Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2566 ggr
Sarah
0

Levervärden.

Jag var in med Cathy till veterinären förra veckan. Hon har varit konstig. Hela tiden där, men inte helt med. Så en känsla fick mig att åka in.

Det visade sig att hon hade förhöjda levervärden. Jag funderade på om det kunde vara så att de  fått för mycket inälvsmat och på så vis för mycket vitaminer. Det trodde veterinären verkligen inte, speciellt som jag bara gett en gång i veckan och bara under två månaders tid.

Veterinären frågade om hon varit utsatt för stress. Hon var ju väldigt stressad då hon ville flytta med vaparna så det sa jag. Annars sa hon att det kan komma in någon bakterie som slår ut levern.

Nu får hon i alla fall medicin och även antibiotika så får vi hoppas att det blir bättre snart. Ser en stor skillnad på henne redan, men hela grejen är konstig tycker jag.

Någon som har liknande erfarenheter?

AlbaStiffler
0

Mysko, har aldrig hört om leverproblem. Röntgade de och kollade efter tumörer? Ifall något satt på organen och störde levern? Bara en fundering…

Sarah
0

Jadå, allt är kollat och testat. Enda felet med henne var just detta.

HannaM
0

Intressant, inte hört talas om men så har jag å andra sidan inte varit med iller så värst länge. Hoppas hon piggare på sig och blir en frisk iller snabbt!

Pirjo
0

Har dom testat för lymfom? Har hon haft magsjuka?

Sarah
0

De har testat för lymfom och binjurar och insulinom. Hon har inte haft magsjuka vad jag vet och inte träffat andra illrar på ett och ett halvt år. Hon är mycket piggare nu då hon fått antibiotika och leversjälvhjälpsmedicin.

Pirjo
0

#5 Varför jag frågade var för att en stor del av mag- och tarmåkommorna också ofta påverkar levern och leverfunktionerna och vissa magåkommor är nog inte ens kända av dom svenska veterinärerna. Plus att t ex en av dessa sjukdomar anses vara en av orsakerna till lymfom i en hel del av organen såsom mage, tarmar, lever osv.

Sarah
0

Aha, intressant. Måste kolla mer om. Har du ngn länk? De har ju dock inte träffat andra illrar på över ett år och hon har alltid varit i jättebra skick.

FerretCrow
0

är inte detta honan till valparna?

Sarah
0

Jepp. Det är därför de pratade om bakterier. Hon har ju blivit bättre på antibiotika så jag antar att hon haft en infektion i kroppen. De har ju kollat upp cancerformer till oändlighet och det har hon inte.

FerretCrow
0

#9 ja men då har hon ju träffat hanen hon blev parad med och han kanske bar på magsjuke viruset. som orsakat detta som ovan säger

Ceciliaolucifer
0

Pirjo, menar du Fiv?

Ferretcrow, Sarah har haft magsjukan för flera år sedan. Hon skulle känna igen den om det fanns några tecken på att det skulle vara just det som är felet.

Man ger ingen behandling för/mot magsjukan än understödjande hjälp såsom dropp och vitaminer.  Sen kan man få sekundära påföljder som man kan behandla. Så man ger inte antibiotika för det.

Du har väl haft Hannas illrar hemma hos dig sarah?

Sarah
0

#10 Det har jag inte ens tänkt på… stupid of me! Men har inte märkt någonting på henne alls. Inte på de andra heller och jag har ju ett antal som kan visa symptom.

Eftersom hon blivit mycket piggare på antibiotika så tror jag helt enkelt att hon haft en infektion i kroppen. Ska in på återbesök nästa vecka och ta nya prover, så vi får se då.

Sarah
0

Jag är ju uppenbarligen dum i huvudet. Ja det har jag ju oxå. Totalt glömt. De träffade en en valp och jag har inte sett ngt efter det heller. Som du säger, jag har ju haft den för massa år sedan innan Cathy var född. Skulle känna igen det.

FerretCrow
0

#11 ja det påstår jag inte heller. men hon påstod att ingen av hennes illrar träffat andra på över ett år och hur har då honan fått valpar=P och sedan syftade jag på det pirjo sa att magsjukan kan leda till dåliga lever värden.

#12 hehe inte lätt jämnt hihi du är så söt=)

Ceciliaolucifer
0

#14 missförstå mig rätt :) menade bara att vi som har varit i magsjukekarusellen har fått vår beskärda del och skulle känna igen den.  :)

Pirjo
0

#7 Tyvärr kan jag ju inte göra länkar just nu när datorn varit på hela dan (som jag sa i en annan tråd så vägrar den samarbeta med mig så fort den blir för varm). Jag kan försöka imorgon när den vilat och svalnat ett tag 

#11 Jag antar du menar iller-FIP?  Nej, det var inte det jag tänkte på.

#15 En iller kan ha blivit smittad av magsjukan men inte visa några symptom på det. Men följdsjukdomar pga magsjukan kan lika väl inträffa.

Pirjo
0

#14 Det är inte magsjukan i sig själv som jag menar kan leda till dåliga levervärden. Magsjukeinfektionen däremot kan ge upphov till följdsjukdomar som i sin tur kan påverka levern.

Ceciliaolucifer
0

#16 Nej, jag menade Fiv. Men då var det inte det. Vad var det du tänkte på?

