Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1032 ggr
ronja
0

illergodis

behöver lite tips på illergodis.. har två väldigt kräsna tjejer här hemma.. vad köper ni för godis?

ronja
0

vet att man inte får ge vanlig choklad, men det finns ju speciellt hundchoklad.. kan man ge den i små mängder?

AmmiG
0

Vad har du provat att ge dom ? Lite omödigt om vi föreslår sådant du redan provat.

Faxlin
0

Du kan ge det mesta i väldigt små mängder. ;-)

Själv har jag äntligen hittat ett godis som passar mina kräsna små pälsar. men jag kommer aldrig ihåg vad de heter. men det är super bra. Hjälper till att skydda tänderna med;-)
Och finns i flera olika smaker.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Åsa: När du kommer på vad det heter, får du gärna skriva ut det här i tråden.

ronja
0

yoggisar har jag provat.. och det var väl sådär tyckte de.. annars, det som funkar bäst är väl kattmat i små provpåsar.. det brukar jag kunna ge som godis.. men det känns lite tråkigt och fantasin tryter… vad ger ni era?

Faxlin
0

mmm, ska göra det. Köpte ju fyra nya smaker igår. Så det ska ju inte vara så svårt egentligen. Bara gå upp och hämta dem. hehe

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Melon och gurka, gillar dom inte det kan du prova med en liten bit morot (Carolas Kron är tokig i morot Skrattande).

Madde
0

Jag vet att benjamin gillar Morot. För jag glömde dra ut bordet när jag gick ut i köket. När jag kom tillbaka in i storarummet sitter benjamin och knaprar på en morotstav. Han vägrade släppa den kan jag ju berätta. Hehe.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TottsiGirl
0

Hihi Madde är du säker på att det inte är en liten kanin du har hemma Räcka ut tungan 

Ted bara fnyser åt morötter gurka däremot är gott.. Annars så får Ted oxå kattmat från provpåsar men även Bandits med russinsmak är mumsigt.. :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Mangafreak
0

Hmm.. godis… Melon (Galia/Nät-melon är mina heltokiga i), gurka, råa morötter (i alla fall till Kron), russin (för de av dem som gillar rusin vill säga), Några av våra gillar banan (både färsk och sådan där torkad som man köper bland naturgodiset), vissa av våra gillar även levergodis (som man kan köpa till hund)… plus att de brukar få smaka av sådant jag själv äter, om jag äter en glass så kan de få ett slick eller två på den… och några av mina illrar gillar att dela mitt te med mig… :)

Hoppas du har fått några tips här :)

-eM-
0

Mina älskar Yogisar med banan och jordgubbsmak. Dom tycker även om Chewis med smak av russin, det är en slags ''ben''/tuggodis.
Och så även Bandits med russinsmak.

Alla dessa grejer är speciellt illergodis och finns att beställa på AMHS illertorg.

AmmiG
0

Chewis med russinsmak ska jag köpa hem och prova att ge mina. Kanske kan ersätta många av de riktiga russinen, för helt utan ska russin dom inte bli.

elinn
0

Mina får yoggisar, bandits alla smaker, hundgodis och gurka som godis och belöning när dom varit duktiga. Har aldrig provat Chewis men ska göra det någon gång.

Har även fått recept av Nettan på godis som man kan göra själv.

Torkad blodpudding: Skär blodpuddingen i små kvadratiska bitar och strö ut dem i en form. Torka sedan blodpuddingen i ugnen på låg värme (ca 100 grader) i ca 30 minuter eller tills bitarna är helt torra och inte "blodiga" inuti.

Trokad lever: Koka levern tillsammans med några vitlöksklyftor tills den är genomkokt. Skär levern i centimeterstora tärningar och lägg i en ugnsform. Torka i ugnen ca 5-6 timmar i 50-75 grader. Viktigt är att levern är ordentligt torr om du inte ska förvara den i frysen.

Leversnask: Mixa färsk lever, tillsätt 2-3 vitlöksklyftor samt 1 ägg. Under mixningen, tillsätt vetemjöl tills du får en lagom tjock smet att hälla ut på en smord plåt. Gräddas i ugnen på på ca 200 grader i 15-20 minuter och ta därefter ut plåten och skär i lagom stora bitar. Sätt sedan in plåten i ugnen igen i ca 30 minuter. Om man önskar hårda bitar, grädda på låg temperatur under natten.

