Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 6056 ggr
Rafflan
0

Svart?

Finns illrar i färgerna svart?
Kan man få se bilder? (A)

ferretgirl
0

Det finns svarta illrar, ja kanske inte helt svarta för de har lite vitt runt nosen. Skulle gärna visat dig foto om det inte var för att jag fick virus på datorn för ett tag sedan, och alla mina ca 5-600 foto (inkl alla mina foto på alla mina valpkullar jag har haft sedan 02) försvann, + allt jag hade skrivit för min hemsida. När jag fick viruset skulle jag precis göra en säkerhetskopia av allt på datorn, men nu så blev det inte så. Kanske är här någon annan som har foto på en svart iller.

Musiken
0

Ja, det finns svarta illrar. De ar dock valdigt sjuka av sig vanligtvis och ar valdigt klent bygda.

Musiken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ar en bild ocksa

FerretCrow
0

#4 vem iller är den där sötnosen? är det din?

Musiken
0

#5, Nej det ar inte min. Det ar en google-bild :P

Rafflan
0

Varför är dom sjuka på klent byggda?

Är nämligen intresserad av att skaffa en sån å kanske en pastell ;)

Musiken
0

#7 Jag vet inte. Laste om det pa ngn fransk sida tror jag (hittar den inte nu och ska ga och lagga mig). Det ar ju som med alla djur man modifierar och tar langre ifran ursprunget - nagot maste man ju offra for att fa det utseendet man vill ha. Iller-angoror har ju t.ex. svart att fortplanta sig, sana dar plattnoskatter kan ju fa problem med andningen och tander som ar missbildade/felplacerade osv. Det blir ju alltid komplikationer nar man gar in hart for att fa fram en specifik egenskap.

Marina
0

Vad jag vet så är det ingen i Sverige som har en blackself, som deras färg kallas. Vill du ha en sån så får du nog åka till t ex Tyskland eller Danmark och hämta en.

Rafflan
0

Okey, men vet någon vad det är för typ av sjukdomar? Typ hjärt fel eller bara dåligt immunförsvar?

JossanH
0

vill man ha en riktigt svart iller så är det black-self färgade illrar som finns att köpa, mest neråt tyskland och även i Danmark.

Dessa är avlade precis som vilken ny "tuff" färg som helst och många av de riktiga black-self linjerna är hårt utsatta för ärftliga sjukdomar pga hård inavel. många black-self kan även ha dålig exteriör. ska jag dra paraleller med mina egna erfarenheter av black-self så var det en iller på en utställning som jag var säker på var en ganska så tunn hona. Men det visade sig att det var en okastrerad hane som normalt brukar vara betydligt större än honan och ha kraftigt med fett och muskler.

Sen finns det mörka illrar. Dom är inte alls lika svarta som blackselfen för de är en mörkare variant av viltfärgad. De har kommit till genom avel på vildiller och mörkt viltfärgade tamillrar. Det finns många olika linjer som har mörkt viltfärgade och oftast är de mer sunt avlade än de extrema färgerna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rafflan
0

Nja, det e ju den riktigt svarta jag tänker på. Å utseendet kropps mässigt kan vi skit i då den enbart ska vara för sällskap, inte för avel ellet utställning ;)

HannaM
0

#12 ska du ha en black self tycker jag du ska läsa på noga om linjerna och kolla för dom verkar vara hårt drabbade av sjukdomar (vad jag hört, har ingen fakta)

JossanH
0

#12 kroppsmässigt behöver inte bara betyda fin för utställning eller avel utan illern ska må bra och leva ett normalt liv utan förhinder pga dålig exteriör. De är alltså hårt avlade och i stort sett alla Black-self härstammar från samma illrar…
Som sagt- läs på mycket om linjerna om du vill skaffa en sådan så du vet vad du ger dig in på gällande sjukdomar och sånt så du inte får en överraskning om den dör ganska ung..
Jag skulle istället rekomendera att välja en iller efter personlighet framför färg… eller iaf inte en färg som är lika hårt inavlad som black-selfen…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rafflan
0

#13 Jo vist, men tex alla vita tigrar är grovt inavlade på å dom lever ju dock har även dom en massa sjukdomar. Lika med naken hunda å katter, kaniner å marsvin osv. Inaveln idag är massor å många djur mår bra trots det. Gäller bara att hitta en bra å seriös uppfödare som ser till att avla på friska djur ;)

#14 Klart att djuren inte ska lida, men samtidigt, naken hundar är sönder avlade, trots det mår många av dom hundarna bra å är glada. Men sönder avlade…

JossanH
0

#14 ja, alla resonerar vi olika. istället för att försvara ett beteende genom att dra paralleller till andras dåliga beteenden så betyder det inte att det som görs är rätt…
jag själv anser inte att det tex är okej att slänga skräp i naturen bara för att andra gör det.
Samma sak gäller avel på sjuka djur eller djur som kan ge tvivelaktig avkomma när det gäller till djurets livskvalitet. Skulle tex inte köpa någon av dessa extrema hundraser eller kattraser pga djurens försämrade välmående och hur många djur som får lida pga att utseendet ofta sätts i centrum. Bara för att jag får tag på ett friskt djur behöver inte det betyda att kullsyskon eller föräldrar inte har fått lida av kända defekter som är typiska för rasen- därför vill jag inte stödja det.
Samma sak gäller tex hur uppfödaren håller sina djur. har gjort mina egna misstag för att lära mig av läxan. idag skulle jag tex aldrig köpa en iller från en farm eller utebursuppfödare som inte har lagliga burar. Inte för att jag tror att det blir sämre illrar utan av den enkla anledningen att det finns en mor o en far till valparna och de bor hela deras i liv dessa burar. inget jag alls vill stödja genom att köpa valp därifrån..
Hoppas du förstår mitt resonemang iaf.. :)

Som sagt, det här är ju mina egna värderingar och du har dina. Det är ditt beslut om du värdesätter färgen så pass mycket… Själv köpte jag en pastellvalp en gång pga att jag alltid velat ha en pastell och att jag fick höra vilken underbar valp denna iller var. ångrar inte min bebis, men ångrar att hjärtat gick före hjärnan. Mitt förnuft sa nej till denna kullpga alla färger…
nu har jag en 2årig iller där jag vet om flera defekter på kullsyskon och flera dödsfall i den nära släkten.. hur länge ska jag få behålla honom tro? många gånger har jag gråtit pga att nya sjukdomar ploppat upp på syskon etc… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
0

#15 Hur kan man hitta en seriös uppfödare som ser till att avla på friska djur som har valt att avla på färg i första hand hellre än att avla sunt? Vad är seriös i dina ögon?

Köper du en illervalp som är avlad för det här ändamålet så kommer fler och fler att födas. Men varför födas om risken för sjukdommar är så stor?

Har du haft ett sjukt djur någon gång? En sjuk iller? Har du maxat veterinärvårdstaget fler år irad? Kan du leva med att du bidrar till att flera djur föds som kommer att lida? Kan du vårda din iller med gott samvete? Du som pluggar djursjukvård borde veta bättre.

Bortsett från pengarna det kommer att kosta dig kommer du att kunna leva med att få en älskling som kommer att lida för att du ville att den skulle se ut på ett speciellt sätt?

Jag tycker att du ska läsa artiklarna här på forumet om dem vanligaste illersjukdommarna. Och sen fråga dig själv om det är värt det?

Under mina 5år som illerägare så har jag stött på Lymfom 1 gång, Insulinom 2 gånger och mastcellstumörer 1 gång.

"Klart att djuren inte ska lida, men samtidigt, naken hundar är sönder avlade, trots det mår många av dom hundarna bra å är glada. Men sönder avlade…"

Och med det motiverar du med att det är okej att sönderavla ett djur för att dem ändå är glada? Jisses människa.

Marina
0

Jag tycker det är lite lustigt hur du kan använda ordet sönderavlad i samma mening som friskt djur. Ett sönderavlat djur är inte ett friskt djur. T ex utställningsschäfrar är väldigt sönderavlade och det är inte sällan som man ser att de får diskbråck, höftledsfel, pålagringar, armbågsfel, "schäfervinglighet", allergier m.m. Sönderavlad heter sönderavlad av en anledning.

Rafflan
0

**Så ni tror att bara för att jag inte köper svart iller så kommer dom sluta avla på dom? Tänk om…
**

Svarta illrar kommer fortsätta avlas på ändå, men asså jag kommer ju inte bidra till att avelns fortsätter, för jag kommer ju inte avla på den. Däremot kommer jag ge en svart liten kille/tös ett hem som kommer älska den som ett sällskaps djur å ta bort den från inavelns banor… 

Jag är inte så inne på iller avel, men finns det såna grova fel på svarta illarar borde ju någon uppfödare kanske försöka förbättre det genom att korsa svarta illrar med tex en viltfärgad.

