OT - Efternamn
Om ni fick välja helt fritt, vilket efternamn skulle ni vilja ha då?
Jag heter Andersson och hur många Sara Andersson finns det inte… Maaassor. Jag skulle gärna vilja heta nått lite udda som man kanske var ensam om.
Silversvans, Illertass… 
Sara

Jag vet inte.. Jag ar ratt nojd med mitt som jag har nu; Birath
// Amanda

Jadu… jag är rätt nöjd med mitt efter att jag gift mig, hette Johannesson tidigare och numera Munkhammar… fast det finns många tillfällen jag önskat mig ett kortare efternamn=)
Jag har funderat mkt på Sverresdotter. Min far heter Sverre och jag tycker om den isländka traditionen att få pappans (eller mammans) namn som efternamn.
Sara

Jag är nöjd med Dahlström och om jag och min pojkvän skulle gifta mig skulle jag vägra och ta hans karlsson:P
"Chaos is a friend of mine."
#3 det vore ganska fint tycker jag :)
Jag heter Hall och är ganska nöjd med det även att det egentligen är ganska fult hehe
Min pojkvän har dock ett väldigt spännande efternamn- Völgyi.. Fint tycker jag :) Ganska vanligt i ungern
Sajtvärd på Iller.ifokus

Larsson det duger bra
Jag älskar mitt efternamn efter farfar.

Jag heter Karlsson, inte så vidare charmigt kanske. Men jag vet inte om sambons är bättre, han heter Bertland. Det roliga är att min pappa heter Bert, haha..
vårt efternamn har bara vår släkt i sverige så ja, jag är väl rätt nöjd :) Men å andra sidan så är det tråkigt när man får "stalkers" efter sig som söker upp ens adress å telefonummer på nätet. så av den anledningen skriver jag heller inte ut hela mitt namn på nätet längre.
Jag heter Arvidsson i efternamn och om min fästman och jag gifter oss i framtiden så kommer det bli Johansson.. Vet inte vad jag känner för det hihi.. :P
Men tänk om man kunde korsa namnen till Arvidjhonsson hehe… Skämt å sido… blir bra vilket som :)
Jag heter Larsson och när vi gifter oss så småningom så blir det Johansson…inte så mycket att hänga i julgranen nåt av dem :D
Jag heter Johansson nu… Innan hete jag Swärdh :P Fast vet inte vilket namn jag skulle vilja ha…
#9 vi har också ett efternamn för bara släkten, har aldrig själv råkat ut för att människor söker upp en och förstör, tycker sådant är så otorligt dåligt.
Jag är född Karlsson efter mamma men fick min pappas efternamn Vikström. Vilket jag tycker om.
Däremot om jag skulle gifta mig med min pojkvän skulle jag aldrig ta hans efternamn. Då jag redan har hetat Karlsson en gång tidigare och tycker det är ett fult namn.
Så får han ta mitt. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag heter Berglund (mitt flicknamn som jag tog tillbaka efter det att jag skilde mig 98) Berglund är ett soldatnamn som min farfars farfar tog i början av 1800-talet, fram tills dess så hette vi Andersson. Men det var många på den tiden som hade samma namn, och då var det vissa av soldaterna som fick byta sina efternamn. Och då valde min farfars farfar Berglund, nån mer som har en historia bakom sitt efternamn???
Min morfars farfar fick också byta sitt namn, han valde Henkel, det är min mammas flicknamn. Var själv i valet och kvalet när jag tog tillbaka Berglund, om jag istället skulle ta Henckel, men det blev det första.
Jag heter Görman. Tror inte att jag skulle vilja ha nåt annat faktiskt, är rätt nöjd med det.

