Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1065 ggr
AlbaStiffler
0

Psyko vs. galen och trött husse

Stiffler är psyko! Har är helt enkelt psykstörd i många situationer. Har ju tidigare berättat om hans "klaustrofobi", dvs att han blir helt tokig om han är instängd i tex transportburen eller om en dörr är stängd. Och då menar jag inte som en "vanlig" iller, som kraffsar lite grann och sen ger sig. Stiffler kraffsar tills ögonen står i kors och tills han hyperventilerar. Stiffler kraffsar i flera timmar i sträck!!! han är psykiskt störd helt enkelt och har så varit sen då vi tog honom som omplacering för ett halvår sen.

Fatta mig rätt, när han inte kraffsar är han en lugn och supergo kille som vi är helnöjda med. Men han förvandlas lätt till en helt annan person/iller. Både jag och sambon är vana illerägare sedan 7 år och har haft hundar i hela livet. Lite kan man tro att vi borde ha koll på, men när det gäller stiffler är vi nollställda.

I helgen har vi varit i vår sommarstuga där han och Alba bor med mig och sambon på kanske 12 kvadrat, en mysig liten stuga där han trivs att sova i alla hålor.  Trots många och långa promenader får han VARJE natt psykbryt och spenderar 2 till 3 timmar med att kraffsa på ytterdörren. Han kraffsar tills klorna blir nednötta och tills han är helt slut och hyperventilerar. Han är inte kontaktbar utan som helt hypnotiserad av att kraffsa på dörren. helt psykotisk. Sambon har spenderat ca 1 timme per natt (börjar vid 03-tiden oftast) med att försöka få honom att sluta genom att gång på gång knuffa bort honom, fräsa åt honom, brotta ner honom, hålla fast honom i nackskinnet, gulla med honom, massera honom, mata honom, ja tom pipit med pipis (vilket han annars blir helt tokig av och avbryter allt för att leka med pipis). Ja, vi (han) har provat allt. Själv har jag pluggat i öronpropparna och sover sött, sånär på vissa morr mot sambon som hoppar i och ur sängen 10 ggr.

Tror ni han ger sig? Absolut inte. Han fräser som en tok mot sambon, biter honom hårt. Och precis när man tror att man vunnit kampen mot honom och krypit ner i sängen igen, så springer han upp som gubben i lådan och kraffsar på dörren igen. Som hypnotiserad. INGET funkar! Det GÅR INTE ATT VARA ENVISARE ÄN HONOM!!!

Öppnar man dörren, tror ni han vill ut? Nope? Han vill bara att ytterdörren ska vara öppen…

Time-out kanske nån säger. men det är uteslutet iom att han blir ännu mer traumatiserad i buren. han är sååååå stressad av det hela att man tycker synd om honom. Alla natt-fajter slutar med att vi ger upp och somnar med öronproppar tillslut. Några timmar senare slutar även stiffler att kraffsa och är helt slut. Sover hela förmiddagen tills han går gå på en lång promenad. Vad göra? Spelar inge roll hur mycket vi aktiverar honom, det är bara en fix-grej att han ska kraffsa… han verkar lixom inte ha grepp om sig själv ens när han blir psyko.

Lyckopiller nästa? Både till Stiffler och husse och matte. Alba sover som vanligt sött, oavsett oljud.

skrollan
0

Men kan man inte ha öppen dörr och sedan lägga ett bord som är som en grind för dom i dörröppningen, fast då kanske ska ska krafsa på bordet som ligger i vägen ?!

TottsiGirl
0

Fy vad jobbigt det låter! Önskar jag hade några bra tips men de verkar inte vara de lättaste man vill ju helst inte sova med ytterdörren öppen heller,.. Men vad händer om ni stänger in honom i ett annat rum ex blir han lika tokig då eller är det just enbart ytterdörren???

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

HannaM
0

funkar det att sätta upp något han ser igenom? tänkte en plexiskiva över halva dörrhållet så luften kommer in och han ser eller är det själva poängen att det är nått ivägen som stör?

skrollan
0

flugdörr/myggdörr? :)

Denna kommentar har tagits bort.
skrellet
0

haha. sicken knäpp iller. maila dr phil eller nå? :p

som skrollan sa, fast sätt dit minknät för dörren som man bygger myggnät

Strumpan
0

det kan inte vara att han tycker att det är förvarmt eller ngt?? Att han vet att det är svalare på andra sidan dörren… fundering…

Mvh Jenny

AlbaStiffler
0

Mjä, måste tyvärr avfärda alla era tips, tråkigt nog. Myggdörr funkar ju inte, då får vi själva frysa ihjäl om den ska va öppen hela dagen. Vi hade en grind för förr, men den gav bara högre kraffsljud. Dörren var dock stängd bakom grinden.

Plexiglas tror jag inte heller på då han kraffsar på glaset på altandörren hemma i villan. :(

Och tyvärr har vi bara ett rum på landet, iom att det är en liten stuga. Och ja, han skulle kraffsat på alla dörrar ändå, inner som ytter. Det är grejen att de är stängda när han VET att de går att öppna som är problemet. Innan han kom till oss bodde han med 2 andra illrar i ett illerrum på motsvarande storlek. Väl hos oss flyttade han till villa. Så det lustiga är ju att han där klarade av att vara instängd, iaf vad f.d. husse sa. Hon visste dock om att han fick panik i transportburen.