Jag är insatt i sjukdomar hos djur, men vet oxå att djuren med väldiga fel (som tex schäfer) försöker man nu förbättre genom att avla på bra avels djur (om man är en seriös uppfödare)

Nej, lider djuret kommer det ju så klat avlivas, men den lider ju inte pga färgen, det e de jag menar, jag måste ju se till att få tag på någon där modern kanske är viltfärgad å faderna svart eller nåt, ett steg att förbättre den svarta färgen liksom. Men djuren ska ju inte ha problem att leva, ett sånt djur skulle jag aldrig kunna köpa.

Det är inte okey att sönder avla djur, men många djur idag är sönder avlad!! Inse fakta, alla hamstrar är inavlad. Hur många har inte haft en hamster? Led eran hamster? NEJ, man har inte märkt några teckan på att hamstrar lider pga inavel å då väldigt få här verkar ha träffat en svart iller IRL så ville jag hellre ta till mig vad en som har/har haft en svart iller IRL säger än vad ni som bara hört rykten om dom säger.

SPECIELLT Ceciliaolucifer: Så bara för att jag e djursjukvårdare kan jag inte ha en naken hund eller schäfer för dom är sönder avelade/inavalde?? Är det så du menar? Att bara för jag vet att djuren kan bära på sjukdomar å fel som gör att dom kan behöva avlivas för tidigt så kan jag inte köpa en sån?

Lenore
0

Det folk menar när dem säger att man bidrar till aveln när man köper en svart iller (även om man inte avlar vidare själv) är för att man hjälper att hålla EFTERFRÅGAN uppe. Om folk vill ha svarta illrar kommer uppfödarna fortsätta avla. Hade ingen velat köpa svarta illrar hade dem slutat avla fram dem också. Alltså, köper man en svart iller bidrar man till fortsatt avel.

Att blanda en svart iller (med dåliga gener) och en viltfärgad iller (med bra gener) hjälper föga. Avkomman kommer fortfarande att bära dem dåliga generna efter den svarta illern.

Musiken
0

Som Lenore sa haller du fortfarande efterfragan uppe.

Och aven om marsvin, hamstrar, nakenhundar och annat ar inavlade, sa bor man val inte uppmuntra inavel?! Jag skulle personligen aldrig kunna kopa ett sadant djur med gott samvete. Och vad hander den dagen da du inte har rad med fler vetrinarbesok? En svart iller kommer med storsta sannorlikhet behova manga vetrinarbesok, och nar du inte kan betala langre for att ge illern ett fullgott liv - da kommer den lida av vad den ar framavlad for; att vara fin att titta pa.

FunkyShrimp
0

Tycker om ni ska "hoppa på" och skälla på varann kan ni göra det genom att pma varann så inte andra behöver höra på personligt tjafs?

Känns som att det börjar gå ut över det nu.. men om det anses som fortf en del av "vart man hittar svart iller" så får ni väl fortsätta.. Tänker bara på att det ger dålig stämning för andra som läser.

Marina
0

Jag har sett svarta illrar live men tyvärr för kort stund för att få en uppfattning. Men jag har en annan "fancy" färg, som det kallas, då min angorahane är badger. Han har redan påvisat problem genom att han är krypt. Uppfödare löste det faktiskt genom att ta mamman ur avel! Men som sagt, det kan uppstå vissa problem med att avla på sk häftiga färger.

JossanH
0

#19 du verkar inte förstå vad vissa av oss skriver här… Jo, om du köper ett djur som du vet har avlats fram på ett dåligt sätt så bidrar du till dålig avel. Nej- det kommer förmodligen inte att stoppa dålig avel om du inte köper någon men du bidrar åtmisntone inte till den och ju fler som vill ha eller köper ju fler djur kommer avlas fram på ett dåligt sätt.

Inavel behöver inte alltid vara förknippat med att försämra. Men inavel på dåligt avelsmaterial kommer med största sannolikhet att försämra.

