Åh, jag är så lycklig!
Jag måste bara få berätta om CarlOtto som jag är akuthem åt.
Han kom hem till mig för cirka en månad sedan. Han har varit tillsedd en gång i veckan det senaste halvåret så jag visste att det kunde och tar tid med tilliten. Men det visade sig gå ganska bra, han är även duktig på att träffa och hitta lådorna. Har fått ganska rejäla bett men med tid och kärlek kommer nog det sociala tillbaka. I månadskiftet tyckte jag att det var dags för honom att få träffa någon av dom andra. Sagt och gjort, Fizzelia blev försökskaninen. Första mötet gick ok och sedan var det inga problem. Den ene ligger i ena hörnet och sover medan den andre har ett annat hörn. På fredagkväll ser CO:s avföring konstig ut, men jag tänker att det rättar sig säkert till. Lördag, söndag går det ganska bra men på måndagkväll är jag tvungen att åka akut till Skara Djursjukhus. CO är jätteuttorkad och slö. Kommer överrens med sköterskan och vett att vi ska kontrasta honom och även vätska upp honom. Vi röntgar honom även och vi hittar ingen främmande kropp. På tisdag ringer vett och allt verkar vara bra men dom vill behålla honom en stund till. På onsdag är det likadant när dom ringer men på torsdag, äntligen, får jag åka hämta honom. Grejen är också den att försäkringens karens gäller så jag kan inte få hjälp med vetträkningen. Hans vistelse kostar mig 4999:- men det var det värt. Vetten har inte hittat något och han äter och dricker bra.
Hela helgen går men på måndag börjar det igen. Jag tittar noggrannt på honom och det verkar som om han mår illa när han försöker äta och dricka så det är bara att ringa till Skara igen. Jag får en tid till dagen därpå. När jag kommer hem efter jobbet så kokar jag till vätskeersättning plus att jag ger honom matolja (hade inte paraffinolja). Försöker vätska upp honom så gott jag kan. Klockan 04,00 vaknar jag och kan inte sova. Går ned och hämta Illervademecum och börjar skumläsa den. Till slut hittar jag vad det eventuellt kan vara. På morgonen ser jag att han druckit bra under natten och han verkar fått i sig lite mat. Vi drar till Skara där vi får träffa en trevlig nyutexaminerad vett. Jag drar hela storyn igen men lägger till min teori, att det kan vara stressmage. Vi diskuterar och hon tittar, klämmer och lyssnar på CO. Det har ju hänt honom enormt mycket den senaste tiden och eftersom illrar är känsliga för stress så sluter vi oss till min teori. Jag får recept på medicin utskriven som jag ska ge under en tid och med förhållningsorder att CO ska ta det lugnt en tid, inte byta hem och dylikt. Slutsumma: 595:- och jag får med mig illern levande hem igen!!! Jag är så lycklig!!! Blir han inte bra så är det att åka in igen och försöka hitta en annan lösning. Men för tillfället känns det som att det här är rätt.
Eftersom min ekonomi är knaper så är jag så lycklig för att det inte kostade mer och att han får hänga med en stund till. Jag var beredd på att låta avliva honom. Eftersom jag är akuthem åt SKILLS kommer jag att få en liten slant av dom men den räcker inte så långt. Nu kan jag inte bestämmelserna så bra, så fråga Sara här på iFokus, hon kan dom bättre.
Jag var bara tvungen att berätta en liten solskenshistoria :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Grattis! :)
#1 Tack. Har gått här och utropat "jag är så lycklig" i tid och otid, så jag tror att mina kära är ganska så trötta på mig :-))
SaraA, om du vill får du gärna gå in och svara i min tråd. Du har ju bättre tillgång till dator än vad jag har :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Stressmage? Förstod inte om han var konstant dålig i magen åxå under denna tid eller var det bara litegrann han var dålig i magen? Annars tycker jag det låter som en litet underlig diagnos. Slö och uttorkad skulle han ju bara bli om han typ konstant hade diarre och/eller drack och åt dåligt… hmmm.. underligt.
Är lite misstänksam mot det där som illerfolk skyller på stress. har själv en stressgalning av hög kaliber hemma, en iller som blir jättestressad då och då och som verkar vara rädd för att vara instängd, men vi har då aldrig märkt av någon stressmage på honom. Nu säger ju inte det något egentligen, men jag är ändå lite misstänksam mot diagnosen stressmage, känns om om många skyller på detta när de inte hittar rätt diagnos (eller vill se rätt diagnos, som vissa som blundar för magsjuka). Säger nu inte att du har fel, det kan ju mycket väl vara så "enkelt", men jag skulle ändå ha radarn på högspaning… det har du säkert ändå… :-)
hur gammal är CO förresten? Har de tagit övriga blodvärden, glukosvärden osv?
Förstår din glädje iaf att du är glad att det går bra. kul att han är så pass tam som han ändå är. Skönt att han hamnat i ett bra akuthem. hoppas du får ersättning för alla utgifter från SKILLS. Måste ändå säga att jag tyckte det var rätt billigt med 5000 spänn för akutbesök och några dagars inläggning. Ibland blir man ju helt chockad över kostnaderna. men detta lät rätt rimligt. Dyrt, men ändå billigt så att säga! :-) Lycka till!
Jag tycker också att den föreningen som har placerat hnm hemma hos dig utan försäkring ska betala kostnaderna som uppstår. Är det speciellt ngt som har framkallats av stress så är det ngt som har uppstått i och med hans situation. Självklart ska en förening stå upp för sina akutillrar och speciellt för akuthemmen.
Jag är också väldigt ifrågasättande när det kommer till sånna diagnoser men jag väljer att hålla den tråden som den skapades. Jag är väldigt glad för er skull! :)
Antagligen har CO någon form av magproblem liknande katarr/början till magsår, vi har uteslutit "farliga gröna sjukan" om det är det ni tänker på.
Självklart tar Skills ansvar för sina akuthemsillrar!
Sara

