behöver jag vara orolig över vikten?
Är orolig över groggies vikt, vet inte om jag behöver det? Från den 6 mars till idag den 15/7 så har groggie rasat i vikt. Han vägde den 6 mars 1600g tills idag 1175. I januri kastrerades han, vet inte så exakte vad han vägde då eftersom det står på pappret jag har "vinter 1600g" och det vet jag inte när det var.
Mot skrollan som vägde 800 g i "vintras" och väger idag 700g men har inte tappar sin vinterpäls ännu.

Många illrar går ner en hel del i vikt till och under sommaren. Dessutom så kastrerades ju din i Januai och många illrar går ner i vikt efter kastrering.
Min Rambo vägde ca: 1600 i maj och nu väger han 1215. Han ble kastrerad i maj. Så du behöver nog inte vara ororlig. Går han ner under 1 kg så kanske det e dags att börja oroa sig. Jag va också jätteorolig men nu har han legat stadigt i två veckor.

att dom går ner över 1 kilo är oxå inget att oroa sig för så länge dom är pigga och glada
Är det 1 kg så skulle jag reagera iallfall, helt klart.

Valle tappade 600 gram… han vägde 2 kg när han vägdes in på kastreringsdagen. Nu i helgen låg han på 1390, mer än en fjärdedel av illern är alltså borta. Men, så länge dom ser friska och glada och pigga ut och uppför sig normalt så ska det inte vara någon fara. Men du känner dina djur bäst. Är det något som inte känns rätt så kan du alltid kolla upp det.
Allt beror på illerns maxvikt innan viktnedgången. Väger illern uppåt 2,5kg eller mer så är inte 1 kg så mycket efter en kastrering. Väger däremot illern runt 1,5 kg så är 1 kg massor och det är något som verkligen borde kollas upp!
Inna jag kastrerade Dexter vägde han 1,6. Nu ligger han som mest, under vintern på 1,2kg- oftast ligger han runt 0,9-1,1 kg
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack för alla svar! Jodå, han är sig lik, vägrar fortfarande följa med på promenader och ut och gå och full fart på honom. Men erik tog fram en tacoburk med sås så fick jag känna hur mkt han rasat sedan i april, då blev jag livrädd =(
Jag hoppas att han går upp bra i vikt till vintern igen, våran lilla korv!