Pris-nyfiken.
Jag är lite nyfiken på hur mycket ni tar för era valpar? Jag köpte min tjej rett billigt men det betyder inte att jag är oseriös alls, fast jag förstår ju dilemmat där! Jag är angelägen om att ge henne det bästa! Känns lite tråkigt att inte ha nån stamtavla på henne…
Men om man nån gång ska skaffa en till så kan det va bra att veta vad dom ligger på i pris ungefär.

Skall du köpa ev en seriös uppfödare ligger priset någonstans mellan 2500 och 4000. Men då får du valparna vet. besiktigade, chippade, stamtavla och saker från uppfödaren. Vad och hur mycket saker skiljer sig mellan uppfödarna.
Alla uppfödare har även ett kontrakt, hur hårda de är skiljer sig också från uppfödare till uppfödare.

Tycker Nea svarade riktigt bra. Det är det som gäller de seriösa uppfödarna i alla fall ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Okej. Tack så mycket =)
Har uppfödare höjt priserna i år IGEN? 3000 kr för en illervalp?
2002 köpte jag Maggan för 1900 kr. Vissa uppfödare tog 1500 kr.
2003 höjde de flesta till 2000 kr.
2004 höjde många uppfödare till 2500 kr.
2005 kostade väl de flesta valparna fortfarande 2500 kr.
Vad motiverar nu denna höjning till 3000 kr? Kommer uppfödarna fortsätta höja priset på valpar med 500 kr varje-vartannat år?

#4 en stor andledning till prishöjningen är för att folk tänker efter mer när valparna är dyrare. vilket förhoppningsvis resulterar i att det kommer minska alla dessa omplacerings valpar eftersom dom blir dyrare. Långsiktigt hoppas vi att denna lösningen kommer att hjälpa. Visst det kommer tyvär alltid att finnas illrar som blir omplacerade hux flux. Men det är ett steg i rätt riktning
ja måste nog hålla med johanna där.
Ja tycker att valpar ska kosta mellan 2-3000kr, men inte mer! d e också just därför många fler köper illrar från oseriösa uppfödare, för att dom inte har råd att betala 4000.
Vist ska man ha pengar när man har iller, ja vet, och ja vet att d finns hundar som kostar svinmycket och katter och varför ska illrar inte vara värda lika mkt?
Neh, flera köper valpar för att från seriösa uppfödare blir för dyrt, flera uppfödare kräver att man ska ha illervana, men om man ska ha illervana så måste d bli en första iller någon gång. D e nog ännu av anledningar som man köper från oseriösa uppfödare.
Ja som vill bli uppfödare tänker sälja mina valpar för 2500, gärna till nybörjare, men bara ja får träffa dom först och se hur dom e och om dom e kapabla till att ta hand om en valp.

Det har alltid funnits de som tagit runt 4000:- för sina valpar. Åtminstone under hela 2000-talet. Ofta är det uppfödare som gör skillnad i färger. Vilket jag inte gör i alla fall. Jag tycker alla illrar är värda lika mycket.
Här har jag då inte ändrat mina priser sedan sist. Men svaret är rätt sanningsenlig från Nea, det rör sig om mellan 2000 och 4000, sedan är det självklart inte alla som lägger sig på 4000:-. Men de som har gjot det, anser jag får göra det. Själv håller jag det pris som passar mig.
#6: Håller med om att det är krångligt för nybörjare att få köpa illrar av vissa. Och det är synd. Jag säljer gärna till nybörjare, det krävs lite mer uppbackning från mig, men det ger jag så gärna så.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jag tycker faktist att det är bra att illrar stiger i pris, då kan ju inte vem som helst köpa en bara av ren impuls.
Och jag betalar lätt 2500:-kr - 4000:- kr för en iller som man kommer ha som sällskap i 6-8 år.
Förstår inte varför illrar ska vara mindre värda än andra djur :)