Ja här har vi ett efternamn som bara min släkt har. Hette Mattikkainen som litet barn, men då mina äldre syskon skulle börja skolan bestämde mina föräldrar att vi skulle byta till ett taget namn för att vi barn skulle slippa så mycket krångel med vårat finska. Så vad gör mina smarta föräldrar? Jo de väljer Faxlin. Ett efternamn som jag vant mig vid att konstant stava om jag inte vill ha brev och räkningar med efternamnet:
Fucklin
Faxalin
Falen
Fulen
Fusen
Fasen
Facklin
och ja tänk det går att få det till en massa roligt om man bara är icke stavningskunnig.
Så här stavar vi efternamnet varje gång. Men skulle jag och sambon gifta oss får han ta mitt namn ändå. Vägrar heta som tusen andra i telefonkatalogen. Han heter Andersson. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag heter Syrén. Har alltid älskat det.. Men OM jag nångång ska gifta mig med min sambo så kommerj ag byta ut det mot Lindelöf ^^ Vet inte vilket jag tycker är finast längre..

Hette Karlsson innan jag gifte mig men barnens far hette Wallin o det blev deras namn med från födseln då vi planerade att gifta oss…så småning om.
Gifte oss -01 o var gifta 3 o en halv månad innan han gick bort.
Så… Wallin är det här nu.
Hoppas på Norman så småning om :o)
heter Ekstrand nu. Tycker jag är fint faktiskt. Sa till min pojkvän att hasn skulle få ta mitt om det skulle bli nåt sen men vt tjabbar om det lite titt som tätt.. Hur roligt är det med Olsson liksom ??

#15 Mitt efternamn har ocksa en historia typ :)
Pa 1600-talet letade kungen efter skickliga hantverkare/snickare och min forfader Johan Pira kom fran Belgien 1642 (har inte kunnat spara honom langre bak). Han traffade en Johanna Granholm och pa den vagen ar det. Fran Stockholm sa rorde sig slakten uppover och slutade i Dalarna i slutet av 1800-talet, da med modifierad stavning; Birath. Och har har vi stannat sedan dess i princip, med undantag av avlagsna slaktingar som spritt sig over Uppsala-trakten.
// Amanda
#4 Då var vi två, jag heter Också Dahlström :)
heter gustafsson :P tråkigt!
gifter ja mig med min sambo så blir de Wigström :) de tycker ja e fint :D
Jag är nöjd med mitt ;D hehe. inte alltför vanligt.
Sandelin heter jag i efternamn^^
Jag skulle oxå vilja heta nå lite mer udda, även om jag nyss fyllda 18 bytte bort Sävström mot Eriksson. Trivdes inte med det förstnämnda.
I en by härikring var det en kille som hette persson, vilket han tyckte var trist, så han tog Stjärnfrost i stället =)
Paulina

Träffade en kille en gång som bytat till Beerbacker!!!
Tror att han gillade öl ;)
#26 haha! va träffar du för folk satmaran ;) *fniss* ;)
winsa <33

#27 Ha ha, detta var i min ljuva ungdom, när jag hade ett synnerligen varierat umgänge ;)

vi heter Klar och är nöjd med detta då det finns bara 2 släkten i sverige som heter detta.
har hetat Johansson som gift men bytte snabbt till baka till mitt eget flick namn då jag anser att johansson heter ju nästan alla i sverige i alla fall en stor del av den svenska befolkningen.
så Klar byter jag alldrig ut i gen har även gett mina ungdomar mitt efter namn då det är på väg att dö ut .ö

Jag heter Lexander och ja, kanske inte världens finaste enligt många men jag är stolt över det.
Killen vill dock att jag ska ta hans efternamn när/om vi gifter oss, men Nilsson är ganska vanligt så jag vill inte riktigt :)
Jag heter Sjödin, vilket jag aldrig gillat, men min karl heter Rudeklint, vilket han inte gillar(!). Men när vi gifter oss så blir tar jag Rudeklint. Hans farfar bytte till det namnet och det är bara hans släkt i Sverige som heter det :)

både jag och martin heter Granström i efternamn så vi har inte så mkt att välja imellan