Illeruppfödare?
Någon illeruppfödare här som planerar valpar till våren/sommaren/hösten 2009? Helst pastell men färg spelar ingen som helst roll, däremot är det viktigt att tidigare illrar ur samma släkt blivit relativt gamla. Helst upp emot 10 år och äldre om det finns. Vill ha en vän som troligtvis kommer finnas länge, länge.
Mvh Jessica (blivande matte till Alfons)
Ligger inte medelålder på iller runt 7 år? har för mig det..^^
Tror alla som är uppfödare av iller planerar kull då ;P och det brukar ju inte vara nån brist på dom^^
illrar brukar räknas som gamla när de är runt 6-8 år nu för tiden… Tyvärr är det så och det är svårt att hitta stammar med mycket äldre illrar. Illrar som lever idag blir tyvärr sällan äldre än max 9 år… Och då är dom verkligen gamla!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, jag vet inte riktigt hur gamla illrar kan bli men 6-8 år låter ju ganska bra ändå. Har läst på några uppfödar sidor på internet om att dom har haft illrar som blev omkring 10 så jag trodde inte det var jätteovanligt.
ofta är hög ålder på illrarna i släkten ett bra försäljningsknep… I vissa fall kan det vara så illa att någon i ledet har "förfinat" åldern på gamla släktingar till illern och att det sedan lever kvar till nästa som avlar på djuren osv…
Men så var det även så att förr i tiden blev illrarna äldre, att skryta med hög ålder långt bak i en lång stamtavla behöver inte betyda friskare illrar med lång livslängd, då illrarna ofta blev äldre då än de blir idag…
Sajtvärd på Iller.ifokus

nu finns det faktiskt många uppfödare i vårt avlånga land som har hög ålder i sin stam och jag vill inte kalla det långt bak om det är mormor/farmor till avelsdjuret som har hög ålder. lycka till med ditt sökande och hoppas du finner den perfekta uppfödaren för jusst dig =)
Tack så mycket för tipsen :) Uppskattar det verkligen. #4 Visste till exempel inte att de blev äldre förr och jag tänkte inte ens på att det kan vara ett försäljningsknep. #5 Ja, jag har ju ett helt år på mig att leta så jag kommer nog hitta uppfödaren för mig till slut :)
#6 precis, det är bara att leta på så kanske du hittar någon/några som känns helt rätt för dig och som avlar efter just dina kriterier :)
Illrarna har försämrats endel hälsomässigt efter att vissa färger och hårlag upptäcktes och det avlades starkt på utseendet framför friska djur.
Det finns/har funnits endel riktigt stora farmer runt om i världen som avlar fram illrar på löpande band och där de illrar med häftigast färg har sålt bäst- likaså angoror. Därför har det varit mycket inavel och vissa linjer har problem med tex hjärtfel mm.
Det finns även en viss risk för dövhet hos illrar som är tecknade och då framförallt de illrar som har vita markeringar på huvud eller i nacken. Jag har själv en iller med vitt huvud och han är döv.
För många år sedan var det inte ovanligt att illrarna blev 10 år eller äldre men nu är det väldigt ovanligt att man ser illrar som blir över 9 år gamla- och då är dom riktigt gamla tycker man. Dock verkar folk bli mer och mer inriktade på just friska och långlivade djur till avel.
Nästan alla illrar får ju någon form av cancer och jag skulle aldrig tro på att en iller dör av ålderdom om den är under 10 år och ingen obdution har gjorts som bevisar att det berodde på just ålderdom.
Känner tex till flera illrar som fått sin "dom" redan vid 3 års ålder och som fått leva på medeciner resten av sitt liv.. En nära vän till mig miste sin älskling efter lång tids sjukdom (cancer i hela buken) när illern bara var 5 år och då levde den (enligt veterinär) över ett halvår på övertid… Väldigt tragiskt… :(
Så det gäller att välja rätt. Är färgen det viktigaste så får man vara medveten om att man kanske får hem en iller som inte lever längre än 3-4 år men har det utseendet man önskar. Är det en frisk och långlivad illern man vill ha så kanske man inte kan välja färg på den och man kanske väljer att ta en iller med hybridblod i sig vilket kan innebära en lite mer svårhanterlig och lite skyggare iller. är det en snäll iller man vill åt så kanske även där hälsan puttats åt sidan.
Kanske hittar man en uppfödare som man tycker inriktar sig precis lagom på varje del då man inte vill ha det ena o utesluta det andra.
Hoppas du hittar vad just du söker :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
putt
putt