Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1037 ggr
Sarah
0

OT Uppmaning...

Tjejer, vaccinera er mot livmodertappscancer. En vän till mig dog för tre dagar sedan. Hade hon fått vaccin då hon var yngre eller gått på tidigare undersökningar hade hon levt idag.

Känner tre till som drabbats. Två av dem kan inte få barn.

FerretCrow
0

beklagar din vän=( själv ska jag vaccinera mig nu efter allt är klart efter min son och kroppen blivigt mer normal efter förlossningen

holtz
0

Är det vanlig vårdcentral man hör av sig till då?

cannaydia
0

själv är jag skeptisk mot nya vaccin som inte är prövade i tillräkligt många år innan de släpps ut på marknaden så att frivilliga "testkaniner" kan använda dem. Ingen som vet vad vaccinet i det långaloppet kan åstakomma eller kan ge för bivärkningar. Tanken är god om den håller, precis som p-piller som är väldans nytt vad händer egentligen, vad kan de ge för konsikvenser längre fram i mänsklighetens utveckling?…eller är de bara jag som är lite "koko" som tänker så? :-P

TottsiGirl
0

Beklagar sorgen efter din vän!

Jag hade nog kanske inte tänkt vaccinera mig men jag tänker UTAN tvekan gå på alla cellprovstagningar som jag blir kallad till!  Men jag känner iaf än så länge att jag har för lite koll och information om det nya vaccinet men vem vet kanske vaccinerar jag mig i framtiden..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

mellylove
0

aj då , jag beklagar sorgen :( hmm, vart vänder man sig för att få vaccinet då? och vad kostar det :S det går ju livmodercanser i min pappas sida av släkten eller va man säger :s men pappa sitter ju tryckt…..

Madde
0

Beklagar sorgen. 

Saken är den att vi som är vuxna idag inte kan vaccinera oss då det redan är försent. Det har jag redan frågat om när jag var och tog cellprov.

Utan det är alla som inte har sexdebuterat som de kan vaccinera och kanske göra en förändring.

Så även om man skulle vilja så går det tyvärr inte. =(

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

FerretCrow
0

#6 jag fick infon på mitt sjukhus att man kan vaccinera sig efter oxå.

[HannahoHenrik]
0

Jag har vaccinerat mig gjorde det för kanske 1-2 år sen, så visst kan man fast man är vuxen men då får man betala själv kostade ca 3000-4000kr. Risken finns ju att man kan redan ha blivit smittad med viruset som orsakar livmodehalscancer, innan man vaccinera sig. Men känns skönt att vara vaccinerad för framtiden

Madde
0

Hmm det var något nytt. För jag fick helt klart förklarat för mig att det inte gick.

Hmm måste säga att det känns ju väldigt konstig om som min gynekolog säger en sak och så säger någon annan en helt annat sak.

Vem ska man då tro på?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[HannahoHenrik]
0

Okej konstigt att de sa så, jag fick förklarat för mig att eftersom jag var så pass gamal så var det inte lika effektivt då jag kanske redan bar på det men att jag absolut kunde vaccinera mig om jag ville för framtiden. Hört reklamen på radio nu o då ingår vaccinet i högkostnad skyddet för flickor mellan 13-17 år eller nåt sånt. Jag gjorde min vaccinering på Capio läkargrupp när de fortfarande hade drop in. Det är 3 sprutor med1 månads mallanrum. Men som sagt det var väldigt nytt då kan ju ändrats nu hur de gör.

FerretCrow
0

#10 nej det är samma jag hört som du gjort. man får betala hela beloppet själv om man är vuxen, men det kan som sagt finnas risk att man redan blivigt smittad. men vad är 3000kr i mot cancer? absolute ingenting. finns det något som kan göra så inte den j*vla cancer inte biter sig fasst är det lika bra att ta tycker jag.

[HannahoHenrik]
0

#11 precis det är en väldigt billig "livförsäkring"

FerretCrow
0

#12 jo det är ju de. men jag måste ju vänta tills kroppen gått till sig efter förlossningen

KerstinL
0

Min dotter som är 17 år ska vaccineras.. snart kommer vaccinationen ingå i obligatoriska vaccinationer för tjejer i skolan.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Aelsklinn
0

Vad är det för virus som orsakar cancern? Och hur får man viruset?

Kan ju vara bra att veta om man ligger inom någon riskgrupp innan man springer iväg och vaccinerar sig…

Aelsklinn
0

En billig försäkring mot livmodertappscancer är också att inte ha för många sexpartners (har jag hört). Tydligen så kan cancer provoceras fram av ständig nya bakterifloror från killars sperma (varje kille har en unik bakteriflora). Surt att vi kvinnor ska behöva drabbar av en sån grej. kan kännas orättvist, men så är det tyvärr.

Undrar om det är så viruset sprids? Att det inte alls är en massa nya bakteriefloror utan ett virus som sprids genom samlag? Någon som vet?

FerretCrow
0

ja här funderar jag på att ge det i julklapp till min 16 åriga syster

[HannahoHenrik]
0

#15 HPV-virus i underlivet sprids sexuellt och är relativt vanligt. Av alla som blir smittade är det endast en bråkdel som drabbas av cancer. Oftast bekämpas viruset av immunförsvaret och infektionen läker ut. Vissa kvinnor kan få en bestående infektion som ibland kan leda till cellförändringar och cancer.

www.livmoderhalscancer.info

Fruttisen
0

Står inget på Fass eller Läkemedelsverkets hemsida om att man inte kan vaccinera sig i äldre ålder. Däremot verkar det väl logiskt ifall det "tar bättre" ifall man inte haft samlag, hmm. Vaccin är lite lurigt, det diskuteras ju fortfarande smått ifall autism kommer av MPR-vaccinet…iof är vaccin bra, hellre att det stora antalet skyddas och några stryker med än tvärtom.

Qviq
0

Bra uppmaning sarah.

Gå ofta på gynundersökningar säger jag bara! Har sedan 15 års ålder fått gått på regelbundena cellprovstester och undersökningar på grund av cystor och förtjockningar i livmordens som de först inte tog på allvar men sedan vissade det sig att det var allvarligare än de trodde, så stå på er om ni känner att det är något fel!!!

"Chaos is a friend of mine."

Pirjo
0

Håller med #3 helt och hållet. Med tanke på hur mycket biverkningar olika mediciner och vaccinationer har så skle nog inte jag vara bekväm med att vaccinera mig med nåt som inte är prövat ordentligt under en lång period.

skrollan
0

beklagar sorgen!
Jag var och pratade om vaccinet på mödravården eftersom mamma ville att jag skulle ta det, men dem rekoemenderade inte det eftersom det inte är tillräckligt testat och det även finns dem som avlidit fast dem fått vaccinet!

Faxlin
0

Beklagar sorgen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Theres
0

Det är försent att vaccinera sig mot det när man är 21 väl? Hörde på reklamen att det var när man var 13-17 eller något man skulle vaccinera sig.

golf.ifokus.se

FerretCrow
0

#24 nej det är det inte=)

skrollan
0

#24 det är bara att det är billigare då!

TottsiGirl
0

En artikel i ämnet från aftonbladet http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2743950.ab

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."