AmmiG
0

#13: Leversnaks, hur mycket färsk lever. Det var ju en hel del vitlök.

Vitlök är ju inte det bästa för illermagar, eftersom den är rätt stark, även tillredd.

elinn
0

#14 vet tyvärr inte. Skrev bara av recepet jag fått av Nettan. Har aldrig provat göra något av det själv så tyvärr kan jag inte svara. Kan bara hoppas Nettan kikar in här snart så hon kan berätta för oss =)

AmmiG
0

Ja då väntar vi på att Nettan tittar in. Glad

Jaha-jaa
0

Busan äter allt!

jag vet inget hon inte gillar…

men det som hon brukar få är russin, gurka, morot, sallad, majs, katt godis, lever, sen så får hon smaka lite lite av de jag äter oxå som fil osv

hon e mästare på att ta sig upp på bordet o sno mat drån mig

Faxlin
0

Japp, då ska vi se vad det var jag köpte för smaker på illrarnas godis då. Sorten heter i alla fall:

Feline Greenies

Sedan finns den i massor med olika smaker och ska dessutom hjälpa till att ge bra munhygien för katter, så jag misstänker att det funkar på iller med. Nu käkar alla mina Plaque Off, men att de får nyttigt godis är ju ingen nackdel.

Smakerna jag köpte nu var:
Kyckling
Fisk
Lever
Lax

På denna påse står det att man kan ge sin fullvuxna katt max 18 stycken per dag. Så till illern bör man hålla ner antalet lite, kan vara bra att tänka på;-)
Nu ger jag aldrig mina så många i alla fall så jag har behöva brytt mig. Men det kan ju vara bra att tänka på som ny ägare kanske eller då man börjar använda det första gången.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Var har du lyckats få tag i Feline Greenies någonstans?

Vad kostar det?? Vore kul och testa om de gillar det i alla fall.

Faxlin
0

Jag köper mina på djurmagasinet. De har två olika storlekar, men jag köper dem i den minsta storleken för att jag tycker det är skojigt med lite olika smaker;-)
Den lilla påsen kostar 15:-, så det är inte så farligt tycker jag.

Audiatur et altera pars

Madde
0

har du lust och köpa en av varje sort till mig tills vi ska till viskafors. Så får du pengar när du kommer till oss. Skrattande Om du har möjlighet vill säga. Annars kan du låta bli.

Faxlin
0

Ja, visst kan jag göra det. Men tänk om de inte tycker om det då? Fast då får jag väl köpa dem av dig då. hihi
Men ett starkt tips. Påminn mig i förväg. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Benjamin äter nästan allt. Han är husgrisen här hemma. Skrattande

60kr är inte så mycket pengar. Blir det så att dem inte gillar det så kan du få det av mig åsa.

Faxlin
0

Hmm, fast det finns fler smaker än de jag hade köpt nu ju. Så lite mer blir det nog. hihi
Tror det var 2-4 sorter till. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Ok. Men vet du vilka sorter det var??? För i så fall kan jag bestämma mig då. =)))

Faxlin
0

hehe nepp tror du jag kommer ihåg det. hihi
Att det finns kött också vet jag i alla fall:-) Men sedan tar minnet stopp. Hmm, räkor fanns kanske också. Jaja, jag ska kolla nästa gång jag åker till valbo.

Audiatur et altera pars

Shelby
0

Ronja får katt-vitaminer och russin, men sen hon gick upp i vikt och så så vill hon nästan aldrig ha dem… Hon känner väl att hon inte behöver vitaminerna eller så e de äckliga… hon gillar därimot minimajs och fruktkolor men det får hon bara vid speciella tillfällen.

sarae
0

Feeline greenies funkar oxå på mina mega kräsna pälsar! annars vill de bara ha russin eller yoggisar, men eftersm man inte ska ge dem mkt av det är jag jätte glad att jag äntligen hittat godis som pasar dem!

Faxlin
0

#28: Vad skojigt att höra att fler än mina kräsna damer uppskattar detta godis. Men det har klart märkts skillnad på vilka smaker de tycker bäst om, fast det har skiljt sig mellan de olika illrarna. Beldin är den av mina som är mest kräsen på vilken sort han tycker om och inte.

Audiatur et altera pars

Sabina-old
0

Max han älskar hallon och smultron, är det farligt? Han brukar få en eller två när vi går på promenad. Han älskar också gurka, vattenmelon, apelsin, citron, äppel, päron, körsbär, mackor (kanterna) och att få smaka på mattes glass. Han är också galen i vin och öl (som han hittar när vi är ute och går) fast det får han inte smaka. Har säkert glömt något, men man kan säga att han gillar frukt men inte kött som jag har provat (leverpastej, kottletter, korv). Knasig liten buse är han…

Velsan
0

Humla äter allt :P Jag vill inte att hon ska bli kräsen så hon får olika sorters kött extra bredvid torrfodret. igår fick hon oxfile å dan innan köttfärs. De jag använder som godis är vetegroddsolja, men de får man ju bara ge några droppar om dan, så de har jag mest när vi övar på inkallning tex, så får hon det ibland, även när hon gått på lådan, eller blir vägd, får örondroppar eller klipper klor. Annars gillar hon banan, gurka har jag inte testat än, glass å grädde å diverse sötsaker är hon som tokig i, man blir nerbrottad om man har en glassskål i handen, hon brukar få smaka lite bara. Jag tror nästan att hon skulle käka allt man ger henne :P

ang3lica
0

#13: De torkade blodpuddingsbitarna har jag gjort ett par gånger. Busan tycker att dem är jättegoda! Och blodpudding är ju inte dyrt direkt. Fast man brukar få ha dem i ugnen längre än 30 min. Fast det beror väl på hur små tärningar man gör..

Nettan
0

oj, en tråd som jag missat.. och som väntat på svar ifrån mig..*S*

Ammi, jag har inte en aning om hur mycket lever det ska vara i leversnask. Jag har själv inte gjort den då jag har svårigheter att röra lever och blodpudding. Jag gjorde blodpuddingsgodiset till jul-illerträffen jag hade. Det var ett helt företag för mig att skära blodpudding i bitar. Jag hade två knivar som jag använde mig av för att inte behöva röra biten…ääääckligt ! Maken stod någon meter bort och skrattade sig fördärvad åt min spyfärdiga min.

Jag har köpt ett hundgodis på ICA Maxi som heter "Training mix" och som är av fabrikatet Dogman. Det påminner väldigt mycket om bandits men dessa gillar faktisk mina illrar, till skillnad från bandits.

Jag har också köpt frolic mini och ger dem någon bit ibland. Dessa gillas också skarpt.

Grisknorr
0

Så man kan typ ge hundgodis till illrar om dom gillar det? Tror jag frågade detta någon annan stans förut =)

Faxlin
0

#34: Jadå det kan man. Men självklart så är det med det som med allt annat snask. Allt i måttliga mängder.

Audiatur et altera pars

pitya-celva
0

Själv har jag vanligt katt-torrfoder till Nala, både för att det är det enda av de olika sorters godis jag provat på som hon gillar mycket, och för att ifall jag någon gång inte skulle kunna få tag på hennes iller-foder, att jag har något hon gillar i reserv.

Shelby
0

ronja har inget godis, har inte hittat nåt som hon gillar. men hon får lite glass ibland =)

Theres
0

Man har visat att iller bara kan utnyttja aminosyror från köttproteiner, och inte kan bryta ner aminosyror från växtproteiner

Källa:http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_iller.htm 

Vågar man verkligen ge dem frukter då? :O

golf.ifokus.se

sarae
0

heslt ska de inte ha frukt eller grönsaker, men någon gång då och då, i små mängder skadar inte…

[Falo]
0

Oj, här kom ju tråden framGlad

Kan ju passa på och varna för morötterna här också då, fibrerna bryts inte ned och de kan lätt ge förstoppning.

Theres
0

tänkte väl det :D

golf.ifokus.se

Flisa
0

Shit vad mycket bra trådar här finns 8)

Theres
0

vetegroddsolja-yummie tyckte han :P

golf.ifokus.se

Tina-A
0

#43: Ge inte för mycket bara. Någon-några droppar om dagen räcker. Det står på förpackningen också ungefär hur mycket man får ge :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Theres
0

det står på flaskan: marsvin-kanin-gnagare-mink (iller kan väl jämföras med mink) 1-3 droppar per dag =)

golf.ifokus.se

[Falo]
0

#45: stämmer, 1-2 brukar man säga