8-sele?
Hejsan köpte en sk Åttasele igår, ser ut som ett snöre bara med en ring på:P hur ska denna sättas på? är liteosäker och vill sätta på den rätt så att hon inte sticker när vi väl går ut:P
hoppas på svar snart:)
Ska man inte stoppa ner frambenen i öglorna och knäppa den över ryggen?
Mvh Jenny

Så här ser den ut, tror jag fått rätt på det nu…men är en sådan här sele säker? den ser väldigt enkel ut…
jag skulle nog inte våga en sån… jag använder hagenselarna…

varför är de bättre?

en 8-sele så ska ena ringen vara bakom frambenen och den andra runt halsen/nacken. så korset blir uppe på rygen/nacken. sen dras den åt till önskad storlek. jag gjorde egna sådanna till mina råttor.

#5 det går itne att ha den selen så, då hamnar kopplet under magen.. korset ska vara under magen

#6 Yepp precis

#6 ja förlåt nu tittade jag på bilden och sg att det var en sådann modell. det finns modeller där kopplet sitter fasst i korsett oxå.
ja men då ska korsett vara på magen svårare är det inte =)
# 4 Illrarna är snabba på att åla sig ur selarna och personligen tycker jag att modellen hagenselar sitter bättre.
Sara

Det där ser ut att vara en klen variant, man ska ju kunna låsa stoppen så att den verkligen blir där!
Jag gör mina egna 8:an selar och de är de enda jag litar på. 99% rymningssäkra ;) Inget är 100% när det gäller illrar, suck!
oj, ett sådant sele hade jag aldrig vågat ha på mina illrar.
Jag har hagen selar och har beställt av hannaM ett sele till en av mina illrar som hon tillverkar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#12 Jag fick en sån med när Alaska flyttade hit. Hon tog sig ut ur den efter typ 10min. Jag använde den en annan gång på en semesteriller. Jag hann precis att fånga henne innan bakbenen sprang ut ur den….
Här är det bara Hagen som gäller.
Mvh Jenny

#12,13: Har också haft en precis likadan till Aiia, och tyckte den var skitbra - till en början! Sen började hon smita ur den otaliga gånger. Hon lade bara armarna bakåt och ålade sig ur, då finns ingen som håller kvar den runt kroppen. Dessutom blev det nån slags mottryck med karbinhaken till kopplet, så den sprättade lös flera gånger också så stod man där med kopplet i handen och illern lös.. Aldrig mer en sån!
Jag har en 8-sele till Tyson. Lite kraftigare modell än #0. Mig har den funkat jättebra för. Tyson har aldrig lyckats rymma.

Vi hade åttasele men efter att det hade blivit ett antal rymningar slutade vi med det. Inte ens en hagensele funkade till Mysan. Vi fick köpa en väst till henne tillslut. Med de andra har det funkat med hagenselar eller samma typ av dem utan problem.

#17: Vad har ni för väst? Letar en lämplig till Aiia, men har inte hittat nån som verkar funka..

#18 Skall se om jag har någon bra bild på den någonstans.
Men det är i alla fall en nätväst som har kardborrband under halsen och magen. Över dessa band går det vanliga knäppspännen som en extra säkerhet.

#19: Är den typ orange-gul-röd-spräcklig i kanterna och har nät däremellan?

#20 Låter som den. Kopplet till selen är av resår och det finns motiv av gnagare och/eller kanin på det.

Då tror jag att jag vet vilken det är.. har kikat lite på den men jag tyckte den såg klumpig ut vid spännena, för illern alltså.. tycker ni att den är det?

om det är det så kan jag inte annat än att rekomendera den, tess har inte kommit ur den en enda gång, och hon kommer ur allt!

Det är den jag menar! Okej, vad kul! Vad väger Tess och vilken storlek har ni?

Jag har en annan modell på väst.. ska leta sen och se om det finns några bra bilder

#25 Jag hade minsta storleken, tror det är small, till Mysan och då var den ändå lite förstor.
Mysan tyckte om den selen, och den är inte mer klumpig än en hagensele när det gäller spännena.
Håller med #24 har man en iller som tar sig ur det mest så är det en bra sele, som sagt mysan lyckades ta sig ur både åttasele och hagensele.
Bästa är att ta med illern till djuraffären och fråga om man får testa selen på illern för att vara säker på att det blir rätt storlek.

#25 numera kan tess ha vanliga hagenselar med skulle tippa på 900 eller någonting sånt, det är evelina som får ha den där selen och hon väger väl ca 800 skulle jag tro.. men dom kunde ha dom när dom var smalare också. Efter att tess hade varit sjuk tex då vägde hon 700 och den satt ändå perfekt.. och jag är osäker på om det är den minsta vi har…

Jag ska överväga att införskaffa en sån! Tack för hjälpen!

:)