.::jag letar en illervalp::.
Jag holler på och letar valpar men har inte hittat, så jag undrar om någon har en elller två små valpar….. ?
/ Sanna

Det är väldigt dyrt att ha en iller, och de KAN bitas, speciellt när de är små och man inte har lärt dem att de inte får.
Har du tänt på hur dyrt det är? Vaccinationsspruta måste den ha två gånger och den brukar kosta 200-400 kr styck ungefär. Sedan när den blir lite äldre så måste den kastreras och det kostar mellan 500-800. En iller ska också ha speciell mat som är väldigt dyr, det går inte lika bra med sådan billig kattmat som finns på konsum och Ica. Sedan kostar det att köpa illern också. Och en bra illervalp kostar ungefär 2000-3000 kr att köpa.
Men om du tänkt på det så finns det ingenting som hindrar dig. Bara du och dina föräldrar är överens :D
Carpe Diem
En iller kan bli väldigt gammal, nu vet jag inte exakt(??nån som kan tala om för mig??) men en frisk iller kan väl leva i 10 år iallafall. Det är ett stort ansvar. Det finns några trådar här inne på Iller.ifokus om folk som fått valpar och har valpar till salu. Titta runt lite så hittar du snart
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jusste, ska bara säga också att det är inte alla som säljer illrar till personer som är under 18 år.
Nu låter jag så otrevlig att jag måste säga; Om det blir en iller, lycka till =) Hoppas ni får många glada och lycka stunder tillsammans!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Vi vill absolut inte vara otrevliga, inte på något vis. Men vi är rädda om djuren och vill dem bara väl. Det är allt för många som har en iller i 1 år och sedan tröttnar på dem och säljer dem istället.
Att ha en iller är inte som att ha en hamster eller ett litet gulligt marsvin. Det kräver en fast hand och mycket tålamod för att få en bra iller. Den kommer att lukta en del (vissa tycker att det luktar illa) när den blir könsmogen och den kommer även komma i trotsåldern ett flertal gånger och glömma bort allting den lärt sig för att testa dig.
När jag hämtade hem min valp så bet den nästan av mig händerna ett flertal gånger. Det tog ungefär 6 månader innan han blev "snäll".
En iller får heller inte sitta i bur utan ska gå lös som en katt eller en hund i huset. Man kan även begränsa utrymmet till ett par rum. Det är väldigt viktigt att läsa om illern innan man köper en valp. Om du vill ha en hona eller en hane osv.
Köp ingen iller bara för att den är billig..
Viktigt är bara att (som jag skrev ovan) att du och dina föräldrar är överrens.
Carpe Diem

Låter som bra varningar ni skrivit ut här ovan. Sedan är det ju självklart att det inte hänger på åldern om man klarar av att ta ansvar över sin iller. Vet de som är äldre och inte klarar det, medans vi har de som är 14 och klarar av att vara uppfödare med glans. Allt hänger inte på åldern utan på vad det är för individ.
Men har man verkligen läst och träffat och forskat på om iller så ser jag inget fel i att man skaffar en. Precis som de här över skriver, det gäller att det är ett genomtänkt beslut.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
HEj jag heter sarah och jag har en söt liten iller på 8 veckor…!
jag säljer den p.g.a att min mamma är allergisk! OM du är intreserad kan du kontakta mig på min hotmail… Kurdiia_421@hotmail.com
den är busig, men också väldigt gosig..kan bitas för att den är så liten men det lär man dom att sluta göra till slut..
kostar 2000kr
M.V.H Sarah
#6 Hur gammal var illern när du fick den? *nyfiken som vanligt* Vilket kön? Vilken färg?
Många frågor men jag är nyfiken av mig…;o)

