Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 876 ggr
Pillow
0

Allergisk?

jag undrar om någon här inne har varit med om någon som har varit allergisk mot iller eventullet katt?

hur ser eran hud ut då? vad för slags utslag? kliar?

sedan mars ungefär detta åt började jag få utslag runt mitt vänstra öga. i juli hade det spridit sig upp mot ögonbrynet och ner under ögat, över till det andra ögat och ner på halsen kliar det. även i mitt vänstra armveck är det rött och kliar.  har varit hos doktorn 4 gr. först trodde dom det var eksem. har fått 2 olika salver och en kortisonkräm. inget hjälper! har provat ätit clarityn tabletter, hjälper inte!

förra veckan var jag i bulgarien, då försvann detta! lättnad! 2 dagar efter jag kom hem blommade det ut igen runt ögonen! suck…väntar nu på svar på ett blodprov om jag är allergis mot pälsdjur, illrar.. väntar också på remiss till en hudläkare.

om ni har förslag, ge dom! trött på detta…vill ABSOLUT inte ge mig av med mina bebisar..tips om hur man kan ha dom typ utomhus eller nåt? all hjälp jag kan få tackar jag grymt för!

mvh Tina

sarae
0

har haft exakt samma sak….under drygt ett år…E pälsdjurs allergiker, men klarar illrar ändå. Tydligen är det kroniska nässel utslag. Mot detta får man Kortison…det är en förlängd effekt utav en allergisk rektion typ emot något man ätit etc. men det behöver inte ens vara allergi relaterat….kolla på nätet…e värdelös på att förklara….

Men det låter exakt som det jag hade…jag kliade mig så jag blev tokig och massa fula utslag på olika ställen…men mitt försvann till slut…och illrarna har jag kvar ;)

När jag åkte på semester dit det var varmt försvann det oxå, men kom tillbaka sedan..

Madde
0

Jag har oxå haft samma sak som dig tina. Det berättade jag sist vi träffades men att det försvann efter ett antal veckor. Så för mig var det bara och uthärda.

Jag vet att det är jobbigt när det är torrt runt munnen och ögonen. Det var riktigt jobbigt och visa sig ute. Tack och lov så var jag arbetslös just då.

Kan inte ge så många råd mer än att det är upp till dig om du orkar stå ut och uthärda eller om du måste ge upp. Kan hända att det blev värre då just Gordon kom i brunst. Att det har gjort det hela värre.

Hopps att det löser sig för dig.

kram madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

nisse
0

ringbloms salva hjälper vid utslag.

tyvärr blir det nog kotison salva men den är aldrig bra i det långa loppet eftersom den tunnar ut huden mycket.

Tina-A
0

Är du allergisk, försök att vara mycket noga med att tvätta händerna. När jag pussar mina kaniner svider det jättemycket på läpparna, jättejobbigt. Men jag får inga utslag. Kliar jag mig däremot i ögonen när jag klappat dom blir jag helt röd, svullen och ögonen börjar rinna.

När katter från grannarna kommer in måste jag tvätta händerna när jag klappat dom, det blir mycket värre av katt. Det börjar även ibland klia utav bara den på händerna när jag klappar katter, blir som små… ""blåsor"" eller ""utslag"" men det är mer som om huden svullnar nästan. Går inte att förklara. Försöker hålla mig undan katterr och tvätta händerna väldigt ofta när jag träffar pälsdjur :)

Ta dig inte i ansiktet utan att tvätta händerna och klia inte, ha inte djuren uppe i ansiktet.. Kanske blir lite bättre, om du nu är allergisk mot dom.. Jag vet inte riktigt. Är inte så bra på råd.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pillow
0

ok..ska försöka att inte pussa så mycke på dom! är så svårt bara…=) ok, tvätta händerna, det var ett bra tips! det ska jag prova med.. tack

ja jag vet madde, men det är det att jag har haft det i snart 5 månader nu..börjar bli en smula trött! suck…inte så kul att försöka sminka över heller, då det oftast blir ennu värre dagen efter! =( det är inte smink jag är allergisk mot för jag sminkade mig varje dag i bulgarien..

ringde doktorn idag. det är 3 veckor sedan jag tog blodprov. svaret har inte kommit än och hon sa att om jag inte hört någon inom 2 veckor ska jag ringa igen..suck! ska det ta sån tid? går ju som på nålar här hemma!

vi har byggt en utomhus bur åt dom..så nu åker dom ut om dagarna så dom får lite frisk luft! får se om det blir någe bättre då..det kan ju lika väl vara katten som ligger i min säng varje natt också…suck!!!

Madde
0

Tina testa och låta katten sova någon annanstans än i eran säng. Börja där och hjälper inte det så är det inte saken.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.