Agria
Silke vart inte försäkrad förrän i dec förra året…eller vad jag trodde iaf.
Agria ringde precis och förklarade att de först nu har sett ansökan om hans försäkran och undrade om jag fortfarande var intresserad.
Självklart sade jag och försäkringen kommer gälla från det datum jag ansökte om den via nätet.
De frågade även om jag var intresserad av att ha alla fem på samma försäkring, trots att bara två kan livförsäkras. Enligt dem kommer det inte att påverka varje illers egna försäkring vad det gäller vård. Detta är enkom till för att få alla på samma nummer så det blir lättare att reglera. Taket är fortfarande 10 000 kr /år / iller.
Dåligt system som inte behandlar ansökningar när de kommer in, men bra av Agria att iaf fånga upp det och sedan höra av sig.
Trots detta önskar jag att det fanns åtminstone ett försäkringsbolag till i Sverige som försäkrar våra djur. Lite konkurrens kanske skärper sinnena.
Agria säger jag bara ;)
alla fem på samma försäkring kanske handlar om perioden för veterinärvården? att alla får nya 10 000kr samma månad?

Enligt henne jag pratade med så skulle försäkringarna inte gå in i varandra utan vara separata, det räknar jag som att perioderna också är det.
Kanske skulle dubbelkollat det…
Får väl slänga iväg ett mail till dem och kolla.

det står ju på nätet när man ansöker om försäkring att har man inte hört av agria på 2 veckor ska man kontakta dom för något fel på ansökan kan ha inträffat

perioderna är inte separata om man har en samlingsförsäkring

har nu slängt iväg en förfrågan för att dubbelkolla.
#4, Hur har du fått informationen? Kan inte hitta den enligt deras försäkringsvillkor eller på nätet.
#3, det har jag helt missat att se

#5 det stod då man va klar med ansökat när man fick vilekt ärende nummer man hade

#6, fullt möjligt, ärendenummer och försäkringsnummer antecknade jag, men som sagt, detta missade jag

#5 pratat med dom

#7 jo jag gjorde det på första ansökningen på miilo oxå sedan den på thyra såg jag den lilla rexten under där det stod.

#8, ok, trist om det skall var så
då blir det ändring av försäkringarna isf

#9, ok, jag missar ofta sådant tyvärr
blir lätt stressad när jag sitter farmför nätet med "viktiga" saker

#11 jo jag vet precis hur det är men ville inte klanka ner på dig eller liknande bara berätta då jag såg detta i förrgår själv. och sedan får ju andra veta som läser det oxå=)

#11, ja att få fram information om försäkringarna är aldrig fel

#13 jo som sagt jag försäkrade mina i förrgår och då stod det litet men det är ju så företag gör ibland jusst för att folk ska missa och inte kunna klaga sedan=(
Jag tycker det är bra att illrarna har samma försäkringsår. Lätt att komma ihåg + att man får samlingsrabatten.
De som är livförsäkrade har man en högre premie på än de som bara har vetvård oavsätt om man har samlingsförsäkring eller ej.
Sara

Hanna, kan du förklara en gång till vad du menar med perioderna och allt… För jag vet att det har varit tal om att det vore bättre för mig att betala två av mina illrar på våren och två på vintern… Hur var det nu igen…?

#0 Varför kan bara två livförsäkras? Är inte alla reggade?

Misstänker att jag inte kan förklara… fattar knappt själv, dom är inte lätta agria

#17, bara två som är chippade och har stamtavla, de tre andra känner jag inte till någon bakgrund alls på förutom att Sol kommer från Stockholm, samt att Tengel är från Skåne. Sunniva finns ingen bakgrund på alls. Tengels har jag försökt få men uppfödaren har inte svarat på mina mail eller samtal.
#16, enligt svarsmailet har alla illrar på samma försäkring samma perioder, derast tak höjs samma datum, dvs det datum försäkringen skall förnyas varje år
_Titel : iller
Hej Ulrika,
Alla illrars ersättningstak höjs upp till 10,000 varje förfallodag vare sig de utnyttjat försäkringen eller inte. Den höjs aldrig över 10,000 men om de använt försäkringen höjs det upp till 10,000 igen vid förfallodatumet (Som alla illrar har vid samma datum).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för din fråga. Hoppas att du är nöjd med svaret.
Med vänlig hälsning
/ Agrias KundCenter på Internet
_

#19 Räcker med att illern är reggad för att du skall kunna teckna och få ut livförsäkring.
Så länge du skickar in intyg från vet. att illern är avlivad och varför är det inga problem.

#20, ok skall kolla upp det ordentligt då :)

#21 Gör det.
#20: En iller behöver väl bara vara chippad för att den ska få ha livförsäkring. Så har jag fått höra i alla fall.
För alla mina illrar är inte registrerade idag men alla är livförsäkrade och självklart chippade.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#22 Det behöver antingen vara reggade eller chippade, med andra ord så behövs inte både och för att få livförsäkring.

#23, bara två är chipade så då är de andra ändå inte kvalificerade för livförsäkring
Chip krävs inte för livförsäkring. Endast reggning.
Enligt Agrias hemsida
En livförsäkring kan tecknas för ID-märkt eller registrerat djur med ett marknadsvärde eller inköpspris på minst 1.000 kronor och upp till högst 5.000 kronor
Ersättning med hela försäkringsvärdet betalas då djuret dör eller insjuknar så svårt att det enligt veterinärintyg måste avlivas.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#27, Då är det fortfarande så att tre av mina inte kan livförsäkras, har för mig att det var så när jag kollade upp det när det gällde Sol, Sunniva och Tengel.
Tengel kostade mig 500 kr och de andra två är omplaceringar.

Men ett marknadsvärde? Alla illrar har väl ett marknadsvärde över 1000kr. Måste man visa upp kvitto på vad man betalat? Kan man inte bara säga att man betalat mer än 1000kr ifall man vill ha dem livförsäkrade?

#29 jodå=) Meja fick jag men har henne livförsäkrad för 2000, det är bara att säga hur mycket hon skulle försäkras för

Det var väl nåt sånt jag hade för mig.