ja, åtta veckor.. hmpf, ja, nu blev jag också nyfiken, när fick du valpen? En annan grej som både du och din mamma borde ha tänkt på att illrar är krävande och ni borde ha kollat upp massa grejer in ni köpte, b.la allergin. EFtersom valpen fortfarande är så liten, borde inte du kontakta uppfödaren innan du säljer den?
#8: Men ibland är det svårt det där med allergin måste jag säga. (även om många gör sig av med iller pga allergi så är det oftast inte så. Men i vissa fall stämmer det.)
För när vi tog hem Xander våran första iller fick jag utslag på armarna och runt ögon och mun. Vilken uppfödare som helst hade tagit tillbaka min valp. Men då jag verkligen ville ha iller så uthärdade jag. Det tog 3 veckor innan det började lägga sig. Men idag känner jag inte av något alls. =) Tur för mig. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja visst kan man bli allergisk. Jag säger inte emot dig Madde. Men tyvärr är just detta med allergi något som används för att det ska se bättre ut av många som inser att de gjort ett felköp. Jag högaktar de som skriver ut sanningen.
Jag har köpt ett djur jag ej klarar av. Med facit i handen behöver detta djur komma till någon som är ansvarsfull nog att ta hand om det.
Så skulle jag vilja se en annons;-)
Audiatur et altera pars
#10: Jo precis. Det är inte fel. Men just de som verkligen råkat ut för allergi blir då inte tagna på allvar. Lite så jag menar.

#11: Exakt så är det. Man litar inte längre på när det står allergi. Utan man tar för givet att det är bluff och båg liksom. Det måste kännas riktigt illa för de som faktiskt blivit allergiska. Inte nog med att de blir sjuk av ett djur de gärna vill ha och måste lida av det och saknaden av djuret. Så finns det dessutom en massa människor som tror de ljuger. ;-)
Audiatur et altera pars

#1 En iller vaccineras en gång när den är mellan 8-10 veckor (tror jag) och en gång till sen några veckor senare och en gång när den är ett år och sedan vartannat år efter det, alltså vid 3 års ålder och 5 års ålder m.m. Har jag fel?

Sabina du har så rätt så. Det enda som skiljer sig lite är vid vilken ålder de två första sprutorna ges. Antalet veckor valpen ska vara beror på om mamman varit vaccinerad eller inte. ;-)
Audiatur et altera pars

ok, då va jag inte helt fel ute då…

Nejdå, du har sååå rätt så. ;-)
Audiatur et altera pars
Hur går det I_Love_Iller hittar du någon valp?
#1 igentligen är det inte dyrare än att ha hund
Pengar, alltid i fokus på nåt sätt… jobbigt utan, härligt med mycket. Jag tycker att uppfostran är det viktigaste, dessutom är det bra att ha vaccinerat den om man inte vill att den ska bli sjuk. Vill inte verka oseriös, men jag har inte försäkrat mina. Jag blandar maten till mina, för Ronja gillar inte illerfoder… Men Jag tycker inte att det är överdrivet dyrt, man ska ha koll på om valparna får ett bra hem, det viktigaste, spelar ingen roll vad de kostar…

#19: Den dag de blir sjuk så ångrar du sig. Jag lovar. En försäkring är inte dyrt. Jag betalar strax över 200:- i månaden på mina illerförsäkringar, och då har jag 5 stycken försäkrade med både liv och veterinärvård.
Audiatur et altera pars

Försäkring är verkligen en av dom billigaste utgifterna tycker jag. Iaf jämfört med operation som kan gå på 5000 spänn.
e mycket glad att jag har mina försäkrade…annar hade buffys lilla fika stund med en sula kostat mig över 3000 kronor. Tycker personligen att det är själviskt att inte ha sina djur försäkrade. Vi människor är ju det! det e inte kul att behöva välja mellan en vet räkning på 10 000 kr eller att avliva sin älskling! Olyckor händer så lätt, å då särskilt med illrar!
min mammas hundar e inte försäkrade efter som de bott utomlands. Nu när de flyttat hem har den ena hunden just fått diabetes, så med kostnad för kastrering, insulin, turer till veterinären varje vecka, är vi uppe i em kostnad på 30,000 å det bara på några månader.