Hjälp!
Jag måste sterilisera min lille vän, och det är fort! ( För det stämmer väl att en hona inte får löpa för länge och det har nu hållt på ett tag, Ville para henne, och har sökt efter hanar, men ej funnit nån, Och vill inte att det ska sluta med dödlig utväg för min lilla ängel…)
Är det någon som har bra förslag på någon riktig iller vetrinär i värmland? Eller kan man verkligen lita på att de fixar det hos "vanlig vetrinär" ???
Ja om hon inte ska användas i avel bör du kastrera henne. Har varit mycket diskutioner om detta, men enligt vad jag hört och personligen tror på skall man kastrera en hona…de går som sagt oftast inte ur brunst själva och lider då stor risk för att få aplastisk anemi bland annat
Vanliga veterinärer brukar klara av en kastrering utan problem…det är när det kommer till mer illerspecifika sjukdomar det kan bli knivigt…
Större djursjukhus brukar vara ett bra alternativ

Du kan läsa lite mer om just aplatisk anemi bland våra artiklar.
Men annars så tycker jag också att du ska kastrera henne. Men var noga med att säga till om en kastrering inte sterilisering. För illerhonor ska kastreras.
Annars går hon i brunst i alla fall fast hon kan inte få valpar och så kvarstår problemet med brunst för tösen.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack så mycket.. Jag ringer en veterinär imorgon :).. natti natt

natti natti.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars