Lager päls..
Hur många lager päls har egentligen en iller?
Nu efter kastrationen så har Phoenix börjat fälla, ordentligt. Har aldrig vart med om maken. Tänker ta lite blodprov bara för att vara på säkra sidan, men då han är piggare och mer lekfull än någonsin så tror jag att han bara är glad att slippa all päls som hindrat honom tidigare, han blir annars alltid för varm och måste lägga sig och kyla av sig..
Han har tappat i princip alla täckhår, de allra längsta svarta. Sen var det ett halvlångt lite ljusare lager, Sen en vit ull. Under den så är det svart påls, som påminner om pälsen på en korthårig hundvalp. Men det är väl antagligen den nya som är på väg ut?
Paulina
Ja det svarta som kommer under är den nya pälsen. Eftersom den pälsen kommer så är det absolut inte nödvändigt med blodprov.
Sara

den korta svarta är den nya….

Som ovan, så det är bara normalt. Som en pälsfällning..kolla det extra noga till vintern när han byter päls igen så ska du få se att det blir samma sak att det kommer päls längst ner som ser ut som en korthårig hund från början men sen kommer det växa ut mer och mer. Så på nolltid kommer han ha fin sommarpäls=)
Skönt att höra, han ser verkligen ut som en jämthund i rötperiod =) Förjävlig med andra ord.. Skrattretande. Du kommer ju att få se de i morgon du Emma ;)
Paulina
ja, mina ser också för taskiga ut nu…. Andra ggn de byter päls nu i sommar. Illrar har täckhår och underull. När de fäller kan de ibland fälla vissa hår i taget samtidigt som det växer ut med täckhåren först.. kan se askonstigt ut.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 haha ska bli kul att se;) får se när jag kommer ut till Ånge, ska duscha och packa med grindarna..så ja får se hur lång tid det tar=)