ÄCKLIGT
Jag tycker det är jätte sorligt när ens bästa vänner dör men hur normalt är det att ta kort på deras döda kroppar?
USH

Och det är äckligt för att…?

Jag tycker också att det är äckligt. död är läskigt och jag vill inte se det på bild. :(
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag tog kort på min morfar när han var död. För mig är det normal att ta kort på alla döda. Kanske ska bli döds-fotograf :P
golf.ifokus.se

Tycker inte det låter speciellt konstigt?

jag fotar både djur och människor som jag har haft nära för att ha ett mina av dom just då med mera :9 jag tycker det inte är nå fel

Att pratat om döden kan var jätte svårt för en del men ingen för andra.
Skälv pratar vi mycket om döden hemma hos oss.
Skälv anser jag att vi alla ska dö en gång oavset om vi vet eller inte vet när det händer så ska vi alla dö.
Fördelen med att prata just om döden är ju bra för då vet man hur den personen vill ha det vid sin bortgång.
Det är oxå viktigt för de kvar levande att veta hur den personen vill ha det.
EX den vill kanske inte ha en kista den vill bara kremaeras o.s.v.
Jag har redan talat om vi för mina nära o kära hur jag vill ha det när jag går bort så dom vet detta.
Eftersom jag vet att jag kommer att dö då jag nu går på lånad tid och vet hur jag kommer att dö.
Men alla känner vi olika inför döden så det är ett svårt ämne att ta upp.
Jag har aldrig vart med om någon som dött, men tror inte jag skulle ta kort. Min katt lämnade mig för några manader, jag fick se honom innan han skulle begravas, då tänkte jag inte ens på att ta kort. Men jag ångrar att jag har så lite kort på min älskling när han var i livet istället.
Döden är ett svårt ämne som vi ställer oss olika inför. Jag skulle själv inte kunna tänka mig att ta kort på mina djur, anhöriga eller vänner efter att de somnat in.
Jag föredrar att ha bilder som är tagna medans de fortfarande var i livet, för att minnas dom som dom var då. Men vi är olika och jag kan förstå de som vill göra ett fint arrangemang runt sitt insomnade djur, för att fotografera minnesbilder från den stunden.
Däremot kan jag fotografera, när djuren obduceras eller opereras. Det berör mig inte alls, snarare tycker jag det är intressant och lärorikt. Nu tappade jag visst bort ämnet för tråden *L*
MVH Ammi
Jag håller med tidigare, man vill ju ha många bilder när de är i livet, men jag ser inget fel i att vilja ta kort när de är döda?
Jag själv gör det inte, jag har inte det behovet, men varför inte? Vissa tycker att det är jätteviktigt med rätt sång på begravningen, andra inte..
Paulina
igår när vi satt och kollade på wallander frågade jag min sambo om han skulle vilja se mig död när man ligger för obduktion eller vad det är. Han trodde det, för att annars skulle han inte förstå att jag var död. Så det är ju så olika!

När min pojkväns farfar dog förra året så hade dem en gammal tratition som kallades utsjungning någon timme efter han dött. Hade aldrig varit med om det innan.
De la massa rosor och ljus vid uppfarten till huset som bildade ett kors. Sen kom prästen och begravningsbyrån med en öppen kista som de ställde mitt ute på gården (Detta var inte begravning utan utsjungning). Prästen pratade och det sjöngs massa psalmer och alla tog kort på hans farfar. Sen så fikades det ute på gården. Trodde först att jag skulle tycka detta var jätteäckligt men det var faktiskt inte alls som jag tänkt mig.
Detta var hans farfars sista önskan för så gjorde dem med folk som avled förr i tiden. Han dog på exakt samma ställe som han föddes på 92 år tidigare.
"Chaos is a friend of mine."
Jag såg ett kort på min pappas bror som dött när han bara var ett eller ett par år gammal. Jag tyckte det kortet var hemskt ruskigt och mådde ganska dåligt av att veta att det lilla barnet var dött.
Jag förstår om man vill ta kort på de döda- men jag föredrar att minnas de som levande och ha många bilder från det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Förr var det vanligt att ta kort på de döda.
Sara

#13 Mjo, såg en dokumentär för länge sen om de personer som hade som arbete att åka runt och ta kort på de döda. Idag är ju döden nästan något tabubelagt- konstigt nog!

"Lit de parade" är ju mer ovanligt nuförtiden men det händer ju.
När barnens pappa dog -02 så tog vi kort.
O de har varit väldigt viktiga…speciellt för sonen som bara var 4.
Det blir ett lättare sätt att minnas den som gått bort.
Jag tar inte kort på alla djur som dött men en del är viktiga.
Som sambons leguan som dog när han inte kunde vara med hemma.
Bättre då att se korten än den stelfrusna kroppen som låg i frysen.
Man får inte glömma att döden är lika viktig som födelsen.
Nu jobbar jag ju med gamla o för mig är dödsfall helt naturligt.
Det är skönt att se när den som plågats fått frid.
Att se det som något äckligt…det kan jag inte förstå.
Kroppen är densamma som innan….
Sen såklart fördömmer jag inte den som inte tänker som jag.
Blir bara lite förundrad.

Jag tog kort på min moster när hon hade somnat in och blivit ombytt till sin älsklings klänning och hade sin peruk och massa fina blommor runt sig plus fint sken från ljus, såg precis ut som hon bara sov och det va för mig en skön känsla att se just då när man hade vart med om när hon somnade in som inte va lika roligt så jag ville minnas henne att hon ligger och sover så fridfullt som hon såg ut då.
Tycker absolut inte det är nått fel i det, men sen finns det vissa som är mer kännsligare och inte klarar av alls att se sånt.
Prata om döden kan jag göra men jag vill inte se den på kort. på kort är det inte ett dugg samma sak som när han/hon va vid livet. jag kan inte ens kolla på lik utan att få mardrömmar. sist jag såg ett lik fick jag världens panikångest och fick gå hos en teraput i några månader

Jag tror att det är viktigt att få se en närstående efter dödsögonblicket. Jag såg farfar i öppen kista innan begravningen och min pappa precis efter dödögonblicket. Ser du kroppen ser du också att personen verkligen är borta och man ser även hur fridfull kroppen ser ut.
Visst kan det känns jobbigt för stunden men jag förstår verkligen inte varför döden skulle vara något konstigt? Det är ett helt naturligt skede i livet.

jag såg när min svärfar låg i kistan eftersom dom i Frankrike är katoliker så har dom ju en öppen kista som man får ta farväl av personen iannan dom förseglar kistan.
Personligen tyckte jag det var fint han såg så fridfull ut liksom om han log och tänkte att vad skönt nu behöver jag inte lida mer.
Jag skälv vill inte ha varken kista eller grav utan min önskan är att stös över havet mellan svergige o Tyskland då det är den vägen jag åker våldigt mycket och har hafft många roliga stunder med mina barn o vänner.
Jag vill inte att mina barn barn barn och vänner ska behöva gå till en grav för att kunna sörja eller prata på en speciell plats utan allt som har med hav att göra är ju vatten vilket innebär att man kan gå över allt o få en prat stund om man vill detta. Det finns ju många sjöar i sverige och allt hör ju sammans till slut
Detta kan ju bet sig väldigt udda att jag skriver så här men det är från mig och min önskan och ingen annans.
Vet oxå att det är många som drar sig för att prata eller ens skriva om döden.
Jag har väll aldrig varit rädd för döden häller dels p,g,a att jag jobbat med personer spm står vid trösklen för att gå vidare och många gånger så tycker jag att det känns skönt att dom går vidare för då sliper dom alla dessa slangar eller apparater och även morfin som ges.Att se att dom sliper att liga mer tycker jag känns skönt men som sagt det är min egen personliga känsla.
Jag förstår att man kan tycka det är äkligt med döden och jag acepterar deras sätt att tänka men jag vill också att man accepterar mitt sätt att se på döden.
Döden för mig är slut på lidandet och nya liv kan ta över.
jaja men sätt inte ut bilder på det så andra måste lida… snuskigt

#21 oftast på de bilder jag sett härute på döda djur så har tråden antingen handlat om döda djur eller så står det i inlägget att det är ett dött djur, så tycker du inte om att koll så behöver du ju inte öppna och kolla på bilden =)
Det är en tjej här som har bilder i sitt album det va inte så att jag visste om att det va en död iller

#23 Men varför tar du inte upp det med henne då? Är du säker på att det var ilern när den var död och inte bara en bild på en levande iller som nu är död, om du förstår hur jag menar? =) Men som sagt, alla tänker och tycker vi olika =) Det som känns helt OK för en kan kännas helt absurt för en annan=)

#23 tror precis jag vet vilken medlemm du menar och det står underbilderna vad det är så man behöver ju inte klicka på bilderna och förstora dom om man tycker det är äckligt.
Det står att den är död.. och jag körde bildspelet så det är inget jag precis valde själv att se..
Nej, men man ka inte anklaga någon för att lägga ut dessa bilder. Man väljer själv om man ska se eller inte. Dem kanske vill ha dem bilder!

Det som är äckligt för vissa är det inte för andra.
Men som #24 säger, ta upp det med personen i fråga om det är något som stör dig så kanske han/hon tar bort bilden eller tala om vem personen i fråga är så vi andra kanske slipper se samma sak av misstag.
jag tänker på¨en som har bilder på en begravninsplatts, trodde inte man såg illern. Men ta upp den med henne som sagt och inte skriva en tråd om att iställer för i en tråd att det är snuskigt!
DET ÄR ÄCKLIGT!!!!!!!!!!

#30 ja vi har uppfattat att du tycker det nu men ta det då med personen ifråga

#30 trot det felsta av oss har förstått nu att du tycker att det är äckligt med bilder på döda, du behöver inte skrika. Men vad vill du att vi som läser tråden skall göra åt saken då? Det måste ju vara något speciellt du vill eftersom du startade en tråd om saken och har ett antal gånger konstaterat att det är äckligt med bilder på döda..?
vad ska vi göra åt saken. Skit i vad andra lägger ut för bilder såna fall!

Om man nu måstelägga upp bilder på sina döda djur så uppskattar här på iFokus så skulle jag gärna vilja att man får klicka på bilden själv och att den inte syns i inlägget..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
men hon hade sett bildern på någons sida!
#32 hur vet du att jag skriker?
hon kan väl ha varningstext istället?
min kompis tycker att det är oacceptabelt att ha bilder på döda djur= djurplågeri..
Ej min åsikt.

#36> ett litet tips på nätettikett. Att SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER är ett sätt att säga att man "skriker". Dvs, vill du "låssas" att du skriker (tex är arg) så skriver du med stora bokstäver! :-)

Att ha bild på ett dött djur är ju långt ifrån djurplågeri…
golf.ifokus.se
jaha, men det är din kompis åsikt. varför ska vi bry oss om den?

#20 instämmer i precis allt du skriver, enda skillnaden är att jag ska strös ut mellan Malmö och Köpenhamn.
Varför är döden så hemsk? Det är ju bara ett ickevarande precis som innan vi kom till. Vi fanns ju inte då heller.

#37 nu förstår jag inte riktigt du säger att det är din kompis som tycker det är äkligt .
hur kommer det sig att du då skriver ??
sedan att det inte är din åsikt.
Sedan ställer du en fråga om hur normalt är det att ta kort på döden.
Då måste du ju förstå att man svara vad man tycker och alla tycker olika ,och i det fallet så får man ju intrycket av att du vill veta vad andra tycker.
En del har vädligt svårt med att prata om döden eller se någon avlidit oavset om det är ett djur eller en mäniska.
Men man måste ändå recpektera vad andra tycker o tänker eller känner.
Även om det är en bild så har man den möjligehten att avstå att titta på den lika mycket som man har i tidningar och på tv där visas det oxå om döden m.m
Den här konversationen kommer ju ingenstans.. verkar bara som ni illerägare vill tjafsa ihop en debatt som vanligt ;)
iaf jag tycker det är äckligt och jag hade helst sluppit se den bilden……

#43 nej då, men vi undrar bara vad det r du vill poängtera med denna tråd =) men jag kan hålla med om att denna tråd inte kommer någonstanns.
#43 Tjafsa ihop en debatt? När någon skriver att en sak är äckligt, och man själv inte har samma åsikt är det väl naturligt att ge den till känna?
Jag hade räknat med diskussion om jag startat tråden. Du hade kunnat lägga upp den på ett annat sätt om du inte velat ha diskussion. Tex
"jag vill gärna att ni lägger in varningstext och inte infogar bilder i inläggen om det är på döda djur då jag inte är bekväm att titta på sådant.."
Paulina
Okej med en debatt men att folk börjar reta sig på andras åsikter.. onödigt o slöseri med tid.. Lite för långsökt på inläggs rubrik
Döden är ett svårt ämne att sätta sig in, men jag tycker inte att det är fel att ta foto på en död person eller djur. Har själv tagit foto på mina döda djur, när jag ser på dem så vet jag att de nu har det bra och de slipper allt lidande mer. Vissa kan tycka att det är "äckligt" som du säger, men så ressonerar inte jag. Jag ser det bara som en fortsättning av livet, för jag tror nämligen att allt och alla föds på nytt igen i en annan skepnad kanske, men man föds igen.
Förr var det mer vanligt att ta kort på de döda(iaf människor). Detta gjordes väl mest för att människan trodde att själen skulle fortsätta leva i själva fotot. (om jag har uppfattat detta rätt så var de så hehe).