Öroninflammation
Såg att det runnit ur Bus högra öra i morse så jag misstänkte att han fått öroninflammation.
Mycket riktigt bekräftade veterinären mina misstankar nu i eftermiddags och jag har hämtat ut Betnovat örondroppar till Busen nu. 5 droppar 2 ggr dagligen ska han ha.
Nån som har bra tips på hur man ger illern örondroppar?
Sara
Oj så jag och skrollan bråkade om att droppa i hennes öra. Gäller ju att vara så försiktig så man inte råkar komma åt ögonen så dem får ögininflammation också =/ Lättast var att vara två stycken, och en höll i hennes + drog upp örsnibben lite så man lätt kunde droppa ganska djup för oss.
Lycka till!
Har ingen som kan hjälpa mig så ofta.. 
Sara
Om man måste vara själv…har varit med om detta oräkneliga gånger…kan man innan man sätter igång, ta en liten droppe vatten/örenrens/saliv…vad som finns att tillgå som är blött; och försiktigt stryka ner håret vid öronöppningen, tex med fingertoppen. Man ska inte ha så mycket att de finns risk att de kommer in i örat, bara så att håret stannar på plats. Då får man ungefär samma effekt som om nån drog upp öronsnibben åt en. (hårgelé…heheh) Detta gör att hörselgången syns bättre och att det tillfälligt blir en större öppning, blir även mindre saker som dropparna kan fastna i på vägen in i örat. Hoppas detta hjälper något.
Mvh,
IDA

Skulle man inte annars kunna vara så ful att göra det i sömnen? Fast vilket sätt att vakna.. :S
# 3 Så fiffigt, ska pröva det!
# 4 Busmus är lättväckt… Synd att han inte sover illersömn oftare.
Sara

Svårt att droppa och hålla samtidigt, kan man tänka sig att droppa på en sked och sen suga upp med en liten doseringsspruta och därmed få in det snabbt och lätt?

MÅste haft tur med mina illrar.. både meja och elliott har fått örondroppar och det har aldrig varit problem..

Jag skulle rekomendera att göra som #3 säger sedan använda lite godis eller annat som distraherar honom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ska pröva nu ikväll så får vi se vad Busman tycker om det. Han är duktig när man rensar öronen iaf.
Sara
Det gick bra att få i medlet men jag har ingen aning om hur många droppar det blir..
Sara
det där med droppar tyckte jag också var svårt, man får chansa.