Det är inte okey att sönder avla djur, men många djur idag är sönder avlad!! Inse fakta

Ja, vi är alla medvetna om att det är på detta viset men personligen skulle jag aldrig gå o köpa ett djur som härstammar från dålig avel med argumentet att "det finns så många sönderavlade djur"… Det är precis som att säga att det är okej att tex slänga ut massa skräp genom bilrutan för det finns redan så mycket skräp vid vägkanten… Hur fasen ska vi kunna bli kvitt problemen vi har här i världen som gör att våra djur och vår natur får lida om ingen människa tar på sig ansvaret för att göra någon förändring?
Om alla ska peka på grannen och  bara följa dennes dåliga exempel kommer vi inte ens ett halvt steg mot förbättring..

om du vill ha en avkomma efter en black-self och en viltfärgad iller kommer förmodligen inte avkomman bli svart.. Varför inte köpa en mörkt viltfärgad från början så får du både en mörk och en friskare iller??

Som sagt, valet är ju helt och hållet ditt… har nog aldrig hört om någon som är eller läser till djursjukvårdare som resonerar som dig och försvarar dålig avel genom att säga att djur som härstammar från dålig avel kan också vara glada eller att det finns så mycket sönderavlade djur redan…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rafflan
0

JAG FÖRSVARA INTE DÅLIG AVEL! MEN INGEN AV ER VET IGENTLIGEN NÅT OM SVARAT ILLRAR MER ÄN DET NI HÖRT OM SOM NÅGOIN SA FINNS DOM INTE ENS I SVERIGE. JAG HAR FÅTT MINA SVAR. JAG VET VAD NI TYCKER, JAG KAN INGET OM ILLER FÄRGER, KAN JU KOLLA PÅ EN MÖRK VILTFÄRGAD DOCK HAR JAG HÖRT ATT VILTFÄRGADE SKA HA MED JAKT INSTINKTER!!!

JAG BLIR BARA ARG NÄR NI BÖRJAR SÄGA EN MASSA SAKER OM EN VISS FÄRG MEN INGEN AV ER HAR ERFERENHET AV DEN!!

Å bara för att ni inte ska tro illa om mig, visst kommer man gå mer efter föräldrarnas beetende å temprament å hur ungen verkar må än efter färg men ska man leta iller kan man ju inte säga "jag vill ha en iller, vet inte kön, färg eller nåt, men jag vill ha en iller" då kör jag hellre "jag vill ha en iller, helst i någon av färgerna ****, **** elr ****, det ska vara en hona på ca 7 månader" detta var ju bara ett exempel, men då har man nåt att börja med att leta efter liksom, jag kommer ju inte bara kolla efter just en SVART iller, jag kommer ju ta en jag hittar som verkar ha bra temprament å som jag gillar!!!

Kan någon vara vänlig att ta bort tråden, allt har spårat ur å nu skiter jag i det här, jag ska kontackta en uppfödare som har erfarenhet privat istället så kanske jag kan få lite mer vettiga svar, å kan få lite FAKTA/BEVIS på allt…

SKRIV INGE MER TACK, JAG VILL ATT TRÅDEN RADERAS!!

FunkyShrimp
0

Som jag redan sagt, ta och pm:a varann om detta om ni ska fortsätta! Det här har spårat ut nu! Trist för alla andra att höra en massa tjafs.

Tack på förhand!

Rafflan
0

SKRIV INGE MER TACK, JAG VILL ATT TRÅDEN RADERAS!!

FunkyShrimp
0

Men svara inte på tråden då. Skicka pm till Sajtvärd isf.

Marina
0

Kan bara tipsa om att cherry-ferrets i tyskland, nere vid Essen, får svarta illrar nästan varje år så om du ställer dig i kö så kan du säkert få köpa en till nästa år. Hennes illrar brukar vara lite små men temperamentet är det iaf inget fel på. finns bilder på årets valpar om du vill kolla www.cerry-ferrets.de

LiindaLarsson
0

#27 vart du sur nu för att folk säger saker fårga int eomdu inte vill ha svar.. pluss man väljer efter indevid.. trodde itne folk var så fixerade i färg

Rafflan
0

#29 Tack, ska mejla henne å fråga lite mer om just svarta illrar då hon antagligen har mer erferenhet av dom :D

#30 LÄS TACK!!!

Å bara för att ni inte ska tro illa om mig, visst kommer man gå mer efter föräldrarnas beetende å temprament å hur ungen verkar må än efter färg men ska man leta iller kan man ju inte säga "jag vill ha en iller, vet inte kön, färg eller nåt, men jag vill ha en iller" då kör jag hellre "jag vill ha en iller, helst i någon av färgerna ****, **** elr ****, det ska vara en hona på ca 7 månader" detta var ju bara ett exempel, men då har man nåt att börja med att leta efter liksom, jag kommer ju inte bara kolla efter just en SVART iller, jag kommer ju ta en jag hittar som verkar ha bra temprament å som jag gillar!!!

