Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 616 ggr
tokage
0

Bakterier?

Här har ni en olycksfågel! Jag alltså.

Lyckas alltid slå mig och går jämt och ständigt med en massa skrubbsår på kroppen, haha!

Kom på en sak. Om Cinka slickar mina sår, kan jag få några bakterier eller är det farligt på något sätt?

Försöker dock se till att han inte slickar på såren, så blir det lite trevligare för både honom och mig, haha :)

LiindaLarsson
0

tror inte det är farlig så länge han är veccinerad (att han slickar i såren)..

Men jag tror du ska undvika att han slickar dina sår för det kan finnas bakterier i såret som smittar honnom..

man vet ju aldrig vad det finns i sår..

mvh Linda

LinLin
0

Jag tycker du ska prata med antingen en veterinär eller en läkare (gärna båda) och läsa #1 med en stora nypa salt, det är inte mycket fakta där.

Nea
0

Illern skall inte skada av att slicka sår.

Däremot så kan dina sår lättare bli infekterade av att illern slickar dem.

En iller är vaccinerad endast mot valpsjuka om den av någon anledning inte har rabiesvaccination som oftast bara ges till illrar som reser utanför Sverige och Norge.

LiindaLarsson
0

#3 men man san ju aldrig, säga aldrig. att det inte kan smitta nånting, den kanske får feber eller nå.. vem vet, vem vetGlad

bäst att undvika att han slickar!! (skulle jag undvika)

mvh  /Linda

FerretCrow
0

håller med #2-3 bättre att kolla med läkare och veterinär för att få bäst svar. inlägg 1 är det som sagt inte mycket fakta. tror knappast du har en massa baciller som gör honom sjuk. men dina sår blir ju irriterade av att han slickar där.

kitty
0

japp, det är mer troligt att dina sår får bakterier ifrån illern än tvärtom. dock tror jag inte det är så jättefarligt med tanke på att illern inte lever ute utan äter torrfoder, såvida du inte ger BARF ( då har han en annan bakterieflora i munnen)

sedan e det kanske inte så mysigt med en iller i skrubbsåret ;)

berätta gärna vad vetten säger om du frågar, eller läkaren

Nea
0

#4 Nej det skall man inte men det är högst osannolikt att ett djur skulle bli sjukt, jag har aldrig hörttalas om det. Det är snarare tvärtom, att det är människan som får feber pga att såret blir infekterat.

FerretCrow
0

#7 precis såret blir ju irriterat av djurets tunga och får inte läka ifred

LiindaLarsson
0

Sträva tungor. men säg aldrig aldrig..  hehe har itne heller hört talas om det.. men man vet ju aldrig.. kankse inte iller men kanske nått annat djur :)

FerretCrow
0

#9 ja men nu var det ju illern hon pratade om inget annat djur. dumt att svara på något som hon inte frågar om =)

tokage
0

okej! Då vet jag :).

Vill bara tillägga att jag inte låter honom slicka mina sår, ush!
Tänkte bara kolla så det inte var farligt eller något om han råkar göra det :)

FerretCrow
0

#11 som sagt behöver du nog inte vara orolig. om han råkar slicka till någon gång på din sårskorpa får han nog i sig lika mycket bakterier av att slicka på din hand. eller din for om du sprunge ute barfota. =)