Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 181 ggr
Koopie
0

Letar efter omplaceringar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är helt ny vad det gäller illrar, skulle gärna uppskatta alla tips ni har! Jag är intresserad av att skaffa en iller, tänker at em omplacering kanske är bättre om man är nybörjare. Alltså letar jag efter en iller som är uppfostrad så det inte bits och kan gå på låda, jag bor i Järfälla s någonstans nära kan det gärna vara. Jag har 2 hudnar och en katt också, så den ska inte vara rädd eller skygg, mina djur gör ingeting.

Bifogar en bild på dom bara för att skryta lite! Räcka ut tungan 

Frida

Madde
0

Hej och välkommen frida. =)

Här inne under artiklar kan du läsa mycket om vad man bör tänka på innan man skaffar iller.

Sen i forumet finns det jätte mycket olika trådar som handlar om allt mellan himmel och jord. Både iller och annat.

Har du frågor så är det bara och ställa de. Du får alltid ett svar. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

Ja, en omplacering kan vara ett bra alternativ om man är nybörjare och man får tag på någon som omplacerar sin iller av rätt anledning, annars kan du få hem ett litet monster som inte fått rätt start i livet. en iller som är trevlig i sitt första hem kan bli som förbytt när den kommer till ett nytt, även om det är ovanligt.

Alla illrar brukar behöva en ny dos uppfostran och lådträning när dom kommer till ny miljö. När jag flyttade var det helt plötsligt svårt att hitta lådan igen, men nu går det bra- fick börja om lite på den punkten! Och ofta så testar ju illrar vart du drar dina gränser. Hårt kan den busa med dig?, säger du ifrån om den gör si eller så? den kommer förmodligen att testa.

Du som har katt och hundar får ju ännu mer problem när du ska leta omplacering då den helst ska vara van vid både katt o hund. Du bör kanske även ta med dina hundar så att dom i alla fall får känna lukten av iller så du vet hur dom reagerar. har varit med om hundar som inte alls har brytt sig, dom som blivit arga och dom som blivit jätte rädda… och det enbart av att känna lukten av mina kläder!

Mitt bästa tips till eventuella illerägare är alltid att försöka få kontakt med någon som bor i närheten och har iller så att du kan få hälsa på! Det är en helt annan sak att träffa illrar än att läsa om dom!

Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Koopie
0

ok, men i såna fall kanske jag borde skaffa en valp, så jag kan lära den att iten vara rädd för hundar fårn början?

domiino
0

#3 eftersom du har både hund och katt kan det vara en fördel med valp, men tänk på att det kanske inte alls går att ha en iller i din situation. vissa illrar går jätte bra med hundar o katter meddans andra bara inte alls går. tyvär finns det inget säkert sätt att veta detta innen man fått hem valpen. Sen rekomenderar jag dig att läsa på om illrar här inne på forumet, finns jätte bra artiklar. o hälsa på människor med illrar och flera uppfödare.

JossanH
0

Det kan vara en bra idé men det är mycket jobb med att uppfostra och lådträna. men bara du känner att du har tid och är villig att lägga ner den möda som krävs så är det underbart med valpar! men som sagt, kan du hälsa på någon så är det verkligen att rekomendera! Det finns ju flera uppfödare som har hund om du vill ha en valp som redan är van! men du kan ju alltid hålla ögonen öppna för en omplacering- dom dyker upp titt som tätt denna årstiden.. Många som blir "akut allergiska" när valparna blivit stora och trotsiga.. tyvärr..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Koopie
0

ok tack! Vart kan man hitta omplaceringar då?

sarae
0

jag har en liten tös här på 12 veckor som är både katt och hund van och hon behöver ett nytt livslångt hem…

JossanH
0

bara att höra sig för och hålla sig uppdaterad! ta kontakt med omplaceringsansvariga inom olika illerföreningar och berätta om dig själv så kanske dom hittar illern som skulle passa just för dig! kanske tösen här ovan rent av!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

jag är omplacerings koordinator för SKILLs så mig kan du höra av dig till och sätta dig på intresse lista etc…Sedan är Johannah Rissanen omplacerings koordinator för STIF, finns en tråd med hennes kontakt uppgifter här på forumet