bada illern?
hej, jag undrar vilken temperatur vattnet ska vara när man badar illern, och om det går bra med ett ett jätte milt barnshampo? har inget annat hemma och måste bada illern då han rullat runt i jordhögen. Det blir inte så lätt att få bort med bara vatten 

ta en torr handduk och troka han då försvinner det.. du ska häls bada iller så sellan du kan fär dom tårkar ut i pälsen.. det ska va varmare än ljumet.. barnshampoo är inte det alldra bästa för iller. men är det ett måste så kan du ta barnängelns. har du hund hemma ta hund shampoo eller nå..
bada hälst iller bara i vatten inget annat
Är de riktigt skitna så kan du använda ett milt barnschampo typ barnängens men annars så försvinner det mesta med vanligt vatten.
Jag brukar ha vatten så jag tycker det är varmt, inte brännande men varmt. Illrarna har en högre kroppstemperatur än oss och vad som är ljummet för oss tror jag känns kallt för dem.
Sara

#1 Hundschampo skall absolut inte navändas då det är för kraftigt för illern. Barnängens parfymfria babyschampo kan man använda utan problem.
#0 & 1 När jag har badat mina illrar har jag haft ganska varmt strax över kroppstemperatur. Jag har haft med mina när jag har duschat och de duschar då i samma temp som jag vilket är någonstans mellan 37 och 40 grader, mina tycker det är bäst.
#0 Vi har aldrig haft problem att få bort jord genom att bara använda vatten, enklast är då att duscha illern.
#3 ah attans, du han sända innan mig. Tänkte precis påpeka samma sak till linda!
jag bada nyss A´lou i vatten hon va så lerig :P
gissa om hon skunka sen då :P vilket gjorde att Flingan skunka :D nu luktar me mumma i mitt vardagsrum å snart kommer de besök :D jag har iaf en ojordig iller ;)
Haha, det är det mysiga, jag blötta ner mina lilla för att dem skulle vara lite fråscha och springa och torka sig, dem tycker det är roligt. men det slutade med illerfis. uhh ;)
# haha jaa alou blir helt galen när hon blir blöt :P tror inte hon gillar de ^^Å skuttar upp å ner överallt å jagar sig själv :P
#7 ja, visst är det roligt ;) Dem roar sig själva ett tag ;)

Jag badar mina sällan, max en gång i halvåret. igår var en sådan dag, så Leo var skitig, och de båda har öronskabb så jag tänkte passa på att sanera allt.
De gillar när det är lite varmare än ljummet, inte för kallt får det vara…
Jag använder mina fina frisörschampon på illrarna, då får de jättefina pälsar. Behövs det (tex på vinterpälsen) så behandlar jag dem även med lite balsam. Tänk vilka fina, godluktande och fluffiga illrar man får då… och päls och hårbotten blir mycket bättre än med värdelösa djurschampon.

Men, då måste jag ju passa på att fråga.. Hur pass mycket torkar vanligt vatten ut? Eftersom här hemma har vi en som dagligen badar i vattenskålen och moppar golvet, plus en fisk som älskar at flyta omkring i badkaret och lapa vatten? Lucifer brukar få bada relativt ofta ändå, just för att han älskar det, men brukar inte använda schampoo på honom då. Tycker att det vore synd att ta bort hans spa upplevelser. :)

#10 Bara vanligt vatten skall inte torka ur pälsen.
#9 Frisör schampo skulle jag inte använda inte ens om jag tvättade mina med schampo en gång i halvåret. Schampo som används till illrar skall vara helt parfymfria. Det enda männniskoschampo jag skulle rekommendera är Barnängens parfymfria babyschampo. Kan garantera att de får en len och fluffig päls av det schampot också. ;-) Balsam har jag aldrig behövt använda till mina, trots att vissa om inte alla får en extremt fluffig och lång vinterpäls.

#11> Smaken är som baken… mina illrar är inte såna illrar som putsar sig, och alltså slickar de inte i sig varken oparfymerat eller parfymerat schampo. Och en skillnad från många vanliga schampon och de frisörschampon jag använder är just att de luktar milt och är mycket snällare mot huden, både för mina illrars och för min. Barnängens schampo funkar inte på mig, så jag har svårt att tro att det skulle vara bättre på illrarna. Ja menar, om nu illrarna vore sååååå känsliga för parfymer så skulle man ju sluta använda skäöljmedel i sina egna sänglakan med, eftersom illraran har en tendens att sova där med.
Men självklart ska man inte parfymera illrarna mer än i rimlig grad. Common sense funkar för det mesta.
jag ska bar min idag, har köpt iller schampo nu =), han luktar inge gott nu=( men snart
…----->vad har en iller för kroppstemp???