Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 604 ggr
Jenahbella
0

när blir de illerbebisar?

hur länge kan ja ha min hane och hona okastrerade innan jag behöver oroa mig om illerbebisar, de e nu runt 4 månader..
ska jag kastrera innan de blir könsmogna eller håller ja dom i separata rum, när de börjar bli dags?
konstiga frågor kanske ^^
kram!

Nea
0

Så länge ingen av dem är i brunst kan du ha dem ihop.

Du ser att honan går i brunst genom att vulvan svullnar.

På hanarna ser du det genom att kulorna blir störra. Hanen börjar lukta mer, börjar markera genom att små skvätta. Samt att han börjar släpa på honan.

Marina
0

Jag hade nog delat på dem runt 6 månader för säkerhets skull faktiskt.

LiindaLarsson
0

alla kommer ju i brunst olika tider.. så kastrera dom i för tid eller när dom är i brunst spelar ingen roll.. jag tycker att du ska kastrera dom så fort du har pengar .. för det är bättre att kastrera dom före innan det råkade vara lite för sen :)

Nea
0

#3 En hane är lite svår att kastrera inna kulorna är nere ordentligt. Jag har haft "tur" med mina hanar som haft kulorna nere även när de inte har varit i brunst. Många hanar "drar upp" sina kulor mot buken när de inte är i brunst. 

Dessutom är det inte bra att kastrera ett djur förtidigt. Vissa veterinärer vill tom att både hanar och honor har gått in i brunst innan de kastrerar dem.

När det gäller dessa så tror jag inte att de kommer gå in i brunst när de är 6mån, snarare senare då brunstsäsongen är över.

Hanar brukar dessutom komma i brunst innan honor, de har även en sk förbrunst. Det är i förbrunsten som man börjar känna att de luktar starkare och de börjar släpa på honan utan att göra några seriösa försök att sätta på dem.

Satmaran
0

Skulle tippa att A'lou går igång i januari, så jag skulle rikta in mig på december. Grabben kan du ta när kulorna har trillat ner ordentligt… dvs om du kan knipa ihop fingrarna ovanför kulorna ;)

Jenahbella
0

#5 ja alou vid lucia :) när går hanarna i brunst ungefär då? alvin e ju några veckor yngre än alou.. om jag siktar in mej på alou i mitten av december så gör de ju inget om alvin går i brunst efter sen.. men de kan ju bli tvärt om oxå :P snurrigt ^^

Satmaran
0

#6 Tja, om inte A'lou är i brunst så blir det ju inget ändå, men du kan ju sära på dem om du märker att Alvin börjar skvätta och lukta mer.  Det ordnar sig nog, när den tiden kommer :)

Jenahbella
0

#7 haha jaa de e sant :) uss ja de e bara jag som oroar mig i onödan :P som vanligt ^^

LiindaLarsson
0

#4 jag vet jag vet.. men det skadar inte att göra det tidigt heller.. och det rä ju bra om honan blir kastrerad då kan det ju inte bli vvalpar

Telefonkontakt
0

Vi särade inte på Sigge och Gördis förens Gördis gick i brunst, när vuvlan svullnade. Sigge var dock brunstig långt tidigare och han släpade runt på henne. Vi kastrerade inte honom förens i maj har jag för mig.

Jag skulle säga att vänta med lillkillen tills i vår när ni inte står ut längre och lilltjejen när vulvan svullnar och sära på dem först då.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jenahbella
0

#10 okej :) ja de va de jag tänkte sikta på.. alou först å vänta me alvfred ;)

TottsiGirl
0

Jag särade på harley och fiona när harley började bli allt för jobbit mot henne och släpade runt på henne och man såg att hon inte mådde bra av de, då var han förbrunstig. Sen fick dom vara isär tills de båda va kastrerade, harleys hormoner lagt sig lite och såren läkt fint.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Musiken
0

Kanske skulle det vara bra med en artikel om brunst och parning?

ViktorMarina
0

Kom ihåg att fråga er veterinär om de vill kastrera tjejen innan hon går i brunst, eller om de kastrerar under brunsten. Vår veterinär vägrade göra det under brunst, så det var tur vi visste det i god tid innan..

Jenahbella
0

#14 jag ska kastrera innan :)

Telefonkontakt
0

#15 om du vill så kan hon fixar när hon precis gått in i brunst, bara att Andy drar i några trådar, gudmor är vetrinär och fixade Gördis när hon hade gått in i brunst :)

Jenahbella
0

#16 okej :) ja, vi har ju siktat in oss på innan men de skulle ändå kännas skönt att ha en veterinär som verkligen vet va hon gör :) vart jobbar hon? :)

Telefonkontakt
0

#17 Vikbolandet tror jag.. vissa dagar på smådjurskliniken här i stan om jag minns rätt. andy vet mer exakt.

Jenahbella
0

#18 okej :) ja vi kan ju höras på msn :)

ViktorMarina
0

Fördelen med att kastrera under brunst är att man är helt säker på att tjejen är mogen för det, att kroppen är "färdigväxt". Men sen finns det ju nackdelar med det också. T.ex. så ska det blöda mer under operationen, och vissa hävdar att det är dåligt för illern att hormonerna ligger så högt och tvärslutar produceras vid kastreringen.

Risken med att kastrera före är ju då tvärtom att man inte vet om kroppen är redo för det ännu, och det kan vara svårare för veterinären att se om de lyckas operera bort allt, eftersom delarna är lättare att se under brunst (de sväller).

Jenahbella
0

#20 jo de e ju lite svårt, oftast e de ju för och nack-delar med allt :)

ViktorMarina
0

Precis, det är jobbigt :P Men man får väga för- och nackdelar och känna efter vad som känns bäst.. eller minst illa, kanske :P

HannaM
0

Sen är det väl lättare är dom är i brunst för allt är stort och svullet så det syns bättre, eller är jag helt utet och cyklar?

ViktorMarina
0

Stämmer bra!