Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 616 ggr
hejjagheterellen
0

rädd :(

Har läst här inne att nästan alla illrar "testar" sina nya ägare, och att dom offtast biter m.m., att vissa inte släpper, och sånna saker. Min första iller på 2 år kommer på torsdag. Det känns ju inte så jätte kul längre nu när jag är rädd Hemlis Hur ska man göra för att undvika ett blodsprutande finger och en iller i fingret? Ledsen

Sen så har ja en till fråga, om illern får illerfoder. vad ska den mera äta? har hört att det var bra med rå kyckling, varför och hur offta ska dom ha vad? Glad

hejjagheterellen
0

det är en kastrerad hona kan jag tillägga, är dom kanske mera illsk än en hane? Glad

UlrikaD
0

Det är överhuvudtaget ingen iller som är mer "ilsk" än någon annan. En iller kan bitas för att den är rädd eller för att den testar gränser. Jag kan väl säga att jag har nio stycken varav de flesta har kommit till mig som omplaceringar och jag har blivit biten så det blött EN gång!! Det bästa är ju att ta reda på hur hon har varit i det förra hemmet, om hon är blyg, framåt, nervös osv. Har du träffat illrar innan så du vet hur du ska bete dig ifall hon bits?

Äter illern ett fullgott iller-foder typ vitalin eller ferret complete så behöver den inte äta kött och tillskott MEN de flesta illrar uppskattar väldigt mycket att få det. Det är också nyttigt för dem och förhindrar att illern får tandsten. Om man då ger kyckling med ben i förstås. Kycklingvingar är bra att börja med, dela dem i två, tre bitar och kolla så att tjejen vet vad hon ska göra med dem. Sen ifall hon uppskattar det kan du utöka menyn med annat kött och inälvor. Kycklinghjärta brukar vara en höjdare.

JossanH
0

det tog mig ungefär 2 å¨r med iller innan jag blev biten så att det blödde… Vissa illrar biter andra inte. ska du inte träffa illern innan du hämtar den?? då lär du märka om den är snabb att testa eller inte.

En iller från ett tryggt hem med ett stabilt psyke kommer troligen inte testa dig så det blöder!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AlbaStiffler
0

det finns en jättebra tråd som heter "KT Bitträning" (kunskapstråd). läs lite i den och förbered dig på lite metoder. Själv förespråkar jag att man skiter i att ta i nackskinnet och pratar illerspråk istället. Ett gällt skriiiii Iiiiiiiiii betyder (släpp mig du biter för hårt). Ett kattfräs-liknande fräs betyder jag är förbannad… Står mer om dessa metoder i KT Bitträning.

Som sagt, illern testar dig, så visa inte att du är rädd trots att du kanske är det.