Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 871 ggr
corax
0

Operation för mindre lukt?

Hej allihopa jag har en fråga om illrar som jag skulle vara tacksam om ni besvarade :) Det är så att jag läst att man kan operera bort luktkörtlar eller nåt så illern luktar mycket mindre även efter kastrering? Jag vet inte om man bör eller kan göra det. Jag har inte hört det förut nämligen men jag tänkte fråga iallafall.

Jag vill hemskt gärna skaffa iller i framtiden, jag har velat det i flera år. Men lukten hindrar en ändå lite. Föräldrarna kommer inte vilja stanna länge i min lägenhet precis när dom kommer på besök. Kan dessutom andra känna att man luktar iller när man går hemmifrån till jobbet eller så? Det vore synd om lukten skulle hindra mig.

Jag bryr mig inte om lukten själv, jag kan absolut stå ut med det. Men frågan är om mina nära och kära kan det. Det är därför jag undrar om den frågan. Jag läste någonstans att man kunde göra en sån operation. Det var en kort text om just det men jag tänkte att ni illerkunniga människor säkert vet.

Tack på förhand :)

TysonRambo
0

Kan inte svar ang. operationen men lukten kan jag svara på.

Mina föräldrar tycker inte om mina illrar alls. Men dom har ALDRIG nämt att det luktar iller här hemma. Så länge man städer och tvättar deras filter så luktar dom inte så mycket. Och när man går ifrån hemmet så luktar man inte alls. Kanske om man har haft uppe dom precis innan man går men då försvinner lukten efter ett tag. Den enda gången jag tycker dom luktar riktigt illa e när dom "fiser", då vill inte jag ens va i närheten. Som tur var händer det inte så ofta =O)

Madde
0

Min mamma kommer hem till mig och inte en enda gång att hon klagar. Som TysonRambo skriver så se till att tvätta och städa ofta.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aviendha
0

Själva pälsen är ju det som luktar mest, och det kommer du inte undan med en operation. Det är just "skunkningen" som sägs ska upphöra då. (Ibland kan de avge ett sekret ur just de körtlarna som luktar ve och förbannelse, men det är inte så ofta)

Jag har hört rykten om de som gjort operationen, vilket har lett till komplikationer. En tjej som jag mötte på en camping hade haft iller för 7 år sedan, och hon hade opererat bort och enligt henne gick det bara bra så, men jag vet inte heller om jag vill kalla henne för tillförlitlig.

Sen vet jag inte hur veterinärer ställer sig till en sådan operation.. Jag skulle aldrig göra det, det är en del av mina illrar =)

Lycka till!

corax
0

Okej ja städa kan man ju göra ofta. Jag har märkt också att lukten försvinner efter ett tag så det är ju bra. Tyvärr är min mamma känslig angående lukter. Min storasyster har haft illrar förr. Jag minns inte mycket av det men mamma gillade dom inte så mycket eftersom dom testade alla och bet i tårna och så.

Men tränar man dom så gör dom ju inte så. Jag skulle gärna vilja ha en hane och hona eller två hanar. Två hanar går bra om dom är syskon va?

corax
0

Jaha det är bara skunkningen alltså. Men det kan man ju leva med, det gör dom ju inte ofta som du säger. Det gör dom väl bara när dom känner sig hotade?

Sara
0

En sådan operation kan gå riktigt illa. Tarmen kan bli förstörd och illern därmed inkontinent, den bajsar alltså på sig.

Visst luktar det när illern släpper analkörtlarna men det är oftast inte det som luktar när folk säger att illern luktar illa. Utan det är själva illerdoften.

För att göra illern så luktfri som möjligt så är kastrering bra (det brukar de flesta göra ändå pga andra orsaker) samt att tvätta illerns sovfiltar ofta.

Ju oftare du badar din iller ju mer kommer den att producera hudsekret och lukta mer istället.

Sara

Aviendha
0

Illrar skunkar ibland utan anledning, samt mysfisar som en del släpper ;)

När det gäller två hanar så spelar det ingen roll i världen om de är syskon om de är okastrerade och brunstiga. 

Du bör skaffa en iller åt gången, och se till att den är tillräckligt uppfostrad när du skaffar nästa.

corax
0

Oj då vill jag absolut inte att mina framtida illrar ska ha en sån operation!Förvånad Ja kastrering är ju bra att göra om man vill ha mindre lukt och andra orsaker. Ja att tvätta illerns filtar är nog det bästa man kan göra då och byta i toalådan. Tack alla för hjälpen. Nu vet jag att en sån operation absolut inte är värt det :)

corax
0

Ja absolut jag vill ju inte ha mer än jag klarar av. Tack för tipsen :) Vi får hoppas att dom inte fiser för mycket hihi ;)

Aviendha
0

#8 Man lär sig genom att fråga, och det är därför vi är en hel bunt som sitter här =)

*men nu ska jag ABSLOLUT inte ta åt mig äran för det, är i princip själv nybörjare*

HannaM
0

Har en iller utan analkörtlar. Dom är borttagna på grund av att han hade ständigt återkommande problem med dom. Han kan visserligen inte skunka men han luktar fortfarande iller=)

Ilokay
0

jag tycker iller luktar gott, inte när dom skunkar då men den lukten försvinner rätt snabbt..

Fruttisen
0

Är själv lite känslig för stark illerlukt. Har två kastrerade honor som i sig inte luktar alltför mkt, men tvättar ändå sovfiltar regelbundet, minst 1gång/vecka, för att få bort "sovlukten" :) Skunkningar är väl kanske ingen favorit, men det försvinner iaf snabbt! Till skillnad från vanliga skunkar- om du någon gång råkat på en sån!! HAHA.