Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 566 ggr
Maathilda
0

Snart får jag min illervalp.

Hej! Snart får jag min första iller. Jag har läst en massa på olika illersidor. Har köpt olika iller saker och bygt illerhängmatta och sånt. Har ni några råd till mig nu när jag ska få min första iller. Min mamma hade iller en gång men det va typ för kanske 15-18 år sen elr nåt :P

// Mathilda

LiindaLarsson
0

säg vad du undrar om så svarar vi ,, finns så mycket om illrar då det står härliga till.. det blir hundra tals sidor med typs om vi ska börja rabbla upp allt

Aelsklinn
0

Se till att Illersäkra ditt hem! En iller ska ju, som du vet, springa lös och inte vara i bur, så det är viktigt att det t.ex. inte finns några hål i väggarna som illern kan krypa in och fastna i o.s.v. Möblera så att illern inte kan ta sig dit där du inte vill ha den (illrar är olika bra på att klättra/hoppa).

Skaffa ett bra och illeranpassat foder (Totally ferret eller Vitaline).

Håll alla gummigrejer borta från din iller! De älskar att tugga på sådant och risken är stor att det fastnar i magen. Då är det akut in till veterinären som gäller.

Se till att försäkra, vaccinera och chipmärka din iller. Samt ha en pott undansparade pengar (ca 10.000) så att du kan betala ett ev. akutbesök hos veterinär, eller t.ex. tandoperationer (som försäkringen inte täcker.

Bitträna mycket med din iller. En iller använder munnen och tänderna för att undersöka saker och ting. Och en iller som bits hårt blir nog inte så populär bland vänner och familj :) (nog för att den kan vara helt underbar ändå!).

Detta var väl de viktigaste tipsen jag hade att komma med. (Men de har du säkert läst på andra sidor också). om du undrar något mer specifikt får du gärna skriva det i tråden så hjälper vi hjärna till :)

Maathilda
0

Har köpt ett foder som heter ANF Ferret.

Har ni några tips om illerleksaker. Vad gillar dom att leka med? :)

Hur mkt kostar det att chippmärka?

zickan
0

Jag har ringt runt lite här i området och lite utanför . Chipp verkar ligga på mellan 4-500:- per iller och vacc 230-350:- per iller.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maathilda
0

Okeej .. Tack ;)

Ungefär när ska man vaccinera dem ? Hur gamla ska dom vara ?

zickan
0

10 veckor ungefär. En iller som inte har en mamma som är vacc kan vacc lite innan.

skrollan
0

vad du än gör, kolla så att du vet till 110% att illern inte är tagen för tidigt!!! :)

zickan
0

#7 smartare att fråga. när är illern född?

skrollan
0

Dem kan lika gärna ljuga om åldern, gjorde dem för oss!

Maathilda
0

Han sa inte när dom är födda , sa bara att dom är leveransklara v.28.  Va kan hända om man tar dem för tidigt?

Maathilda
0

Jag kanske ska ringa o fråga näer dom e födda?

skrollan
0

#10 det är inte alls bra att ta dem för tidigt, dem är ju inte färdigutvecklade, det finns ju en anledning till varför dem ska vara hos mamman ett antal veckor som är 8-10 veckor, men många följer 10 veckor minst tycker jag. Vi fick våran groggie för tidigt, han kunde inte gå ordentligt, utan jobbade fortfarande på balansförmågan. Dessutom ska dem lära sig så mycket som att äta torrfoder m.m. innan dem lämnar mamman. Så var noga med att vara 110% säker! Jag tycke det är djurplågeri att ta dem för tidigt!

Maathilda
0

Okej , men han sa att dom är färdiga den veckan så. Men jag vill ju inte ta den för tidigt. Så hoppas att han inte ljuger då.

skrollan
0

fårga när dem är födda innan du hämtar, visar det sig att dem kanske är 5 veckor som många råkat ut för att sin valp är så säg det till honom, att dem ska vara minst 8 veckor att du annars inte vill ha valpen förns dem är 8 veckor minst.

Maathilda
0

Okeej.. Det ska jag fråga..

Nea
0

När det gäller vaccinationen. Illern bör vara 10 veckor gammal när den vaccineras. Vaccineras den tidigare än 10 veckor behöver vaccinationen göras om igen efter ca 4 veckor.

Vaccineras illern när den är 10 veckor behöver vaccinationen inte göras om förren efter ett år och fortsätter med ett år mellan varje vaccination.

Faxlin
0

Ja det är flera som blivit lurade på åldern på sin valp. Och en sådan sak kan sluta riktigt illa om man har otur. Så fråga exakt ålder. Även om det kan vara lur det med tyvärr.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Maathilda
0

#16 tack för tipset.

#17 Aa , det ska jag göra ;)