Iller iFokus

Iller

Etikettlänkar
Läst 856 ggr
Rafflan
0

Burar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var hittar ni era burar som ni har som illerns lek plats/sov plats elr har dom i om dom inte kan vara lösa?

tex såna burar--->

LiindaLarsson
0

illrar ska inte vara i bur, vad menar du med: om dom inte kan vara lösa

Några iller sidor..

Hoppas du läst på om iller.. bara för att du har chinchillor, iller är inte som dom ..

mvh Linda

Rafflan
0

#1 Tex om den ogillar andra människor o man ska få besök 1h eller så typ. Hörde om en tjej som då hade den i en stor bur ;)

Rafflan
0

#1 Jag har upptäckt att många iller burar har bra mått för chillor verkar det som så det e chilla burar jag ska kolla på, iller är inte aktuellt ännu ;D

Marina
0

Nej iller är inte laglig att ha i bur men de flesta av oss har burar som alltid står öppna för att det helt enkelt är ett lätt ställe att spänna upp hängmattor och göra mysigt.

Jag köpte en bur för att ha när vi reser och i den har jag en hängmatta och på burbotten så har de sin mat, och ena burdörren är stängd och den andra är bara så pass öppen så att de själva lätt kan ta sig in och ut. Annars äter nämligen hundarna upp deras mat.

TIMMY
0

Ja har hittat min billigt i England, kommer inte ihåg vilket företag det var. Den ser lite ut som denna, fast inte lika hög:

http://www.companionschoice.co.uk/product_details_311.htm

ps. dörrarna visade sig va jättefarliga då dom hade en pigg för att stänga, farligt nära ögat på illern, och hunden. Så jag tog bort den nedersta, och öppnar sällan den övre, lätt fixat. ;)

Mch,

IDA

LiindaLarsson
0

Men du får räkna med att en iller biter dina vänner.. :)

ett råd läs på ett år eller så innan du skffar dej en

FerretCrow
0

du kan igentligen använda vilken bur som hellst. så länge du själv tycker att den är bra i storlek och utseende och att du får plats med saker. många har burar när dom får besök men enklast är ju om man har ett rum man kan stänga in dom i den där timmen.

Rafflan
0

Jag ska ha mina chillor och så i ett rum för sig å illrarna i resten av huset eller bara ena våningen!

Iller är inte aktuellt ännu men tänkte man kunde kolla upp lite smått å börja läsa i god tid, jag kommer inte kunna skaffa iller på dom närmsta 2 åren så jag har gott om tid att läsa på å får tips av iller ägare ;D

Lenore
0

Jag har en sån där tvåvåningsbur som du visade på bilden och skulle ALDRIG kunna låsa in mina illrar i den buren, ens för en timme. Den är ALLDELES för liten, dem kan bara klättra upp och ner och har ingen plats att busa på.

En sak som man bör tänka på är att minsta lagliga burutrymme att ha iller på är 5kvm, plus 1kvm till för varje iller till. Om jag skulle ha mina 3 i bur skulle buren behöva vara minst 7kvm (5+1+1kvm). Men även det tycker jag är för lite för en iller, Som sagt behöver dem mycket plats att busa på. Dem skulle må mycket dåligt om man burade in dem även om det bara var för en timme.
Behöver man ha dem någon annanstans när man har gäster är det bästa att stänga in dem i ett annat rum så länge och slänga in lite rör, leksaker och filtar till dem.

Rafflan
0

Ja, men asså det var bara ett exempel ;)

Det e ju inte som att jag frågar  "Kan jag stänga in min iller i den buren över natten?" utan bad om tips på vart ni får era burar ifrån ;D

Skit i den saken, vet att folk kan ha sin iller i såna burar vid korta speciellt tillfällen, men det hör inte till tråden :P

Marina
0

Glömde säga att jag köpte min bur på hundbiten.

Ang chinchillor och iller så funkar det bra här då vi har chinchillorna i ett eget rum och illrarna bor just nu bara på övervåningen. Men man måste vara extremt försiktig. För ett tag sedan hade vi gäster som sov här och jag vet inte vad som hänt, men två chinchillor tog sig ut ur sin bur och jag vet inte om de själva fick upp dörren och kom ut från rummet eller om nån av gästerna vart där o glömt stänga, men när jag vaknade så var de borta. Som tur var så hittade jag dme sen under soffan men då är jag evigt tacksam att dörren till övervåningen var stängd! Annars hade jag inte haft några chinchillor kvar.

Sara
0

Jag tycker burar är bra att hänga hängmattor i samt att ha när illern ev blir sjuk.

Jag har en kaninbur som jag har på utställningar och som står öppen hemma med hängmatta och mysfilt i.

Har en hona som har blivit opererad för stopp i tarmen 2 gånger och då ska de ta det lugnt 1-2 v. Då fick hon bo i den buren 1 v och v 2 ensam i köket. Så bur kan vara bra att ha.

Sara

Musiken
0

Jag har kopt min bur pa djuraffaren.

Rafflan
0

Marina: Hur ser din bur ut då?  :)