FunkyShrimp
0

KAN NI TA DETTA PERSONLIGA TJAFSET VIA PM!?!

UlrikaD
0

Vill väl bara varna lite för ifall du köper iller från Tyskland och då speciellt i någon "fancy" variant. Du kommer att få lägga mycket pengar både på illern och på resan, då kanske det inte är så roligt ifall illern bara lever i 2-3 år. Inte för att hoppa på dig eller någonting, men det kan vara bra att ha med i beräkningarna.

Rafflan
0

Men gud vilka söta illrar :D

http://www.cherry-ferrets.de/fussel2.htm

http://www.cherry-ferrets.de/wstraw107.htm

Nog för att alla illrar e söta, men små iller bebisar, å så svart å choklad brun :D

Marina
0

#34 Jag gav 280 euro för Liten hos henne och det är en hel del krångel med rabiesvaccin, pass med mer.a Sen kostade det satans mycket att köra sammanlangt 180 mil för att hämta honom.

Kan ju säga att det är tur att jag inte skulle avla på honom eftersom att han är krypt, då hade jag nog varit lite bittar över tiden och pengarna ;) men nu när han hela tiden bara var ämnad som sällskap så gör det inget för min del.

JossanH
0

Tänkte inflika att NEJ- viltfärgade illrar har inte ett dugg mer jaktinstinkt än andra färger. Det gäller endast specifika linjer och förmodligen illrar med inblandning av hybridblod. Dessa illrar (om de föds upp av hemmauppfödare) brukar inte säljas som förstaillrar då de har ett tuffare temperament.

I allmänhet är alltså inte viltfärgade ett dugg mer jaktbenägna än andra färger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

#32 läs inte tråden såna fall, för att det är ren fakta som jag tycker personen ska veta också

Rafflan
0

Okey, ja det e ju inte så att jag bara kommer fixera mig vid just svarta illrar, ska kolla runt å när jag hittat typ 4-5 färger jag gillar ska jag leta uppfödare osv men först ska jag kolla på vilka färger det finns å skillnaden på att ha hane elr hona osv å sen vad man mer bör tänka på vid iller köpet. Men som sagt, iller är inte aktuellt riktigt ännu ;D

Men tack för alla svar jag fått ;)

Marina
0

Om jag ska ge dig ett tips, det bästa du kan göra är att börja i helt andra änden, med att leta en uppfödare som tycker om och trivs med. Sen när hon får valpar åker du och tittar på dem och ser om det är någon av dem du fastnar för. De har ju så olika personlighet så troligen kommer det vara en som tilltalar just dig. Det är det bästa du kan göra för att få den rätta illern för dig.

Sarah
0

#19 Efterfrågan styr utbudet… vill ingen ha så avlar ingen.

FunkyShrimp
0

#37 Nej det är nån blandning mellan personligt tjafs och fakta. Och tycker det är trist att folk hoppar på varann i forumen.

Men folk kan ju fortsätta att ha så skoj att hoppa på varann om de vill…

Rafflan
0

#39 okey, tack för tipset, ska kanske göra så istället ;D

Jorma
0

Eller så kan det bli som i mitt fall jag fick tydligen inte ha någon talan i valet av iller utan Zedd valde mig helt sonika… och då fanns det inget annat o göra än att kapitulera ;)

JossanH
0

#43 låter som det absolut bäsa sättet när man ska köpa iller… Själv bli vald :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Den som vill se svarta illrar live sas, kan väl gå på någon utställning. Var på den i Landskrona i maj (var det väl) då var där några (tror att de var danskar) som hade svarta eller åtminstone väldigt mörka illrar med sig. Och det går ju fort till Änglaillern i höst, är ganska så säker på att där kommer någon norrman eller dansk upp och ställer ut svarta eller väldigt mörka illrar där. Ska själv dit upp är det tänkt, blev ju inte förra året då vi åkte på kräksjuka 1½ dag innan utställningen. Så i år SKA det bli av.

Faxlin
0

Låser denna tråd nu då den inte ger något mer.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Inlägget är låst för nya kommentarer