Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 668 ggr
zickan
0

p piller

hur ges en iller p piller, hur bra är detta och vad brukar priset ligga på?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[jenkass]
0

har jag inte hört talas om, däremot p-spruta

skrollan
0

har också bara hört talas om p spruta och det var verkligen inte att rekoemendera!!

JossanH
0

p-spruta är väl det vanligaste att ge men har hört om så många biverkningar och akuta kastreringar att jag inte skulle rekomendera någon att använda p-spruta.
Om illern går i löp och du vill få ur henne ur löpet bör du försöka dig på att använda dig av en kastrerad hane som har kvar lite brunstbeteende eller en vasectomerad hane (vilket det verkligen finns ont om)… Tyvärr finns väl inga andra direkt bra metoder.

Hoppas någon kan svara som har mer erfarenhet avd et här än mig som bara har grabbar… ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LeeLoo
0

P-piller har jag aldrig hört talas om till iller.
De är ju också mycket känsliga…
Gav Millan en p-spruta (tror hon var ca: 8-9 månader) vilket jag inte skulle rekommendera någon att göra detsamma. Både jag & veterinären var ganska så säkra på att hon fick juvertumören till följd av detta. Tumören var i och för sig godartad & opererades bort. Men ändå. Så tråkigt på en så ung iller!

LeeLoo
0

Håller med #3

Veterinären påstår att man kan använda sig av att dra honan i nackskinnet & föra in tops eller dyligt i vulvan för att då få henne att tro att hon är parad & gå ur brunst, bli skendräktig.

Jag har inte velat bepröva denna metod, men enligt henne var det inte något konstigt & det finns uppfödare som använder sig av denna metod… Jag kan tänka mig att det är bra att ha med någon kunnig person & att allt ska vara sterilt så att man inte ger sin lilla någon infektion. Förespråkar ej denna metod själv, som sagt!

JossanH
0

#5 oj, det med topsen lät som sagt som en ganska stor infektionsrisk om man inte är väldigt noggrann! Har hört talats om någon som använts sig av en sådan metod.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pirjo
0

Jag känner till i alla fall en hemmauppfödare som använt sig av metoden med tops. Men det ska man nog inte försöka sig på som lekman, han hade ju också utbildning nog för att klara detta.

P-piller vet jag en del veterinärer föreslår. Redan P-spruta innebär ju alltså ökad risk för tumörer  och livvmoderinflammation, alltså kan jag tänka mig att användning av P-piller ökar risken ännu mer. P-spruta ges ju oftast bara en gång, p-piller däremot ger man ju kontinuerligt. Med P-piller blir de alltså ett kontinuerligt tillflöde av hormoner. Och om redan en spruta med hormoner ger biverkningar i form av ökad risk för sjukdomar , så säger, i alla fall mig, sunt förnuft att kontinuerligt tillflöde ökar risken  ännu mer. Och illrar är ju känsliga för det här med förändningar i hormonflödet.  Jag har inga bevis i form av forskningsunderlag eller sånt, utan sunda förnuftet säger mig detta.

zickan
0

okej. tack för svaren. nej inget jag ska göra, kom bara på tal med en annan iller tjej så jag blev nyfiken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.