Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 156 ggr
jenny.j
0

Iller trubbel!

Hej jag skriver på men mammas vägnar, hon köpte en illervalp (en hona) men hon har en annan iller sedan tidigare (kastrerad hane) men han är väldigt elak mot nykomlingen. kan man göra något emot det eller ska hon separera på dem ppå en gång?

jag har aldrig råkat ut för något sådant med några av min illrar, så jag vet inte hur jag ska hjälpa.. men kanske någon annan vet?

-Tack

Nettan
0

Jag har samma problem här hemma. Jag låter dem smågruffa lite ifred. Blir det riktiga skrik så separerar jag på dem. Men jag låter dem alltid gå ihop. Jag särar bara på dem och skäller lite på den skyldige. Ibland så är de envisa och fortsätter att jaga. Då upprepas proceduren med att jag tar i nackskinnet och säger NEJ.

Jag ger dem också vetegroddsolja bredvid varandra. Då kan de inte bråka eftersom oljan lockar mer. Vet inte om det är ett bra sätt eller inte, men jag gör så. Då kanske de kopplar samman den nya illern med godis.

Faxlin
0

Att testa att släppa ihop dem på ställen som inte är någons revir brukar också kunna hjälpa lite. Då blir det inte lika mycket prestige från den gamla illern att försvara "sitt" revir liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jenny.j
0

okej tack så jätte mycket för tippsen! jag ska se till att det provas!

tack igen!

Faxlin
0

#3: Om inget av detta hjälper. Hojta till igen. Så får vi slå våra kloka huvuden ihop för att hitta en annan lösning.
Vi finns här för att hjälpa varandra. det är liksom det som är tanken med denna sida.
Vill ni bara prata så slå en signal. Om du inte har mitt nummer, så pma så får du det.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

elinn
0

Det där med att sätta ihop dom på neutral mark har jag själv provat och kan verkligen rekomendera det. Jag hade jätteproblem i början när jag fick hem min tredje iller och inget hjälpte men efter att vi varit borta en helg så blev allt MYCKET bättre. Det är fortfarande inte helt bra och dom ryler ihop ibland men det är en stor skillnad från innan.

Hoppas du hittar något sätt som gör att dom går bättre ihop och lycka till =)

ferretgirl
0

Jag har samma problem här hemma med 2 uppsättningar illrar. Först så är det Tiffanie (som anser att hon är höghönset i hela gruppen på 8 illrar, hon är okastrerad) som ska bråka med Lina. Lina har varit höghönset här hemma ända tills hon blev kastrerad för ca 2 år sedan.
I den andra gruppen så är det Lilleman och Tilly som inte kan dra jämnt med lillan av mina 8 illrar, nämligen Agnez. Agnez är bara ca 20 veckor, så hon är ungdjur, så jag har inte den minsta aning om varför dom är på henne. Tillsaken hör att det börjar så smått att gå lite bättre mellan Tilly och Agnez. Tilly kan låtabli henne mesta tiden på dagen nu, men ibland så är det som f.n flyger i henne. Då ska hon bara ha henne till att skrika och fisa som bara den. Och när Lilleman märker att dom slåss, så måste han också lägga sig i. Och då blir fisandet och skrikandet om möjligt ännu värre.

jenny.j
0

tack så jätte mycket för alla tips. men det funkade inte..=( så vi gjorde en annan lösning, den lilla flickan fick flytta hem till mig! och här har hon det jätte kul mad de andra illrarna, och min hund har fått en ny (iller)valp, att ta hand om! allt funkar jätte bra! =)

Faxlin
0

Men skönt att ni har fixat en bra lösning i alla fall. Får man se kort på skönheten då?

Audiatur et altera pars

emoflickan
0

Jag är alltid envisast här hemma. släpper ihop dom så får dom slåss om saken. Visst det blir högljutt men valpar överdriver ju oxo v'ldigt mkt =) bara se till o ha lite sårtvätt hemma :) det blir ju sår på båda sidor. Iår har det gått bra med Frodo, tog nog bara runt tre veckor innan dom gick okej ihop. Visst dom fajtas fortfarande och väcker mig vid fem av höga skrik =) men nu är det bara Frodo som kaxar upp sig o åker på stryk av dom andra. Förra året tog det ett par månader innan Gimli blev accepterad men ju mer dom är ihop desto bättre är det ju.