Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 688 ggr
Pandae
0

Allergisk iller

Hur vanligt är det med illrar som är allergiska mot något?

Nea
0

Har hört att de kan vara allergiska mot kyckling. Vet dock inte hur vanligt det är.

JossanH
0

visst var det ju en tjej inne på Illersverige som hade stora problem med hennes iller pga att den antagligen var ellergisk eller väldigt överkänslig mot mycket foder??

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

#2 Tror du tänker på Indra. Jag tror de kom fram till att hon har en kronisk inflammation i magensäcken eller tarmarna. Har för mig att de testade alla sorters foder både utan och med kyckling men inget hjälpte. Tillslut satte de henne på en liten dos kortison och sist jag hörde något så fungerade det. Vad som gett henne denna inflammation vet de inte. Hos uppfödaren visade hon inga tecken att må dåligt.

Vet inte om ägaren till Indra finns kvar här men i sådana fall så kan hon/han berätta mer.

Pirjo
0

Nu är jag inte veterinär men för mig låter det som Inflammatory Bowel Disease och den kan orsakas av många olika saker, virus, olika mikroorganismer, foderallergier, gifter osv. Och t ex helicobacter ju nånting kroppseget så den behöver man ju inte ens ha fått någonstans ifrån,den finns där naturligt.

Sorry, märkte nu att detta säkert kan missförstås igen. Min tanke var där att magproblemen hos denna "Indra" kanske inte alls hade med allergi att göra egentligen utan istället var orsakade av Inflammatory Bowel Disease.

HannaM
0

#4 se #3 "Jag tror de kom fram till att hon har en kronisk inflammation i magensäcken eller tarmarna."

Pirjo
0

# Jag tänkte närmast på " Vad som gett henne denna inflammation vet de inte. Hos uppfödaren visade hon inga tecken att må dåligt." och att visst kan IBD orsakas av t ex foderallergi men att det också finns många andra orsaker till det.

Nea
0

#4 Vet inte om de kom fram till vad det var som hade gett inflammationen. Tror i alla fal att de uteslöt att det var allergi som hade orskat det hela. Det testade med det mesta utan resultat, dessutom kom symtomen slumpvis. Kunde vara bra allt från någon vecka till en månad innan hon visade någon symtom igen.

Sara
0

Själv har jag en kronisk tarminflammation, Chrons syndrom, säkert kan illrar ha nått liknande.

Vissa får symptom som blodig avföring, kräkningar, magsmärtor, viktmiskning osv. Personligen har jag en lättare form som tur är.

Sara

Pandae
0

Vet ni om en iller som skulle drabbas för foderallergi skulle klia sig väldigt mycket?

Nea
0

#9 Har för mig att de kan få eksem på bla tassar.

Pandae
0

#10 oki

Tack för svaren=)!

Nea
0

#11 Varsågod. Ett tips, ring "Ädelstenarnas" uppfödare och prata med henne. kanske hon har några tips och idéer.

hannis
0

Det är jag som har lilla Indra. Indra har mycket riktigt en kronisk infalmmation i magen som har orsakat henne stora problem. Tyvärr vet vi inte vad det beror på. Det kan vara foderallergi. Det senaste året har hon fått små doser med kortison som har tagit bort hennes problem helt och hållet *peppar peppar*. Senast i måndags var vi hos veterinären och gjorde en hälsoundersökning samt tog blodprov och alla värden var helt normala. Därför trappar hon ner yterligare med kortisonet nu. Indra får annat foder också, Zd, som jag tror är bra för hennes kropp.

Angående Pandaes fråga om en iller som kliar sig skulle jag tro att illrar med foderallergi kan få olika symptom precis som vi människor med allergi. Jag har också hört talas om illrar som inte tålt olika foder och då fått typ eksem..

UlrikaD
0

#13 Åh, underbara vackra Indra. Hoppas hon får fortsätta att må bra, hon är helt enkelt en ljuvlig tjej.Kyss

Nea
0

#13 Vad roligt att höra att Indra verkar bli bättre och bättre. Hoppas verkligen att det går att minska kortisonet för att helt sätta ut det en dag. Pussa på lilla tösen från mig. Syrran och pappsen hälsar till henne.

Grodan
0

Mina första illrar, ca 15 år sedan, hade eksem och utslag som jag idag tror berodde på felutfodring. Min nuvarande iller fick lite klåda och kal päls på svansen. Då bytte jag till Totally Ferret och han blev perfekt i hud och päls.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Faxlin
0

Foderallergi kan utspela sig även som klåda på hela kroppen och även pälsbortfall. Så visst kan det visa sig på olika sätt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars