Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1287 ggr
Aviendha
0

Tappar päls - på tassarna.

Än är det inte slut på huvudbry för Paulina.

Bettet börjar se bättre ut, varar inte och jag kan nu böja fingrarna utan att de knastrar.
Avis öga ser jättefint ut, över förväntan.
Phoenix pung håller på att bli som den ska vara efter en kastration och de träffas just nu för första gången sedan hennes öga skadades, och det går jättebra!! =D

MEN… I morse så tyckte jag att han såg så lortig ut om tassarna, så jag frågade killen, som gosat med honom tidigare, om han hade kattsand som satt fast eller liknande, det såg grått ut på håll, men det visste han inget om. När han är infångad konstaterar jag at han har tappat pälsen på större delen av tassarna, framtassarna är värre drabbade än baktassarna..

Vad är detta eg? Sommarfot? Parasiter? Sviter efter kastration och inflammation? Någon som vet?

Strumpan
0

Cato gjorde det oxå, men det var under fällningen märkte jag. Det växte tillbaka sen. Fötterna var alldeles gråa…

Mvh Jenny

Robinsnel
0

Ja kanske kan det vara nån variant på pälsbyte? Okastrerade illrar byter ju inte päls.. men nu när kulorna är borta..?

Aviendha
0

Okej.. Mina illrar har inte fällt så jag tänkt på det ^^
snarare lite lite hela tiden, så det kan ju kanske vara det då? För de ser gråa ut..

Strumpan
0

#2 Ska jag var ärlig så kommer jag faktiskt inte ihåg om Cato gjorde det när han var okastrerad. Däremot kommer jag ihåg att han har fällt så två ggr…

Mvh Jenny

Aviendha
0

Intressant, visste inte att det bara är kastrater som fäller..

Iaf så kastrerades han den 19 juni. Ska han isf fälla redan nu så tassarna håller på att bli kala?

FerretCrow
0

#2 va? måde miilo och thyra har gjort detta. thyra innan hon kastrerades och miilo gör det ofta och han är inte kastrerad

Strumpan
0

#5 det låter ju som att det är liite tidigt att börja fälla redan nu. Jag blev oxå fundersam för mina andra har inte fällt på tassarna. Men eftersom Cato var pigg och glad och han åt och drack som han alltid gjort så var jag inte orolig men jag hade honom under uppsikt ifall det skulle vara ngt knas med honom

Mvh Jenny

Robinsnel
0

Well.. vad jag fått lära mig av sids uppfödare så fäller inte okastrerade illrar mer än väldigt lite i taget, några strån i taget liksom… Sid har inte fällt än, mer än så alltså. Kastrerade illrar kan ju byta all päls på ett par veckor och bli rätt korthåriga o danna…

Sarah
0

Mina vuxna har lagt in ett extra byte i år. Vi hade en varm vår och många bytte väldigt tidigt, sen kom den ruggiga sommaren och då bytte de en gång till ;) Det har alla mina vuxna gjort utom Cathy som är okastrerad då…

JossanH
0

#6 vad jag hört ska detta inte vara normalt…

Mina är också inne på fällning nr 2…

Vad jag fått lära mig så tyder dålig päls på tassarna ibland på binjuresjukdom… Det är iaf vad både jag och ett par av mina vänner observerat när våra illrar varit sjuka… och inte i samband med pälsförlust på rygg, svans som vanligen är ett symptom.. utan gles och dålig päls och stor gleshet på tassar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#10 *stön* Phoenix är strax över ett år nu, bör jag alltså gå och kolla upp om de är binjurarna på honom redan nu?

FerretCrow
0

#11 du kan nog vänta ett tag först för att se om det kanske kommer ny päls närmaste veckan

JossanH
0

#11 det är nog ingen panik med det.. bara tassar kan förmodligen tyda på mycket så som stress etc, ville bara påpeka vad vi uppmärksammat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AlbaStiffler
0

Kan även bero på torr hud, som i sin tur kan bero på exsem av tex fodret eller det fodret innehåller… dvs någon allergi. Värt att kolla upp, specieltt om tassarna ser lite nariga och röda ut.

Aviendha
0

Oki. Ja nog kan han vara stressad. Mycket har ju hänt på slutet. Han skildes från Aviendha, kastrerades, fick en inflammation som han skulle få penecillin emot, och fortfarande utan Avi..

Han har blivit rätt stissig och bitig på slutet, men jag har tänkt att det vart stressen, så de kanske kan vara den som orsakar småkala tassar?

#14 oki, om de är exem så går väl det att behandla med typ zinkpasta eller liknande? Än ser de bara ut som ett par tassar - päls ;) Har inte bytt foder sedan han kom till mig vid 12 veckors ålder. Vitalinet älskar han =)

Sarah
0

Cathy tappade en del päls i samband med stress. Hon fick ju även probs med levern.

Faxlin
0

#2: Då får du gärna komma och vara gullig och berätta det för mitt gäng. Jag har ju alltid haft enbart okastrerade förrutom nu då jag har två kastrater här hemma. Men de har då alltid ällt massor när de fäller. Skulle verkligen vara underbart om de struntade i att fäla som idioter bara för att de var okastrerade.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#17 huh.. Då är det alltså inte alltid så… Underligt fenomen då att vissa okastrerade fäller och andra inte?

Faxlin
0

#18: Mina har då alltid fällt i ala fall. Tyvärr. :-)
Men visst kan de ge en massor med huvudbry de små liven då de inte betr sig lika.

Audiatur et altera pars

Robinsnel
0

#19 Du har aldrig fått höra det att okastrerade inte fäller eller?

Pirjo
0

#18 Inte alls underligt, det hänger på om man pratar om en hane eller en hona.

