skrollan
0

groggie blev sydd med stygn som skulle lossa av sig själv, men dem sitter fortfarande kvar, kanske ca 2 stycken. Är orolig att dem växer in i huvden eller något? kan det göra det? vill absolut inte gå tillbaka till honom om han tänker söva honom för att ta bort dem…
Vi tog bort stygnen på skrollan själva med hjälp av pappa, kan vi kanske göra det på Grogie också?
Han rakade honom inte, så det är svårt atts e hur många det är. Är mest bara orolig nu =/

skrollan
0

jag är lite småt orolig, det ser ut som det är två, en av dem ser jag en knut på. Jag föröskte dra i knuten försiktig, då reagerade han direkt (han sov) så jag väntar ett tag… Hjälp snälla.

Ceciliaolucifer
0

jag är själv sydd med stygn som försvinner av sig själv det var den 15:e november 2007 och jag har 2 stygn kvar som gör riktigt ont att dra i. Trodde att ena var en sårskorpa ;)

Man ser ju inte hur det ser ut på insidan. Jag skulle låta det vara om det ser snyggt ut. jag drar inte i mina mer iallfall ;)

skrollan
0

Okej, ajdå. Men då låter jag dem vara, trodde dem kunde växa in i huden eller något. Men det ska alltså inte vara någon fara? Det är det jag är mest orolig över. Men vi får hålla utkik på dem hela tiden, dem lossnar väl när dem är redo ;) lillplutten :)

werner
0

Hoppas ni anmälde folket :(

Ceciliaolucifer
0

Kan vi få se en fin bild på killen?

Hur har allt gått?

hur gammal är han?

skrollan
0

#45 nej, vi anmälde honom inte, vet inte ens vad personen hette eller bor. Bara att illern satt i bur, ska du anmäla alla farmare med iller i bur så lycka till!

#46 Han sa hela tiden olika hur gammal Jack som han heter nu är, så vi vet inte så bra. Sist jag pratade med ägaren så hade han i alla fall bliviut kastrerad och vaccinerad och allt, dem började dessutom att gå ihop med deras anfta illrar :)