Lögner om iller
Har kikat runt på ett flertal forum nu och hittar lögn på lögn om illrar som husdjur tex
*Illrar kan man inte bli allergisk emot
*Iller är en blandning mellan hund och katt
* Illrar äter kattmat (Lite mer komplicerat är det ju,även om man ger kattmat)
*illrar är lustmördare som gärna äter upp din hund eller katt
*illrar behöver dygnet runtuppfostran precis som en hundvalp,tex med att gå ut (riktigt så illa är det ju inte)
*Illern kan bo i en kaninbur
Blir bara så trött och less,inte konstigt med alla dessa omplaceringar om folk har dessa tankar i bakhuvudet när de köper iller.

Blandning mellan hund/katt var väl inte så fel?? Brukar jag säga ofta till folk som frågar hur illrar är- de går ju på lådan som en katt och är mer likfulla precis som en hund. Mina jagar av lust, små insekter =P Och förutom när illervalpar sover är det ju en uppfostran som är konstant över dagen? Det har det varit här iaf. Är kaninburen stooooooor, går det nog bra =P
Jag tycker det är jobbigast med folk som ger idiot kommentarer istället- typ när man är ute och går i koppel med dom- "Kan man ha dom där som husdjur?" "kan man gå ut i koppel med dom där?". Eller om man sitter å pussas/kramas med dom "är illrar keliga?". SÅNT blir jag trött på.
jaa jag brukar säga att iller e som en blandning mellan hund och katt, å då syftar ja på beteendet :)
min iller äter även katttorrfoder :P
är kaninburen stooooor så är de ju lagligt, ingen lögn :)
men de andra låter knepigare :P
Fast detta var menat som att illern BARA bor i kaninburen.
Jo kanske lite som en blandning mellan hund och katt,fast jag tycker inte BARA man kan gå efter det, iaf har de illrar jag träffat varit väldigt mycket jobbigare än både hund och katt.
Jag blir tvärtom inte irriterad när folk frågar om man kan gå med dem i koppel eller om de är gosiga,det tyder ju på att personen vill lära sig något. Dessutom är det ju inte så lätt att veta om man aldrig sett en iller förr.
När jag träffade pojkvännens iller första gången frågade jag "Men vad har man den till liksom" 

ja det finns en hel del lögner.
Höll på att få idiotryck på min svärmor igår när hennes vännina hade sagt till henne att en iller bitit ihjäl ett barn och hon sa att jag var TVUNGEN att sälja mina illrar när vi får barn. Jag gick med på att det var sant men att det hänt en enda gång och då tyckte ja att det inte var så stor chans att det hände mig och att jag aldrig skulle lämna barnet ensam med iller. Hon vägrade ge sig och sa att jag var tyungen att sälja dem. Men när ja frågade om hon tyckte de som har hundar borde sälja sina dem när de fick barn, för det har hänt ett ex antal fler gånger att hundar biter barn så blev hon tyst:P
"Chaos is a friend of mine."
#4 Bra svar.
Jo det har ju hänt EN gång,men det har även hänt med katt. Det med att illern bet ihjäl barnet var väl om jag kan minnas under ganska speciella omständigheter vill jag minnas,inget som gäller illrar överlag.
Har själv småbarn och iller,man får passa dem noga både så illern inte blir klämd eller att illern får ett busfnatt och nyper till sonen i farten,annars är det inga problem.

#3 Det jag menade med idiotkommentarer är de frågor som har uppenbara svar. Det är som att du skulle gå ute på gatan med en hatt på huvudet och jag mötte dig och frågade "kan man ha hatt på huvudet?" =)
För min del känns det fel och kalla det lögner. Däremot så är det mer att människor är okunniga.
Jag säger till folk jag träffar att en iller är en blandning mellan hund och katt.
Lekfull som en hund, självständig och går på lådan som en katt. Sen är det ju en iller inte en hund eller katt. Så det kan man ju aldrig säga att de är. Utan bara att de påminner om det.*
Som sagt man får ta det med en nypa salt och så när en person frågar något så förklarar man hur det ligger till.
Forumen är ju till för att få bort stämpeln av att en iller gnagare, vampys osv. Vi får se till så folk lär sig.
Sen är det synd om folk skaffar en iller och sedan väljer att omplacera den för att de inte förstår vilket jobb det är med en iller.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#7 Sant att de är okunniga,men varför sitta och ge tips på ett forum om saker man inte vet något om.
Jag är jättedålig på vissa saker men inte sitter jag och gissar ihop något och sedan skriver det som att det är ren fakta.
Till viss del håller jag med om att iller påminner lite av en blandning mellan hund och katt,men skulle man BARA köpa iller pga just det tror jag man blir besviken även om det finns en del likheter.
#8: Men man kan inte köpa en iller pga att den är en blandning mellan katt och hund.
Personligen valde jag att köpa iller för att jag tyckte det var smidigare med ett mindre djur som jag inte behövde gå ut och rasta men att den är väldigt social och går på lådan. Om man nu lyckas få den rumsren. =) Men utöver det så är det ett lättare djur pga av jobb och sånt.
Däremot så är de betydligt mer jobb med en iller än med både katt och hund. Jag har haft både sorterna när jag bodde hemma och det är stor skillnad.
Men vissa människor skriver saker för att de tror sig kunna utan att vara lite försiktiga i det de skriver.
Själv har jag idag haft iller i 3 år och jag är fortfarnade en nybörjare. Så det kommer ta mig många år innan jag känner att jag har mycket under fötterna och jag tror ärligt talat aldrig att jag kommer bli full lärd på iller.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ingen blir någonsin full lärd på iller elelr på något faktiskt. Det finns alltid nya saker att lära sig. Den dagen jag anser mig vara full lärd och vägrar ta in ny kunskap, då kan man få skjuta mig om man vill. För då har det slagit runt i huvudet rejält.
Finns skröner om det mesta, en skröna som upprepas tillräckligt många gånger anses till slut som sanning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#10 Finns skröner om det mesta, en skröna som upprepas tillräckligt många gånger anses till slut som sanning.
Bra skrivet, vill därför ge ett exempel som är OT som nästan alla tror är sant och har upprepas för många gånger så alla tror på det:
Man kan se kineska muren från månen.
Men det är faktiskt FALSKT!
"Chaos is a friend of mine."

putt

#3 Det där med hund och katt säger jag också men säger att dom går på toalåda som katter och lika smarta eller ännu smartare än hundar då dom kan lära sig saker som en hund kan. Så, så fel tycker jag det inte är.. om man bara säger att dom är som en blandning mellan hund och katt så kan de bli mycke missförstånd och den personen som hör det föreställer sig något helt annat.

Man måste ju ha en referenspunkt så de kan förstå litegrann vad det handlar om.
"det är som en blandning av hund och katt.. fast iller"
Carpe Diem
För mig så betyder "En blandning mellan hund och katt" att de är nått liknande hund och katt att ha hemma.
Ex man har dem som man har en hund/innekatt alltså fritt i bostaden.
De är sociala som hundar men egensinniga som katter, de klättrar som katter, man kan gå i koppel med dem, de går (oftast) på toalåda osv osv..
Sara