Även i 150-kvadratsvillan vår håller han på med dessa manérer, men de blir inte lika frenetiska och inte lika långdragna, + att man inte hör honom när han håller på på ytterdörreni huset. Alla innerdörrar i villan är även oacceptabla att stänga. Endast enstaka lyckas vi med lite jobb hålla stängda vilket han hyfsat accepterat. Dock har vi rejäla krafsmärken på alla våra splirrans nya dörrar i vårt splirrans nya hus. trist…

Värmen tror jag inte heller är grejen. I natt var det rätt kallt. när han sover sover han gärna med lite skydd, halft som halft under ett täcke. Men vetefan om det inte blir varmt som han håller igång och hyperventilerar och har sig. sjukt… Att slänga ut honom i en utebur funkar såklart inte heller, han skulle bli helt i chock i en bur, så att bo i ett hus i sommarstugan är enda alternativet. *suck*

skrollan
0

lycka till iaf då :)

AlbaStiffler
0

*suckar djupt*

Tacka vet ja öronproppar. Dessa envisa illrar… *grrr*

skrollan
0

ja, det är en bra uppfinning :)

TottsiGirl
0

Kom på nu att jag har hört någon som har köpt plast från Ikea som man ska ha i kökslådorna för att sakerna inte ska halka runt i lådan. DOm hade köpt sånt och fäst på väggen/dörren. Minimerar ju inte kraffsandet men dom sa att det minimerade ljudet i alla fall och skadade inte dörrarna.. Men som sagt har jag abra hört talas om inget jag testat själv..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

skrollan
0

Kanske kan testa ? :)

AlbaStiffler
0

#12> haha, det kanske är ett ok tips. Frågan är bara hur man fäster det i dörren utan att totalt sabba dörren? Dessutom är det lixom i springorna han många ggr kraffsar, samt på tröskeln. Så dörren skulle bli rätt inlindad. Risken är bara att han blir ännu mer triggad att pilla bort plasten… *flabb* Kan tänka mig… Man skulle kunna häfta fast sån plast på en grind… *tänka tänka*

Sån plast har jag för övrigt använt underbajslådorna och framför bajslådor, perfekt.

sarae
0

stackars killen…å stackars er!

Tror han lider av en extrem variant av " jag är iller, ALLTSÅ är jag på fel sida dörren" Inte mycket tips från mig. här kör vi öronproppar…nä kanske kunde sätta fast en mysig filt på dörren…kanske inte lika kul att kraffsa på den då.  olja in den med vetegroddsolja  så han håller sig upptagen med att slicka rent den…

skrellet
0

jag satte en filt mellan dörren och dörrkarmen som sarae sa. mellan ända upp vid handtaget. då slutade dom krafsa. Skrattande

Lsun
0

jag ahde stora problem med det förut också… och det var för att en dörr i min gamla lägenghet rörde sig någon mm när den var stängd, alltså, man kunda vibrira den lite även fast den var stängd… och jag tror bara att han fick för sig att "hmmm, om jag gör det här 34956838725ggr så borde jag kunna komma ut"… det slutade när jag tryckte in en liten näsduk mellan dörren och väggen när jag stängde den så att den satt fast, när han inte kunde rucka dörren längre slutade han…

hoppas ni kan få honom att sluta iaf, lider med din pojkvän, jag höll på att explodera när han höll på att krafsa i flera timmar.

AlbaStiffler
0

fastnar de inte med klorna då da? Stiffler kraffsar ner sina klor till pulpan och jag kontrollerar dem ofta eftersom de ofta flisar sig/klyvs, beroende på vilket material han får för sig att kraffsa på för dagen. En filt skulle han därmed lätt kunna fastna i… Eller för den delen klättra på… måste va en filt utan maskor. kanske en fleacefilt? Sambon skulle bygga en högre grind till sommarstugan denna vecka (han har semester, jag jobbar en vecka till :-( ) så jag föreslog ett krafsvänligt material alt klä den med plast som nån sa… Får se om det funkar.

Stackaren blir dessutom lämnad ensam i den stugan i 10 dar medans vi åker till norrland (där familjens alla 6 illerätande drag- och jakthundar finns). Svärmor och sambons systrar kommer rasta dem och mata dem. Men jag antar att det inte blir lika mycket aktivering som när vi är hemma, så det känns lite taskigt mot stackars stressade stiffler. Alba är så lugn så hon klarar sig alltid… Men Stifflan… :-(

AlbaStiffler
0

#17> haha, ja har haft just det problemet hemma med en innerdörr som skallrade lite när han kraffaade på den. Jag satte möbeltassar i klipan så slutande den skallra och stifflers kraffsande på denna dörr halverandes ungefär för att sakta avta… men men, denna ytterdörr skallrar inte en knutta, så detta är inte fallet på sommarstugan. Bra tips annars! :)

AlbaStiffler
0

Ett år senare sedan denna tråd skapades!!!

Jag och min man har just varit på en 10 dagars semester i Nordkap, Norge. Illrarna har bott i sommarstugan vår under uppsyn av Svärmor som skött om den och gått på långa promenader med dem varje dag, precis som förra året. Det är en stor skillnad från förra året, i år lever tyvärr inte Alba längre, men istället har Stiffler en ny kompis vid namn Leo, som ni säkert känner till. Skillnaden, om det beror på Leo eller på trivseln i största allmänhet är iaf att Stiffler numer inte alls knrafsar på dörren. Han trivs bra i sommarstugan. Visst, han kan krafsa några minuter (som en vanlig iller) på grinden när den just öppnats eller så, men i allmäntillstånget är Stiffler som en ny iller. Han är sååååå trygg och så ostressad, ja man riktigt ser vad bra han mår. man förstår verkligen hur skadar och stressad han var första halvåret (nästan ett år) det första året han bodde hos oss och då han bodde med en hona (Alba) som inte gillade honom. Det är nu som natt och dag…

Tänk vad ett tryggt hem och en go kompis kan göra för en iller! Så ni med mer eller mindre störda och stressade illrar, håll ut och gör allt för att trygga ert hem så kommer kanske er iller att lugna ner sig och bli en sån fin filbunke som jag har… :-)