Min katt är ovärderlig för mig, och jag gav nog bara 5kronor för honom. 
Hej
Det spelar ingen roll hur mycket eller lite ett djur kostar, dom är alla ovärderliga.
Varför priset har höjts beror på att många uppfödare blev rekommenderade från försäkringsbolaget att göra det, med tanke på allt arbete som ligger bakom en kull valpar.
Det är många utlägg man har som uppfödare och jag hävdar envist att jag tjänar inga pengar på valparna. Det som driver mig är tjusning av att få fram ett nytt liv och som sedan kan glädja en annan människa i många år framåt. Våra honor har inte lyckats på tre år med valpar. Vad jag har lagt ut på dessa honor vill jag inte tänka på, men jag tänker inte ge upp. Någon gång……
Anette
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Argumentet att höja priset för att hålla oseriösa köpare borta köper jag definitivt INTE! Det är ditt ansvar som uppfödare att kolla valpköparna. Jag är tvärsäker på att jag kunde ha sålt fjolårets 15 valpar för 100 kr/styck och de hade ändå hamnat i bra hem.
Mitt första år som uppfödare var en katastrof. Jag visste inte alls hur jag skulle välja valpköpare vilket resulterade i att flera av de fem valpar vi fick det året kom tillbaka - flera gånger var! Trots att de kostade 2000 kr. Och det var verkligen INTE några problemvalpar. Alldeles normala valpar med bra temperament. Efter en sån sak blir man stenhård.
Sålde som sagt 15 valpar förra året och alla valpar utom EN är kvar i sina första hem och har det, så vitt jag vet, super. Trots att ett par av dem är/var "problemillrar". Eller ja, två av valparna skänkte jag faktiskt bort och tre av dem sålde jag för "självkostnadspris". (Det är de fem omhändertagna det handlar om) Och att jag gav bort och sålde dem billigt hade ingen som helst inverkan på deras kommande hem.
Visst finns det alltid folk som kan lura en att verka jättebra, men är det bara "fattiga" eller "snåla" människor som gör sådant? Ni vet, det finns faktiskt de som har riktigt gott om pengar som också gör så.
Tror ni på allvar att majoriteten av alla valpspekulanter "tänker efter lite mer" om illern kostar 4000 kr istället för 2500 kr?
Så nej, det argumentet köper jag inte.
Bara en liten fotnot… 6-8 år? Jag tvivlar på att någon av mina illrar som lever i inohusmiljö, på torrfoder och som unga kastrater lever friska tills de är 6-8 år. Möjligtvis 5-6. Jag är pessimist och tänker som så att när de är 4-5 år så är det dags för en operation som går på allt från ett par tusen till flera tusen. Bodil var 5-6 år och borde ha opererats för ett bra tag sedan. Kira opererades när hon var fem men var väl egentligen enligt min mening "redo för op" redan innan det om jag hade lyssnat på mig själv och inte bara sett till provsvaren. Blossa opererades som fyraåring. Men att man har höga veterinärkostnader på sina djur är ju vanligt hos flera djurslag, inte bara iller.
Nej. 2500 kronor för en valp tycker jag. Inte mer om inte kvalitén på våra djur drastiskt förhöjs. Men i dagsläget verkar det ju snarare gå åt andra hållet….
Och visst får alla göra som man själv vill, det har jag inte sagt något om. :) Jag ville bara höra vad som motiverar till att ständigt höja priset på illrar. För jag själv ser inte poängen.
Mindre värda än andra djur? Vi säger att en kanin kostar 250 kr, en iller 2500 kr, en katt 6000 kr och en chihuahua 16000 kr. Ska vi höja priset på ALLA djur till 16000 kr för att inget djur ska vara mindre värt än det andra?
;)
Jag känner inte till någon "hemmauppfödare" (som jag kallar dem/oss) som har tagit 4000 kr för en valp. Och jag gillar inte idén att ta mer pengar för en iller i en spännande färg/teckning/hårlag.
2003 och 2004 gick jag rysligt mycket back på mina valpar. Men se där! 2005 ploppade Wilma fram 10 valpar och plötsligt gick jag plus! Nej, det är inte omöjligt att gå plus som illeruppfödare. Där har jag verkligen ändrat uppfattning. Jag fick åtskilliga tusenlappar över och dessa får jag väl se som "kompensation" för de tidigare åren (och även för 2005 då jag hade en hel del uppfödningsrelaterade veterinärkostnader för Maggan). Men jag hade tur det året som lyckades få lite pengar över. Och även om jag inte hade lyckats så hade jag ändå inte höjt priset på valparna kommande år.
Man får försöka se sin uppfödning som en hobby. Hur många går plus/jämnt ut på sin hobby? Rida, spela hockey, samla frimärken etc. ÄGA ILLRAR!!! Nu säger jag inte att jag tycker man SKA gå minus på sin uppfödning, men för att göra att gå back lite lättare så kan man försöka se det som en hobby. ;) Att ha en hobby kostar om man inte är proffsspelare/-ryttare osv.
Och arbetet ja. Det är RUSKIGT mycket jobb med valpkullar. Men du menar väl inte att man ska få "betalt" för det allt det jobb man lägger ner på sin kull? (Tror inte att det var det du menade men) Som sagt - hobby. Jag föder (födde) upp för att det är kul. Inte för att jag vill ha betalt för mitt arbete. (Vilket i vilket fall blir ett sjukt lågavlönat arbete)
Och förresten Sophia: Jag tycker inte alls att det är mindre seriöst att köpa en "billig" valp. Oseriös är det bara när man inte tar väl hand om sitt djur. Och det finns det folk som gör även om djuret kostar 10000 kr. :)
Och givetvis är en femkronorskatt lika mycket värd och lika väl omhändertagen som en 5000-kronorskatt. Jag har betalat 2500 kr för en iller, 1900 för en, 800 kr för en och fått tre gratis. Alla är/var de lika mycket värda för mig och jag tog hand om dem lika bra. Jag hade inte tagit bättre hand om dem och de alla hade kostat 4000 kr.
Ska avsluta med att skriva att jag inte menar något illa med mitt inlägg. Flera har nog lärt sig hur jag skriver/uttrycker mig i en diskussion, men det är lika bra att jag påpekar det. :) Så ingen läser in några "hårda ord" för så har jag inte menat med min text. :)
/Johannah som skriver längst inlägg på iller.ifokus. ;) LOL

