Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 616 ggr
Tzatu
0

kattmat

Min kille har bestämt sig för att han vill ha en iller. Han vill ha en som inte är viltfärgad då han tror att han inte kommer se skillnad på sin och min i sånna fall (han har lite dålig syn :P ).

Jag hittade en annons om pastellhonor i skåne så jag och pojkvännnen åkte idag tåg i 2 timmar för att kolla på dom. När vi kom fram så träffade vi uppfödaren och illrarna och började ställa en massa frågor. Jag tyckte att valparna var väldigt små för att vara 8 veckor (inte för att jag har så mycket att jämföra med, men min Tequila såg ut att vara mer än dubbelt så stor när jag fick henne) så jag frågade vad hon gav dom för mat. Hon sa att hon gav dom kattmat som hette "Mumsbitar" (eller om det var "Munsbitar").

Jag hade aldrig hört talas om denna kattmaten så jag har försökt googla det och titta i affärerna här i Lund om jag kunnat hitta det så jag kunde se vad det innehöll. Vill veta om det är bra mat att ge till illervalparna eller ej. Namnet var inte särskilt förtroendeingivande nämligen, och hon sa att hon inte gett dom rått kött eller så.

Någon som känner igen namnet och vet var jag kan hitta det?

[jenkass]
0

har ingen kommentar ang. fodret, men kattmat är ju kattmat och inte illermat. Det jag ville påpåka var att illrar är alla egna individer och så himla olika, så ser han inte skillnad på dem genom utseendet så kommer han definitivt se skillnad på dem genom beteendet. ;)

Tzatu
0

Jo men det finns ju kattmat som är mer okej än annan kattmat, och illermat som inte alls är okej (hittade ett på djuraffären häromdagen som bara innehöll en massa skräp).

Satmaran
0

Vi var på Hästveda marknad i torsdags och där var en del jaktilleruppfödare. Allas valpar påstods vara 8 veckor, men det var stor skillnad på dessa kullar!!! De som var minst, var ungefär som mina när de är 5 veckor!!!! Sen om det beror på dåligt foder eller om valparna inte är så gamla som det sägs, det vågar jag inte uttala mig om. Gays valpar var dock kraftiga och fina, glansiga i pälsarna och synnerligen välnärda :)  Men sen såg det ganska illa ut hos vissa andra, några valpar var alldeles fulla av kiss på magarna och de var väldigt små för sin påstådda ålder.

En veterinär fanns på plats dock och patrullerade omkring och såg till att alla bytte vatten ofta för det var en riktigt varm dag!

Det är nog svårt att jämföra med våra hemmauppfödda valpar som får näring i överflöd, Modersmjölkersättning, rått kött, kycklingvingar, laktosfri grädde, äggulor och riktigt bra torrfoder. Plus att våra honor är så välnärda och förmodligen har fetare och mer näringsrik mjölk.

Faxlin
0

Har inte hört talas om det fodret förrut. Och liksom dig kan jag inte finna något oavsett vad jag använder för sökmotor heller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
0
Tzatu
0

#3 Kan hända att valpen vi kollade på var minstingen i kullen, men jag tyckte verkligen att hon var pytteliten! Hon såg viserligen inte ut att må dåligt. Hon åt ordentligt och var duktig att gå på lådan, men jag och pojkvännen känner oss ändå tveksamma (både till illern och till uppfödaren). Hade jag vetat vad sjutton det var för mat som hon nörde dom så hade jag kanske känt mig en smula lugnare.

#5 Nej det var nåt torrfoder som var formade som fyrbladiga blommor typ.

Marina
0

Det finsn massor med valpar om ni inte är helr hundra på detta så välj en annan uppfödare där allt känns rätt, det kommer ni ha igen mycket för i framtiden tror jag.

[jenkass]
0

#6 jag lovar, är det rätt iller säger det klick med en gång ;)

Tzatu
0

#8 Visst blev vi kära i valpen! Hon var pigg och charmig och übersöt, men allt annat runt omkring kändes ju sådär :S