Läxa lärd.
Blir det fler kullar för mig kommer jag att sälja till folk som redan har iller då valparna är åtta veckor. Det är för många som har problem med sina nytillskott anser jag.

Från vilken ålder sålde du dina vapar den här gången?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Låter som en bra idé =)
golf.ifokus.se

#0 Jasså, har dom svårt att uppfostra sin nyblivna valp?
#1 förlåt om ja svarar på det men tror det va 10 v om ja inte minns fel.
Du väntade till 10-12 v nu eller? Så länge valpen är väl avvand från mamman föredrar jag nog att få hem den 8v gammal.

Är det köparna som inte vet hur de ska hantera illrarna och därmed tar valpen för stor plats, eller är det så att valparna helt enkelt tar för mkt plats från början?

De första flyttade då de var tio½. Det har varit en bra ålder till de som inte hade iller innan. Men, de som har iller innan har fått en alldeles för stark iller. Säljer då hellre en valp som är mer formbar. Men, har man ingen innan så känns tio -tolv veckor bra.

Många som skrev samtidigt.
Det är inte bara jag, man läser hela tiden om valpar som sätts ihop med andra illrar och det funkar inte. En valp på åtta veckor kommer förmodligen ha lättare att funka med de illrar som redan finns i hemmet.

Men människorna tror jag har gjort så bra jobb man kan.

Fast ändå, även om man bara har en iller tar det ju ett tag att förstå sig på individen. Det är ju först nu jag börjar på grepp om Lakrits, som liksom dina valpar har vilt i sig.

Absolut, men om de inte kommer överens med de andra illrarna i hushållet så tycker jag att det är en annan sak.
Håller med dig fullständigt! Jag har själv testat med att låta valparna stanna tills dom varit ca 12 veckor och efter den gången gör jag det aldrig mer. I år gick jag ner till 10 veckor så att valparna skulle hinna få sin vaccination, men fr o m nästa år blir det definitivt vid 8 veckors ålder (jag har alltså alltid, förutom nu med kullar under två år, låtit valparna flytta vid 8 veckors ålder). Valparna själva är redan så starka när dom blir äldre plus att illrarna i det nya hemmet ofta haft svårare att acceptera valpen som valp att det är inte värt att behålla valparna längre än 8 veckor.

Jag är ju av den åsikten att det inte är värt att försöka hur länge som helst med två illrar som inte kommer överens. Det skapar för mycket stress för alla. Ingen i familjen mår bra av det.

#7 Det har du så rätt i, funderar på att göra så nästa år att dom som köper en valp av mig som har iller redan eller hund/katt redan kan få hem sin valp vid 8v ålder=)
Jag tror inte heller riktigt på 10veckor eller äldre. MEN jag tror att Theodore var i behov av att vara med sin mamma tills han var så gammal. Så även om vi har problem med introduktionen så är jag nöjd med när han togs.
Bara för att det är vilt i så behöver det inte alltid vara problem just därför. Den illern som jag har vilt i har varit till minst "problem" på alla sätt. Det är snarare mina jaktillrar som jag har haft problem med.
Men självklart är allt individuellt :)

Jag låter mina gå när de är 8 veckor, under förutsättning att de dessutom väger över ½ kilot.
Jag föredrar själv att få hem en valp som är 8 veckor för den anpassar sig lättare då.
från individ till individ skulle jag säga. Likaså från hem till hem. nu föder inte jag upp men illrar är så otroligt olika som vuxna djur- samma sak gäller ju valpar. Vissa växer aldrig upp medans andra mognar fort… Samma sak gäller oss människor.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag fick A´lou (från satmaran) när hon var 8 veckor :) jag hade aldrig haft iller innan men de gick över förväntan :) hon e en riktig mysboll :)

#17 Tack gumman :) Alltid lika mysig, men det är ju alla mina valpköpare ;) Stooora kramen!!!!!
#18 :) satt här precis och förklara för en kompis hur mkt lilla lousan har kommit att betyda för mig.. :)
känner mig så lycklig över att ha nån liten här som verkligen älskar mig vad jag än gör eller säger för fel, utan bara finns där, alltid :) hoppas hon förstår hur mkt hon betyder :)
hon ger mig en känsla ingen människa kan ge..

förmodligen samma som om hon var tio veckor då du fick henne :)
till folk som inte har sällskap till illern kommer jag inte sälja innan tio veckor.
#20 jo jag skulle älska henne lika mkt.. men jag tror de e lättare att forma en 8 veckors.. :)
alltså få henne mer så som jag vill ha henne..
jag TROR iaf att de två veckorna gör väldig skillnad.. på hur någon annan uppfostrar valpen till skillnad från hur jag vill ha den :)
nu har ja ju aldrig fått en 10 veckors valp heller så jag vet ju inte :)
sen har ja en liten fråga om illerspråk, kan den tappa språket om man lämnar den för tidigt? vid 8 veckor?
jag lät ju min valp träffa illrar direkt, men en 8 veckors som är ensam, kan den få svårt att göra sig förstådd senare i livet om den inte växt upp med illrar?

#21 Jag kan bara tala för Sigge. Jag fick Sigge vid 8 veckor och några månader senare så var det inga problem med med honom och andra illrar. Det är nog inviduellt
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#22 okej :) , ah tänkte bara om risken blev mkt större :)

JO det är defenitivt större risk. Jag har en omplacering som lämnade mamman då hon var åtta veckor. Sen satt hon instängd i ett rum. Visserligen utan sällskap alls. Hon kunde inget språk alls då jag fick henne fem veckor senare.
Kan det inte vara "vild-iller" genen som slagit igenom som har gjort valparna så "starka" då?
Paulina

De är inte speciellt starka. Det här har jag insett efter att ha sett att många har problem att introducera sin valp. Jag hara bara sålt en iller till ett hem där det fanns iller innan och det har inte varit smärtfritt, men det verkar gå bra. Det har alltså inte med mina illrar att göra endast.