Skönt att han mår bättre i alla fall. För det måste han ju göra om ni fick med honom hem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#5: Har ni ändrat taket för vad en iller får kosta föreningen? Eller hur ser det ut nu för tiden. Har för mig det låg på 1000kr förut eller har jag fel?
Är ju som sagt inte så insatt då jag valt och lämna föreningens styrelse, men vore ju jättebra om en som tar en iller i ett akuthem kan få ersättning för tex 5000kr om det är det slutsumman blir.
För det kanske inte är något man vill lägga ut själv, då man endast är akuthem. Eller om man inte har råd.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Det är ägaren som ska betala alla veterinärkostnader under tiden illern är i akuthemmet numera. Hitteillrar går under omplaceringsfonden.
Carl-Otto är ett lite av ett specialfall som jag med tanke på förra ägaren inte vill gå ut med info om.
C-O är inte utlagd för omplacering än då han fortfarande kräver mkt jobb.
Sara

Vad roligt för er!

vilken carl otto är detta? veta att amhs nettan har en valp vid detta namn är det den valpen?
Nettans iller heter Dag-Otto, Carl-Otto är D-Os pappa.
Sara

#10 nej dagOtto=)

okej då är jag med igen=)

Stressmage är inte en lätt diagnos. Stressmage kan bero på massor av orsaker, miljöombyte, nytt foder, annat vatten mm. Allt nytt som stressar en indvid både fysiskt och psykiskt kan ge stressmage. Tänk er själva när ni är supernervösa, hur många av er behöver inte ränna på toaletten för att göra både nr1 och nr2? Vilket är helt naturligt då det är kroppens sätt att förbereda sig för strid.
När detta får pågå ett tag kommer magen helt i olag, det blir obalnas och kan leda till långvarig diarré. Ni får också tänka på att någon/några dagars darré för en iller är allvarligare än vad den är för oss människor och oblansen i magen visar sig snabbare.
När både främmande kropp och magsjuka är utslutet finns det då inte så mycket annat att välja på än stressmage.
Zahara har stressmage, får ge henne magmedicin med jämna mellanrum.. Hon går runt och hulkar och lägger små spyor när det varit för mycket runtomkring.. Efter ett par dagars behandling så mår hon bra igen.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Vad kul att det löste sig för killen :)
Eftersom föreningen inte har några särskilda bestämmelser för illrar som faller igenom "omplaceringar" och "akuthem", kommer vi tillsammans sätta upp regler för vad som skall gälla dessa.
Föreningen kommer stötta Nettan ekonomiskt så mycket det går utan att för den skull göra föreningen barskrapad och stå utan ev medel för andra illrar.
Hoppas på det bästa, att det är stressmage och att killen blir frisk :)
#3 Det som vi i Sverige ofta kallar stressmage kan ha många orsaker, både bakteriella och virusorsakade. Tyvärr har info om såna sjukdomar oftast inte nått Sverige eller svenska veterinärer, eller illerägare heller för den delen, alltså tror jag att "stressmage" ofta används som ett samlingsnamn i brist på bättre diagnos, många av sjukdomarna blommar ju upp av stress.

#17> Precis vad jag menade… :-)
Zahara har konstaterad magkatarr.. hon får medicin mot magkatarr/magsår. Hon fick det i samband med att min son blev sjuk och sedan gick bort. : (

#19> Ursh da… gick din son alltså bort och din iller blev deppig. :-( Huga… Ja man måste då säga att illrar har en tendens att sakna sina kompisar. Att illrar blir deppiga av att flytta eller byta husse/matte osv påverkar dem mer än vad man tror.

#19 Usch vad hemskt.. Men jag måste få fråga vad Zahara fick för symptom?
Hon fick sura uppstötningar i början, låter ganska konstigt när en iller rapar kan jag säga.., sen blev det små spyklickar (såg ut som bubbligt saliv typ),här och där. Först blev vi oroliga för förstoppning men det visade sig vara irriterad magsäck.. Hon har alltid varit en riktig knäiller och Niclas (min son) och jag bodde uppe i vardagsrummet hans sista tid, vilket innebar att han och Zahara blev ganska tajta. Efter han gick bort så blev hon jätteloj, nosade runt och letade och blev nervös så fort dom andra barnen åkte till sin pappa. Det var som om hon mist en i sin flock… : (

#22 urscha gud vad sorgligt*fäller tårar*

:-(