En hane tappar inte päls, precis som du beskrev. Och om en okastrerad hane skulle fälla pälsen så skulle nog jag bli väldigt orolig.

En hona däremot kastreras  eller tas på annat sätt ur löp, med antingen dräktighet eler skendräktighet som följd (P-spruta, användning av steriliserad hane). Skendräktighet när det gäller kroppsliga funktioner är ju precis likadan som dräktighet sen. Dvs i slutet på dräktighet så fäller honan mycket päls (som i naturen används till att fodra boet med inför dom kommande valparna), den fällningen är alltså inte en vanlig säsongsfällning men sammanfaller tidsmässigt ändå, eftersom både dräktighet och säsongsfällning sker på våren. Till vintern får honan sen vinterpäls som vanligt. Och det är mycket för att allt det här sammanfaller tidsmässigt som många förväxlar "dräktighetsfällningen" med den säsongsfällning som sker.

FerretCrow
0

#21 ja det där stämmer ju inte verakar det som. jag har haft 2 okastrerade hanar som fällt päls så jag tror det är iller till iller för det har då inte vare någe fel på dom. även dom okastrerade honorna jag haft har släppt päls. och åsaF har ju haft samma sak

Robinsnel
0

#21 tack för förklaringen. Det låter logiskt som du beskriver.

cannaydia
0

jag har 3okastrerade grabbar *tidigare 4st* ingen av dem har fällt någongång *de är mellan 1-4år gammla*. Mina kastrerade hanar fäller dok, honorna fäller kastrerade eller ej som #21 förklarade. och ja skulle nog bli lite orolig om mina okastrerade  hanar nu började fälla!

cannaydia
0

glömde svara ang.trådens ursprung, understimulerad plockar tasshåret själv/puttsar? näringsbrist, vilket foder använder du? Hormonerna börjar ju gå ur honom lite iom kastrering…

Faxlin
0

#20: Nej jag har faktiskt inte hört det förns nu.

#21: Det stämmer inte jämt det heller. Har som sagt var haft både okastrerade hanar och honor. Och oavsett kön har de alltid bytt päls.
Jag har även honor som inte tagits ur brunst. Och de byter päls i alla fall. Så det stämmer bara inte.
Kanske är det så att det stämmer på många men inte på alla. Mina byter alltid päls efter årstiderna. De har sitt rum i källaren där det är mycket svalare än vad det är i vanliga hus/lägenheter. Så det kanske inverkar.
Det är dock onekligen intressant att höra hur det är med andras illrar.

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#25 Han har alltid vart en putsare, men har inte sett att han ägnat tassarna någon omsorg.

Näringsbrist, tja, inget är väl omöjligt. På vad är då frågan, hur tar jag reda på det förutom blodprov?

Han äter sitt Vitalin med glädje, och har gjort så sen han kom hem till mig i slutet av aug förra året.

Han kastrerades den 19/6. Infektionen kom runt den 23/6. Läkt till den 1/7 alla gånger. Han har dock var särad från Aviendha sedan den 18/6, hon har bott hos min pappa sedan dess med tanke på hennes ögonoperation, och idag tänker jag hämta hem hennne efter att i förrgår låtit dem träffas, och inte sett några problem som skulle göra att jag vill förlänga hennes vistelse där.

Pälsens frånvarande såg jag den dag som tråden skapades, dvs 8/7.

Kan det då vara fällning pga. stressen av att vara ensam, kastreringsinflammationen osv som gjort detta? Eller är det fara å färde med bninjureproblem?

Bör jag gå och ta prover på stackaren, eller bör jag avvakta ett tag?

Själv skulle jag vilja tro att han saknat Aviendha. Efter han träffade henne har hans stissighet gått ner rejält..

Faxlin
0

Då det bara är tassarna så skulle jag avvakta. Det känns inte som om det är livsfarligt i den situation som är. Han har ju trotts allt varit sjuk med kastrerings inflamationen. Så det har varit mycket för honom. Men märker du något annat på honom så skulle jag åka in om jag var du.

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

det kan vara för att du särade på dom. miilo fick liknande saker när jag särade här hemma.

Aviendha
0

#28 och #29 Ja, det är så mina tankar har gått. Blir de minsta lilla mer så är det en självklarhet att jag åker med honom till vetten. Men just nu så tror jag att de kan vara stress, sjukdom, värme och sådana saker som tillsammans gjort detta.

FerretCrow
0

#30 jo du kan nog avvakta tycker jag, jag skulle gjort de

Aviendha
0

Nu när jag plockade upp honom så tyckte jag att han hårade lite mer än vad han brukar. Kan han börja fälla nu efter kastreringen?

Han har vart plågad av värmen sedan länge, men inte fällt något tidigare, massvis med underull gör att han knappt kan gå nån längre bit utan att bli överhettad.. Kan det vara den simpla lösningen på allt?
Eller är det bara önsketänkande från min sida?

FerretCrow
0

#32 nej det kan nog vara så

Faxlin
0

#32: Nemo fällde också en hel del päls efter kastreringen. Likaså Ametist, så helt omöjligt är det inte.

Audiatur et altera pars

Satmaran
0

Hormonerna kan ju spela in. Oavsett hane eller hona så finns det både östrogen och testosteron i kroppen. En hastig förlust av testosteron, kan göra att han förlorar mycket päls. Speciellt om det dessutom är varmt och det är i hans bästa intresse att tappa päls ;)

Mina flickor tappar ju päls på magen och tassarna de 2 sista veckorna innan de ska få valpar, just tassarna är nästan nakna ett litet tag, men sen kommer ju pälsen tillbaka igen.

Hormonerna spelar stor roll!

Ta det lugnt och låt grabben återhämta sig så ska du se att han blir pälsig och fin igen till hösten :)