Jag håller faktiskt med där hur kan man t.ex avla på en iller som kostat en själv 500 kr och sedan ta priser över 2000 kr? Det är en fråga jag har undrat mig många gånger.
Det finns alltså "seriösa" uppfödare som faktiskt gör så här inne.
Ior kommer ifrån Hästveda och kostade mig 450 kr. Trixie kostade mig 500 kr och kommer året efter ifrån samma uppfödare ifrån Hästveda.
Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan kalla sig seriös om man avlar på såna illra eftersom den uppfödaren inte har en aning om vad hennes illrar (mamma och pappa) kommer ifrån.
Vart går gränsen för seriös och oseriös?

jadu nettan, gränserna för seriös och oseriös är upp till var och en..det har varit livliga diskussioner på olika forum om cvad som anses vara seriöst och inte. tror att det bästa är att ta i kontakt med en uppfödare och själv avgöra det. det finns ju inga riktigt tydliga linjer för vad som är seriöst eller inte. det jag anser vara seriöst kanske du anser vara oseriöst. om du förstår hur jag menar.
lite trött just nu…hehe
Tycker det verkar vara många uppfödare som inte vet vad de håller på med. Ska man avla så ska man göra det för djuren och bara avla på de som har bäst förutsättningar att förbättra illerstammen. Det är djurvännens skylldighet att kolla upp anlag för dövhet och sjukdommar. Att illrarnas levnadstid blir allt kortare och att de drabbas av fler sjukdommar beror inte på tillfälligheter. Aveln på illrar är dålig och det är främst beroende på att få bryr sig om annat än färger och sitt eget bästa.
döva illrar, illrar med dövhet bakåt i släkten, Blaze och alla teckningar som kopplas samman med olika sjukdommar ska man inte avla på. Inte heller om de har uppenbara problem hos släktingar i stamtavlan. Att avla på dessa ser jag vara medvetet djurplågeri.
Kanske är bäst jag säger att det finns duktiga uppfödare men tyvärr verkar det vara få då man synar dem närmre.
Hej igen.
Många intressanta inlägg och mycket att fundera över 
När jag började min uppfödning 1999 var det vanligt att en viss färg eller teckning var dyrare än viltfärgade. En albino fick man nästan till skänks. Då kostade en valp 1500:-. Då fick man inte så mycket med valpen, den var oftast inte ens registrerad utan det fick man själv se till. Nu för tiden så bör/ska valpen vara registrerad, chippad, vet.undersökt, stamtavla ska skickas med, försäkrad plus lite till. Allt detta kostar mig som uppfödare en slant. Arbetet och oron får man defentivt inte betalt för
och nej, jag vill inte heller ha det. SKulle det löna sig att avla så skulle man få ha uppemot 25 stycken illrar som producerar valpar året om
och det vill jag inte.
Jag har valt en rätt så dyr hobby att hålla på med men det är så förbaskat roligt dom åren man lyckas så det är värt alla uppoffringar.
När jag väljer mina honor så försöker jag att gå så långt tillbaka som möjligt för att få reda på så mycket som möjligt om honan. Ibland lyckas jag jättebra och ibland mindre bra. Har än så länge bara haft tre honor. Det är inte färgen som bestämmer hos mig utan temperament och bilden bakåt. Sedan får man lita på att uppfödaren berättar allt. (varken jag eller någon annan är perfekt
)
Jag pratade med försäkringsbolaget och när dom frågade hur mycket en valp kostade så tyckte dom det var billigt med 2000-2500:-.
Men om vi nu vänder på det hela, vad ska vi göra för att höja statusen på illrarna? Kan man göra det? Eller ska vi nöja oss med det som vi har idag?
Anette
#15: Klart vi måste sträva efter att illrar ska leva länge och vara friska men det krävs att ganska många måste stanna upp och tänka efter vad de kan göra bättre. Jag är glad att läsa att du kollar upp dina avelsillrar noga!
En idé kan vara att uppfödare går ihop och skriver någon form av lista på "etiska regler" kring avel som behandlar avelsmaterial, uppfödning och försäljning. En sån lista kan beröra hur stor kunskap om släktlinjerna som krävs. Vilka foder som inte ska användas och kanske även gemensamma krav då det gäller köpkontrakt, stamtavlor och vaccinering. Helt enkelt en uppfödarlista där man ställer samma krav på alla uppfödare.
Jag vet att det är flera på alla forum för illrar som ser bra ut utifrån men som bedriver oseriös avel. Dålig uppfödning går inte att få bort men det kanske går att förbättra uppfödningen hos många av de som syns på illerforumen iaf.
Jag är också väldigt nyfiken på andras idér om hur vi kan förbättra illerstammen, så ös ur er nu

