Aldrig BlåStjärnan igen
Jag vet att jag "sagt upp" mitt medlemskap här, men jag tycker faktiskt detta är viktigare än så.
Vår illertjej blev kastrerad på BlåStjärnan i Skara i mitten av februari i år. Allting såg jättebra ut till maj/juni när hon plötsligt svullnade upp igen. Eftersom hon var kastrerad antog både vi och veterinären på Roslagstull att det kunde vara binjurarna trots att hon var så ung.
Blodprov togs och skickades till USA. Resultatet antydde att det var binjuretumör hon hade. Idag öppnades hon på Roslagstull. Binjurarna såg fina ut, men veterinären på BlåStjärnan har missat halva vänstra äggstocken och en mindre del av den högra!
Dagens operation kostade 6000kronor och på detta kommer ytterligare provtagningar. Allt detta pga en misslyckad kastration av en av BlåStjärnans "skickligaste" kirurger!
Jag har givetvis pratat med BlåStjärnan och frågan ligger just nu på deras högsta chefs bord. Vi kommer även anmäla veterinären till Veterinära Ansvarsnämnden. Kanske de anser att "misstaget" inte var så grovt, men det kunde ändå lett till döden för vår älskade tjej, så det är helt klart värt ett försök.
Så, detta är en ren och skär varning. Håll era illrar borta från BlåStjärnan i Skara!
Så j*vla bra att du informerar! Stå på dig! Och självklart, Lycka till!
Hur kunde de misså SÅ mycket?!! Jag som trodde att de var duktiga. Jag vet inte vad jag ska säga. Ok om de missar en liten bit, det är klantigt men tyvärr nå som kan hända, men det där var inte en LITEN bit de missade.
Bra att du anmäler och berättar!
Paulina
uss va hemskt! tur att ni hitta de riktiga felet iaf!
kram å tass

ja helty klart ska du anmäla dom och kämpa på så länge du orkar. hoppas tjejen blir helt bra

Att de kan missa en liten bit har man ju hört talas om men nu låter det ju som de hade missat nästan allt. Undrar också hur de har lyckats med det.
Stå på er och jag tycker att Blå stjärnan i Skara skall betala kalaset, om inte annat så tycker jag att det skall stå för kastraktionen i alla fall.
#5 För att citera veterinären på Roslagstull står det "en stor del av vänster äggstock", plus en mindre del av höger… det handlar som sagt inte om smågrejer. Så man undrar verkligen…
Jag förhörde mig flera gånger innan vi lämnade in henne att veterinären verkligen skulle kunna göra det bra.. och i journalen står det att "livmoder och äggstockar avlägsnats". Och det är ju bevisligen inte sant.
Det ska bli otroligt intressant att höra hur deras chef tar itu med detta. Sammantaget har detta kostat närmare 10 000kronor, vilket betyder att nästan hela försäkringen är använd. Mina förhoppningar är att de tar sitt ansvar och ersätter allt, även det försäkringen betalt. Den är ju i princip slut för denna period, med andra ord, händer det någon riktig "olycka" får vi lägga ut alla pengar själva pga deras slarv!
Oavsett så kommer vi anmäla veterinären. Jag kan inte se annat än att "slarv" som nästan kostar ett djur livet måste utredas. Visst, alla gör misstag, men en "skicklig"(?!) kirurg ska inte på något sätt kunna göra ett såhär enormt och fatalt misstag!
Nä, det låter verkligen som om den veterinären hade en "dålig dag".
Bra att ni anmäler, borde fler göra!
Sara
:O Otroligt skrämmande att läsa om och det bekräftar bara vad jag redan tycker om att Blå stjärnan inte är bra. Jag är jätteglad att du skriver ut dina hemska erfarenheter här så andra blir varnade. Kanonbra att ni driver på ärendet, jag tycker också det minsta de kan göra är att ersätta allt. Det här är mycket allvarligare än "alla gör misstag". Man gör inte skäl för en lön på 40.000 i månaden om man inte kan kastrera en iller!

Hur stor illererfarenhet har dom igentligen??
Roslagstull och upplandsväsby har ju en hel del samt SLU…

det som känns lite dumnt här är ju att det är EN vett som gjort detta felet och den vetten kunde ha jobbat på vilken klinik som hellst så andra som jobbar där är kanske super bra.
Nu finns det ju 2 Blå stjärnan, en i Göteborg och en i Skara.
Sen ska man komma ihåg att alla kan göra fel ÄVEN om det är verkar knepigt att man missar så mkt som i # 0.
Sara
#10 Fast det är just Blå Stjärnan i Skara som anställt denna veterinär för att de tyckte han/hon var kompentent. Så jag tycker mycket väl att hela Blå Stjärnan i Skara bär viss skuld för det här.

Det finns 4 i sverige
Borås Göteborg Lidköping & Skara.
Man ska nog inte varna för skälva djur sjukhuset utan i så fall den eller de vetrinärerna men dock efter att man har anmälan klar om vad som kommer att hända
Vist är det bra att berätta vad som hänt så man kan dela med sig till andra så kan man hålla ett öga på sin egen iller när eller om den ska göra lika dant
Men man bör nog inte varna för hela djur sjukhuset.
Vet att flera har använt sig av just Skara och är väldigt nöjda
#13 Då får jag väl börja med att be om ursäkt för att jag berättar om en veterinär som pga… ja, vad(?!) lyckas missa så mycket som mer än en halv äggstock vid kastration. Jag skulle verkligen uppskatta att känna till ifall det fanns en veterinär som säger sig klara av att kastrera illrar men egentligen inte gör det. Men bryr du dig inte om sånt så har du din fulla rätt att lämna dina illrar i den veterinärens vård.
Sena eftersom jag inte får(?) skriva ut namnet på veterinären så blir jag tvungen att varna för hela kliniken. De har tagit hand om en av våra andra illrar, med gott resultat. Men efter det här lämnar vi inte dit dem i första hand, risken är för stor att vi får fel veterinär. Och jag tycker om mina illrar levande.
Sen tycker jag verkligen inte att det är värt att vänta tills anmälan är behandlad. Det lär dröja minst ett år! Jag anser även att vad de än fattar för besluti frågan så är det faktum att veterinären nästan missade en hel äggstock vid kastration ett såpass stort misstag på en iller att andra illerägare bör vara medvetna om det! Jag skulle som sagt iallafall uppskatta den informationen!
Men, nu finns informationen ute iallafall. Vad andra väljer att göra med den är upp till dem.

Åk till roslagstull, dom e lätt bäst ;)

Jag vet precis vad ni går igenom. Samma sak hände mig och Chiquita förra våren/sommaren.
När det upptäcktes så hade tyvärr veterinärkliniken gått i konkurs och jag fick aldrig tag på den som var ansvarig för Chiquitas första kastrering.
Förutom att först ha lagt ut pengar på blodprov som inte visade något fick vi snällt åka till Ultuna i Uppsala för ultraljud där det visade sig att det fanns äggstocksrester kvar. En operation gjordes för att ta bprt resterna och hon repade sig snabbt.
För min del handlade det inte om någon större summa pengar, för mig var det mer en principsak att få de extra kostnaderna ersatta, men eftersom veterinären gått i konkurs och Agria inte ersätter "misstag gjorda av veterinärer" så kom jag ingen vart.
Jag önskar er lycka till och hoppas verkligen att er lilla tjej repar sig snabbt!
tycker detta hänt lite ofatre nu att dem missat vid en operation, eller? det är ju hemskt!