Sarah
0

#17 Att det inte behöver ge symptom är jag medveten om, men jag tycker att någon av 15 illrar borde ha en lös bajs åtminstånde ;)

Pirjo
0

# 18 Men fiv är ju en helt annan virusfamilj än magsjukan. Är fiv verkligen konstaterad på iller? FIP vet jag är det men att fiv skulle vara det har jag inte hört om.

#19 Du har alltså haft magsjukan hemma för flera år sen? Dom som då drabbades behöver ju inte visa symptom och om några av illrarna kommit senare eller t o m fötts upp av dig så har dom ju haft viruset i kroppen ända från början. Dvs ingen lös avföring.

Sarah
0

Det är nu över tre år sedan… ligger det verkligen kvar så länge? Då förra kullen föddes hade jag det hemma drygt ett år innan. Nu har det gått två år till.

cannaydia
0

Är Cathy valp efter en magsjuk hona?

Nea
0

Så här har jag fattat att magsjukan fungerar efter att ha läst om den i böcker och hört vet. prata om den, samt vad folk som har haft den har berättat.

Magsjukan ger symptom 24-72h efter kontakt med smittan (om de visar symptom). Är man osäker på om illern/illrarna blivit smittade skall de hållas isolerade minst 6mån många har dem isolerad ett år. Då anses viruset vara utläkt och illrarna ej längre smittsamma. Däremot kan de få viruset igen utan att det märks då kroppen känner igen det och bekämpar det på en gång, men likväl kan de vara smittbärare.

Detta borde innebära att Sarahs illrar ej är smittsamma efter insjuknandet för ca tre år sedan. Deremot så kan de ha blivit smittbärare igen efter parningen och att de har träffat andra illrar. Men någon av alla hennes illrar borde ha visat symptom.

Sarah
0

Nej Cathy är inte efter en magsjuk hona. Jag fick Iris många månader efter jag haft magsjukan hemma. Tror inte att det här är magsjukesviter. Det känns långsökt då många "om" måste vara uppfylda. Eftersom veterinären frågade om stress och Cathy var extremt stressad innan jag släpte ut valparna tror jag att det kan ha med det att göra. Speciellt om hon har en infektion i kroppen, vilket allt tyder på att hon haft. Men, nästa vecka blir det återbesök och då får vi om något förändrats.

Pirjo
0

#21 Själva magsjukan ligger nog inte kvar så länge, däremot kan magsjukan orsaka följdsjukdomar som kanske inte visar sig förräns flera år efteråt. IBD t ex kan illern ha väldigt länge utan att visa några  symptom, symptomen kan visa sig först när sjukdomen redan blivit allvarlig

Dom sjukdomar jag tänkte på är

1. IllerFIP  som orsakas av samma typ av virus som magsjukan, dvs coronavirus. Tyvärr vet man ju ännu inte exakt hur eller om IllerFIP smittar. Har just nu inte lyckats lokalisera om det finns forskningsresultat om ämnet men nedanstående uttalanden kommer i alla fall från en framstående veterinär

http://ferrethealth.org/archive/FHL3249

http://ferrethealth.org/archive/FHL3320

http://ferrethealth.org/archive/YPG662

2. Helicobacter Mustelidae - infektion. Det känns nästan som att det är nån form av det som Roslagstull kanske misstänker eftersom hon frågat om stress. Infektionen märks nämligen ofta just på illrar som blivit utsatta för stress. Det pågår forskning om Helicobacter just nu i Utrecht i Holland så förhoppningsvis kommer det resultat om det inom snar framtid.

3. IBD som egentligen också hänger samman med både helicobacter-infektioner och ev med FIP. Magsjuka anses vara en bidragande orsak till IBD precis som Helicobacter-infektioner och FIP hänger ju samman med magsjukan också.

Mer om IBD http://www.afip.org/consultation/vetpath/ferrets/Ferret%20IBD.pdf

Utöver detta så finns mer info också i The 5-minute Vweterinary Consult av Barbara L Oglesbee och FerretHusbandry, Medicine and Surgery av John H Lewington. Plus att om man söker i arkiven hos FHL http://ferrethealth.org/archive/  så kan man hitta nästan hur mycket som helst om alla dessa.

OBS! Jag är inte veterinär eller har vet- eler forskarutbildning så att det skulle kunna vara nån av dessa sjukdomar är alltså mina egna spekulationer.

#23 Om illrarna haft magsjukan och sjukan kommer in en gång till så kan det ju hända att dom som redan haft den inte visar några symptom (men immuna blir dom ju inte) och dom nya som inte tifdigare varit utsatta antingen är så unga att dom inte heller visar symptom (vilket ju också har hänt tidigare) eller så är dom födda med sjukdomen.

Pirjo
0

Här kommer en länk till när det gäller FIP

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

Man söker på 18424841

Sarah
0
HannaM
0

Mina har inte visat några symptom på någonting. Så dom har iaf inte fått något smittsamt från dig, tror inte dom spridit någon heller, länge sen någon av dom var sjuk

Sarah
0
cannaydia
0

vad låg Chatys värden på?

Sarah
0

Måste erkänna att jag inte frågade då det inte sa mig så mycket, men de var tydligen inte katstrofalt höga.