Här inne har det hänt mycket kan jag säga. Måste säga att jag helt håller med i det som Anette skriver.
Sedan finns det väl vissa saker jag inte förstår också, därför måste jag fråga.
#12: Nettan, hur menar du? Om jag får en hona som passar in i mina avelsplaner gratis, ska jag då skänka bort mina valpar efter henne sedan? Eller om jag som du skrev fått betala fem hundra för henne. Då ska jag kunna ta 500:- för valparna sedan alltså. Eller hur menar du? Hoppas jag har missuppfattat dig lite där.
Jag har hela tiden tagit 2500:- för mina plus extra för det som kommer till allt eftersom åren går och saker läggs på. men grundpriset är 2500:-. men självklart om jag försäkrar mina valpar ett år frammåt så tar jag betalt för det, men samtidigt vet jag att pälsen är försäkrad första året då min garanti gäller.
Sedan håller jag med om att vad som är seriöst för en inte behöver vara det för en annan. Det mesta sitter i betraktarens ögon.
Audiatur et altera pars

#17 nej, nej, det var absolut inte så jag menade. Det handlar inte om priset för att avla på bra gener.
Vad jag ville få fram var att man inte kan kalla alla som föder upp och säljer billigt för oseriösa bara för att man själv kanske har andra åsikter om vad som är seriöst.
Man måste komma ihåg att det är generna som ska spela stor roll. Har man inte stamtavla så ska man inte avla heller.
#15 Höja statusen? Svår fråga. Jag skulle ju gärna se att det blev som med hundar och katter. Dvs "riktiga" stamtavlor och en väl fungerande organisation som höll i allt det. Men det är svårt att få till med illrar tror jag…
#16 Alltid tagit 2500 kr som grundpris? Tog inte du 1500 kr som grundpris för den kullen du haft?
Hej
Vi har sådana kontrakt och regler för dom uppfödare som är verksamma inom Skaraborgsillern. Dom är inte riktigt färdiga än då det kommer nya synpukter på hela tiden
och eftersom allt sker ideellt så tar det lite tid. Men det kanske är bra, då vi får fundera och diskutera mycket. Dessa uppfödare kommer att få stå med på vår hemsida. Kvalitetssäkring? kan man kalla det för det?
Dom kontrakt vi har använt under våren har fått mycket beröm från både valpköpare och andra uppfödare. Dom är "hårda", man ställer krav från både valpköparens sida och uppfödarens sida.
#19 Vad är det för fel på nuvarande stamtavlor? Vad kan ändras för att göra dom bättre?
Under alla mina år som illerägd har det varit turbulens inom dom olika föreningarna, en tycker si, en tycker så……alltså startar vi en förening till. Det är bra med många föreningar men det känns som vi är allt för få med samma intresse för att ha dessa olika föreningar. (inget illa menat
) Tänk om vi kunde ha en förening/intressegrupp som höll i alla kontakter med myndigheter och dylikt och som fick fart på hela illersverige, att alla illerägda drog åt samma håll, vilken dröm
För att få avla, hur långt tillbaka på en stamtavla skulle man behöva gå? Vad skulle en stamtavla berätta?
Många frågor som bara kan få intressanta svar.
Anette
Jag vet att i alla fall på chinchillor hade de kurser om genetik etc som även de som inte var uppfödare fick gå på. Träffar som annordnades av uppfödare oh chilla fantaster. De kostade någon hundring och man fick veta jätte mycket. det vore kanske bra? Det är roligt att träffas och alla som älskar illrar vill lära sig mer om dem. Om kunskapen sprids lite mer allmänt så stoppar man kanske upp lite av det här "min iller är såååå söt jag vill ha valpar" då vet man lite mer vad det handlar om. Samt att det är jäääätte trevligt… litet förslag bara…. Som en tema dag typ… Då temat är Iller…
Min bror fick betala 1000:- för sin iller med stamtavla dettta året

