Illerns vikt
Jag är nyfiken på vad era illrar väger. Jag vet att det säkert finns 10 andra trådar som denna men kan tyvär inte hitta dem.
Skriv gärna här vad era pälsklingar väger.
Min iller hona väger 820 gram ungefär. Som vetrinären sa är hon ganska liten :P

det är inte litet för en hona tycker jag. det är normalt. jag vet inte axakt mina nu men ska kanske väga dom ikväll=)

#1 *pustar ut* , haha, jag som alltid inbillat mig att hon var en ganska liten dam ;) visserligen inte då :D

sist jag vägde thyra hos vetten låg hon bara på 800gram när hon kastrerades.

då är 820 g ganska normalt då?

800 är mycklet normalt, skulle t o m säga att det ligger i överkant på en normal iller. Många honor väger ner mot 600-700 g, men vissa kan även väga runt kilot.
Mina honor vägde 600/700 (vintervikt/sommar) samt 750/850g (vinter/sommar).
Mina hanar har sin sommarvikt på 1300 g nu. 1500-1600 på vintern.

Träffade en liten hona som inte kan ha vägt mer än 500g för några veckor sedan, hon var liiiiiiiiiten, men ändå fullt normal, fullt frisk, och fullvuxen (1,5 år tror jag hon var). Men Oj så liiiiiiiiten… liten och kaxig! Försökte sig på att spöa mina pojkar… hahaha…

Vägde mina hos vetten för ca 3 veckor sedan…då låg dom på 890 resp 803 g :)

mjo, då är Huldas vikt mer än normal då ;)
#6 ojoj, 500 g, det var inte mycket det. hehe, en sån skulle man ha :) På spånga expo, djurgymnasium (öppethus) fick jag hålla i en liten silver tomte, oj så liten hon var! måste ha vägt 500 hon med. samtidigt som hanarna där vägde säker uppemot 2 kg.

#8 När var du där på öpeet hus?

jag är där varge år :) (inte 2008 då)
i vintras vägde groggie 1600 g och skrollan 800 g
den 24/6 vägde groggie 1275 g och skrollan 675 g
Jag är orolig över deras vikter, speciellt groggie. Han är ju så liiiten hane =(

Minskar de inte i vikt under sommarn?

#12> Jo, vanligtvis minskar de på sommaren. En hona kanske minskar 50-200g. en hane minskar kanske 200-500g… vissa mer, vissa mindre…
Egentligne kanske man ska säga att de ökar på vintern, då de på vilda illrars vis äter upp sig för att klara en ev hård vinter… Ibland kan det vara otäckt att se hur smal/fet ens iller kan bli på bara några veckor. kan vara svårt att avgöra vad som är normalt och vad som är tecken på sjukdom. Oavsett är det bra att hålla koll på sin illers vikt, så man märker om den plötsligt blir sjuk och tex tappar vikt utan att man kan skylla på sommaren.
jag blev så orolig över groggie, så vi bröjdae väga dem varenda helg för att se hur han tappade vikten, helt poff eller lite i taget. OCh han har tapat lite i taget, jag misstänker att han fällde vinterpälsen två gånger om dem kan göra så?! Därav han minskade lite till nu, för att han stod på en och samma vikt ett par veckor.

#14 Har svårt att tro att pälsen väger något nämnvärt… Och viktminskninge och pälstappninge behöver inte höra samman. de är nog mer ett sammanträffande, dvs att det blir varmt. Illerns signal är därför att nu ska jag tappa vikt. Samtidigt är signalen att nu ska jag tappa pälsen. det kan ske samtidigt, men det kan även skilja månader mellan dem (vår och sommar typ).
Och att de tappar pälsen flera ggr är helt normalt, som sagt, blir det varmt tex på våren så tappar de pälsen, sen kansk edet blir lite kallare igen, och då kommer den tillbaks (om även kanske inte lika fluffig). Sen tappar de den igen på sommaren… kan ske flera ggr per år, om man har otur även på vintern, om illern plötsligt får för sig att det är för varmt, tex inomhus… Man kan ofta trigga pälstappnigne genom att gå ut med illrarna när det är varmt och soligt, tycker iaf jag… :-)
okej, jag ska testa ut med skrollan oftare då, hon har fortfarande inte tappat sin vinterpäls =/ Tycker groggie väger såm pytte lite bara , min lilla kille =(

