öron skabb
kan en iller ha öronskabb eller ohyra i öronen utan att någonsin hålla på att klia sig?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jupps det kan dom, Ted hade skabb men kliade sig inte.. En del illrar kliar sig helt enkelt inte medans andra tokkliar i öronen och andra ser d nästan ut som om de kliar mest i nacken..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
kanske bäst att kolla min tjej då :-/.. tycker hon alltid är smuttsig i öronen. Rengör henne oftare än de andra.
De andra är nästan alltid rena men inte hon.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#2> Smutsiga öron kan åxå vara svamp. Så du bör be veterinören kolla hennes öron efter både svamp och skabb. Skabb kan ge svamp, då illern kliar sig i öroinen mycket och blir irriterad, men det kan även komma av andra orsaker tror jag, som bakterier eller skitiga öron. Skabb och skitiga öron kan i förlägningen ge öroninflammation, som i sin tur kan ge hjärnhinneinflammation som illern kan dö av. Så man ska absolut se till att göra rutinkollar på sina illrars öron, även om man inte misstänker skabb. Jag skulle säga minst en gång om året, när man ändå besöker veterinären för årliga valpsprutan tex.
Kolla alla illrars öron, ibland syns skabb bättre på vissa individer, men rimliogtvis hittas det lättast på den med skitigast öron. Har dock en skabb så har garanterat alla det…

Finns en eller 2 trådar om svamp förresten som jag startat… som du kan söka på…ö