Det var billigt. Vad ingick då? Är hon chippad, veterinärbesiktad och efter vacinerade föräldrar? Är hon försäkrad?
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Vi planerar en genetikdag till våren, Den kommer att vara arrangerad av SKILLS.
STIF hade en sådan dag i våras och det kom inte så många man hade hoppats.
Till båda träffarna var/är alla intresserad välkomna. Datum är inte satt till vårens träff utan vi återkommer närmare.
Anette
illernettan: aaaaha… de viste jag inte! den måste jag och killen dyka in på. får hålla koll på den.. var står det när den blir av ? (på stifs sida??)

Anette det låter super bra det. Se till att det inte krockar med första helgen i mars bara ;-)
Jag och Veronica är intresserad av att komma i alla fall, fast det är klart, lite beror det på vart det är ;-)
Jag tror i alla fall Veronica är intresserad- hihi
Audiatur et altera pars

Det har varit prat länge om att man skulle göra ett gemensamt register för alla illrar i Sverige där alla föreningar skulle kunna vara med och regga sina illrar. Men någon förening satte sig emot detta och det blev inget av.
Har även varit prat om att göra en databas där man la in alla illrar i ett register och deras stam ,sjukdomar, dövhet och vad iller har dött av skulle läggas in. Liknande det SKK har för hundar. Någonstans föll dessa planer pga PUL (personuppgiftslagen) tror jag det var.
Skulle vara bra med ett gemensamt kontrakt som uppfödaren skall följa för att vara godkänd uppfödare inom illervärlden.

Ja jag fattar inte varför det ska finnas en massa olika föreningar istället för en!?! Tycker det skulle vara jätte bra med en enda förening, sen skulle man kunna ha ''underföreningar'' somen på åland en i skåne eni norrland osv.. Det tycker jag skulle vara det bästa och då skulle det underlätta för alla, polisen när dom behöver kolla register, veternärer uppfödare osv.
Håller ingen med?

Så fungerade det i början med STIF, men sedan var det så mycket motsättningar att det inte fungerrade. Nackdelen är nog att det är för många viljor hos människor som inte kan samarbeta för illerns bästa utan ser till sina egna tankar i första hand. Tråkigt men sant.
Audiatur et altera pars

Suck.
#25 Då vi inte har någon information klar än så återkommer jag så fort allt blir klart. Håll utkik på Skaraborgsillerns hemsida.
#26 Självklart ska vi inte krocka med Iller-Yran. Genetikdagen kommer förmodligen att hållas här i SKövde.
#27 Så länge jag har varit medlem i föreningar så har det alltid snackats med än det har gjorts. Jag tycker det är sorgligt att vissa inte kan lägga ned stridsyxan och istället se till illrarnas bästa. Vi har ju ett gemensamt intresse. Självklart tycker man inte alltid som alla andra, men det är sådant som för en diskussion framåt och man lär sig hela tiden nya saker.
Jag tycker det vore bra med en databas och det stämmer att PUL satte stopp för det hela, tyvärr. Jag tycker också det vore bra om det fanns ett register på alla illrar och att alla såg till och registrerade sina illrar.
Eftersom jag är ordförande för SKILLS så är det den föreningen jag håller närmast. Hos oss finns klart för dom som vill starta undergrupper till oss. Vi har kontrakt för valkpköpare, uppfödare och mer kommer. Vi ska bara klura lite till
. Däremot har jag en känsla av att det lättare att snacka än att verkligen gå igång och göra saker. Vad kan det bero på? Är det för lång beslutsgång eller är det något annat?
Men det var ju inte det här tråden handlade om
utan vad en iller kostar.
Anette