svullet sår!?
Stacy har ju kastrerats om eller iallafall öppnas för att se om det fanns nå kavar i henne från förra kastreringen men inget var kvar bara nå bubblor som börjat växa finns en tråd om det…
om någon vill läsa mer om det. Tråden heter (Hjälp svulen vulva ändå kastrerad?!) vet att det ska vara 2L men det verkar inte ha tagit när jag skrev
Hennes sår är jätte rött och svullet vad ska jag kunna göra? Har till och med varit tvungen att byta kattlåda för hon kan inte hoppa i den andra =( stackars gumman kanterna är för höga.
vad ska jag göra tvätta den försiktigt eller?

Mitt tips är att du först kollar om det verkar komma var från såret. Gör det, det skall du ta kontakt med vet. direkt. Likaså om hon verkar tröttare än vanligt.
Det du kan tvätta med är lite ljummet vatten, alsolsprit eller jodopax. Tänk på att det många gånger är bättre att inte pilla på såret än att göra det.
Är du orolig eller osäker på hur du skall göra kan du ju alltid ringa vet. och fråga dem om råd.

hon är pigg.. det komme ringet var ut det.. inte vad det synd,, tänker ju inte trycka å se om det kommer nå. då får hon ju jätte ont.. har ingen tillgågn till telefon :(

Ett operationssår blir ofta svullet. det bästa du kan gör aär att hålla koll på henne och att du tittar till såret lite då och då. Börjar du se att det blir smutsigt runt det kan du tvätta av det försiktigt med jummet vatten, använd något mjukt som inte luddar, typ en topz eller mjuk handduk.

okaaay :) tack :)
Om det ser infekterat ut så måste hon till veterinär. Har en chinchilla som fick göra akut kejsarsnitt och det blev infekterat två gånger efteråt så de fick öppna igen. Om du ser att det ser ut som att det är nån svullen knöl eller så i/vid såret så är det troligen var i den för så ska det inte se ut. Du kan iså fall testa peta lite försiktigt på den och om det är blubbigt så är det ännu större sannolikhet att det är var i.
Ursäktar mig väl först o främst för att jag skriver i din tråd Liindalarsson.
Efter Dexters operation i vintras, där han öppnades upp i magen så tog det honom nästan en hel vecka att bli sig själv igen. Jag är alltid lite extra försiktig när jag har en nyoperad iller hemma så jag låter dom vara instängda i ett galler på en lugn plats i lägenheten i nästan en hel vecka. Där ställer jag in en toalåda, mat, vatten o massor med filtar för att illern ska hålla sig varm.
Efter ca 3 dagar får illern komma ut små stunder för att bara röra lite på sig, men inget som kan äventyra såret så inga bus o hopplekar.
oftast sover illern mest ändå.
Såret brukar se svullet ut de första dagarna och jag brukar bara väcka illern med jämna mellanrum för att kolla till allmänstatus och såret. Det kan även bli lite blåmärken runt men det ska inte bli mörkblått eller för rött, men visst blir det viss rodnad i huden.
Jag tror det bästa är att låta det vara och inte tvätta på det. Är det inget öppet sår så lönar det sig inte direkt att tvätta heller mer än att du irriterar för svullnaden sitter ju där ändå- den går ju inte att tvätta bort..
Som sagt- märker du att inte svullnaden går ner och att det kommer var från såret eller att det blir väldigt blått bör du åka in igen annars så bör svullnaden ha lagt sig om nån dag eller 2.
Se till att hon inte är för aktiv så att såret störs av lek, bus och aktivitet.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hon är instäng i ett rum nu till det här lakt lite så det inte rivs upp.. så smart är jag iallafall… ska kolla det..

Har inte läst allt men du skulle kunna använda tidningar tillsvidare så hon slipper kliva över nån kant om hon verkar tycka det är jobbigt. om hon går på tidningar vill säga, hoppas det löser sig för tösen

har ju gett henne en låg låg låg låda.. hon bajsar inte på tidningar
se även till att inte ha saker i rummet som han kanklättra på, tex soffa, säng eller något. All sådan aktivitet kan förvärra såret. Nu borde det ju iof vara lite lugnare då det gått ganska många dagar sedan operationen, men om såret fortfarande ser svullet ut skulle jag begränsa henne så pass att all klättring blir totalt förbjuden.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 lås #7
#11 ja det har jag- du har henne i ett rum.
Sajtvärd på Iller.ifokus

jaa .. annar är hon lös i hela lägenheten… ryms inte så mycket i der trummet