Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 229 ggr
Tina-A
0

Valpar till jul?

Hur många är det egentligen som planerar att ta en kull på sin hona till hösten? Jag har fått nån idé om att det är svårare att sälja valpar på vintern och att därför många försöker ta en kull på våren eller sommaren istället?

Pratar och pratar och pratar med mina föräldrar om en iller nämligen, som kanske några vet :P Idag lät minsann min mamma lite positiv, men mer negativ mot kvällen. Jag säger till dom att vi inte ska stressa, att dom får tänka lite till och att vi får se om vi kan skaffa en till julen :) Tänker förmodligen köpa en iller när jag flyttar hemifrån, men vill ju liksom ha en nu och jag kan inte om inte mina föräldrar går med på det eftersom jag bor hemma!

Men jag menar, om det är väldigt få som tar kullar på hösten (så valparna är leveransklara frammåt jul) så får jag väl vänta längre :) Därför jag undrar!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Jusste, vi får se hur det går med allergin också.. Klarar jag inte iller får jag nog lägga den iden på hyllan :(:(:( Ska ju åka till Gävle den 3/9 och får skjuts av Sofie och Manne med sina 5 illrar :P Vi får se hur det går!

Madde
0

Jag håller tummarna att allt går bra. Som jag beskrev innan så fick jag en reaktion på xander för nu över 1 år sen. Men genom att vara envis så har jag idag 4 illrar och känner inte av någon allergi längre. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tina-A
0

Ingen som planerat att ta en höstkull?

Just för att det är mycket lättare att sälja på våren och sommaren, eller är det bara i min idévärld? :)

domiino
0

vad jag har sett så är det sällan det blir höstkullar då honorna oftarst går i brunst på våren. så att hitta en valp vid hösten kan nog vara lite svårt. jag vet att min drucilla bara vill på våren.

Tina-A
0

#4: Ja, det är något sånt jag har för mig också :)

domiino
0

#5 förra året var det någon som fick på hösten vad jag kommer ihåg, så fullt omöjligt är det inte =)

DG
0

Min Moon är lite sen valp, han är född i augusti så jag fick honom på början på november.

Faxlin
0

Det finns illrar som får höstkullar, det är dock inte så vanligt. Anledningen är att det inte är naturligt för dem att få valpar på vintern. Men visst fullt möjligt om en hona har blivit parad, gått tom och blivit omparad.

Men annars får du ställa in dig på sommaren 2007 ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#8: Ja, det hoppas jag verkligen. Känns som jag börjar få dom på fall nu ;) Tror inte dom VILL ha en iller, men använder mig av din teknik som du sa till Roxanne (informera istället för att tjata) och sedan Jessicas, gameovers (-"jag sköter allt. det enda du behöver stå ut med är att den finns i vårt hus") Oskyldig

Faxlin
0

haha, ja tjat kommer man ofta inte så långt med. Då får man tjriga föräldrar. ;-)

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

sena kullar förekommer oftast hos uppfödare som håller sina illrar utomhus eftersom deras löp regleras av ljus och värme. 
Därför är det ovanligare att det blir sena 
kullar man hör om, eftersom det mest är hemma uppfödare

som sitter på alla illerforum och berättar om isna valparSkrattande

Jag vet en hona som gick tom som blev omparad nu för ca en vecka sedan…en inomhus boende iller Flört

Tina-A
0

#11: Jasså minsann. Det låter ju ganska intressant :P Och att hon bor inomhus också :) Vilken iller var det då? Ingen som funderar på att sälja en till en stockholmare? Eventuellt då, när mina föräldrar tänkt över saken för 10e gången och förhoppningsvis svarar "ja". (Man kan ju alltid hoppas)

Guteillern
0

#12 Ett tips är att du försöker få även dina föräldrar bekanta sig med illrar. Någon träff eller utställning ibland (inte varje), kan vara bra tillfällen att be dom följa med på. 

Det skulle inte vara roligt för dig, om du får löfte om att köpa en iller och den sedan, precis som valpar alltid gör, testar även dina föräldrar och dom inte vet hur dom ska bete sig.

Tina-A
0

#13: Ja, du har så rätt. Jag drog med dom första gången jag träffade illrar, på illerträffen i Huddinge den 5 augusti. Min mamma är tyvärr inte så förtjust i illrar och verkar tycka att de är mer äckliga än söta, dock sa hon när hon kom hem "de var inte lika äckliga som jag trodde" vilket alltid är en bra sak :)

Min pappa gillar alla djur tror jag. Men min mamma gillar bara katter, så att hon inte tycker illrar är söta är väl inte direkt det största hindret. Om det är någon träff nära mig igen ska jag absolut följa ditt råd och dra dom med mig en gång till! Vore kul också om det var någon träff där massor härifrån kom och pratade med mina föräldrar om illrar. Min mamma pratade väl med de flesta när hon var där, vet dock inte om det blev så mycket vettigt sagt :)

Tina-A
0

Var ju faktiskt en del härifrån där då med. Emoflickan, gameover, borgarn och veslan. Kanske någon till som jag inte visste om? :) Men det var ruggigt kul!

Faxlin
0

Släpa med dig päronen upp till Gävle på våran träff. Det gjorde Roxanne;-)
Där kan jag prata med henne :-)

Audiatur et altera pars

Guteillern
0

#14 Jag tror din mamma kanske skulle ändra inställning, om hon får fler tillfällen att träffa illrar. …"de var inte lika äckliga som jag trodde"…är ju en början till förändring. :-)

Tina-A
0

#16: Jag vill jättegärna att dom ska följa med, men jag tror inte att dom vill. Skulle annars vara perfekt. Och har ju också fixat skjuts med SofieManne, åker hellre med dom Oskyldig Så får jag sällskap med lite illrar. Men jag ska absolut fråga dom igen, tack för tipset åsa!

Ska starta en tråd med en fråga som de har, som jag tror får dem att känna sig mycket lugnare :)

#17: Ja, eller hur :) Men nu verkar min pappa mer negativ än min mor, fattar ingenting. Men du har rätt, en liten förändring!

smurfb
0

Svenska illervänner anordnar aktivitets och informationsdag i Upplandsväsby den 9 september. Ta mer päronen dit så får dom lite information samtidigt. Finns en tråd om det längre bak nånstands.

Tina-A
0

#19: Vad heter tråden? Skulle du kanske kunna putta upp den åt mig?