hmm har inte vägt mina på ett tag men jag skulle chansa på Valle ungefär 1,5, Belsen kanske 1,3 eller strax under, Elliott 900 och Meja kanske 800
Mina killar är inte speciellt stora.
Bernard och Hugo väger ca 960 ;)
Lus 1250 och Theo 1550!

men när ni pratar om honan på 500, är det inte sarae´s buffy som väger ungefär nått sånt oxå?

Så kul att veta vad andras pälsar väger 

tror min kille som är 5 månader väger ca 800 men har ingen pålitlig våg…
MIn illertjej är bara 10 veckor och väger 720 gram. Är det väldigt mycket i den åldern? Kommer hon bli enorm? :P

#19> Den illern jag pratar om heter Maya och bor i Knivsta. En supersöt liten illerflicka som man utan problem kan stoppa i en ficka. :-)
Saraes Daisy är så liten så att hon kan klämma sig ut ur valphagen som är illersäkrad ;) men hon väger ändå 700gram :) (tror jag att det var)

Hmm var hos veterinären idag, gissade rätt br apå elliott, han ligger på 880 men fel på belsen, han väger bara 1100, lillskiten
870 och 890 väger mina honor , min hane 2,4kilo i vintras nu vet jag inte :) stora pälsisar har jag *S*

Här kommer vikten på mina.
Mushu ca 1,8kg
Topaz ca 1,4
Amazon ca 1,3 (trots att hon har valpar)
Vi vägde Fat boy idag hos veterinären, han har verkligen "krympt".. från en lagom rund kille på 2000 g ner till en liten pojkstump på 1240 g.. Hmm, inte bra med brunst och vårkänslor tydligen.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Vägde mina nyss
Saga: 895g (mamma på 1år till Rasmus och mikou)
Saffi: 920g(1år och kastrerad)
Rasmus: 1.507g (4mån och 6dagar)
Mikou: 1.676g (4 mån och 6 dagar) *Mikou äger dorkey resten av gänget äger mig*;)
Kommer nog bli stora grabbar skulle jag tro=D

Nu dammar vi av denna tråd för jag har äntligen fått tummen ur och vägt alla här hemma. Läget är för närvarande:
Elliott: 898g
Belsebub: 1102g
Valrhona: 1390g
Meja: 855g
Alinda: 555g
Detta innebär mina damer och herrar att min lätt anorektiska Elliott har gått upp 18 g senaste två veckorna och jag är jätteglad!!

bara en lite OT-fraga; vad anvander ni for vag? Tankte att det kan vara vart att inforskaffa
// Amanda

#33 jag har en digital hushållsvåg, tror det är det dom flesta använder…

#33: En digital hushållsvåg används här hemma. Jag har en sådan som man kan ställa på en skål eller liknande på och sedan nollställa den med skålen på. Således behöver jag inte räkna bort skålens vikt. Men har man inte en sådan är det viktigt att komma ihåg att dra bort skålens vikt som man sätter illern i. Dessa vågar kan du med olika funktioner köpa på de flesta affärer där de säljer hushållsartiklar. Rusta brukar ha bra priser på dem vet jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min lille Korven var en fet räka :) han vägde 2 kg som mest.

#36 valle vägde 2 kg i vintras, men nu efter kastrering och sommar så har han gått ner ordentligt, mer än en fjärdedel av illern har försvunnit

vägde killarna idag: Ozzy 1900g och Falcon 1100g han kommer lätt gå om storebror ozzy med tanke på att han bara är 10 ½ vecka
dessutom snor han all kyckling så ozzy får knappt nått utan får hålla tillgoda med torrfodret..