Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 469 ggr
LiindaLarsson
0

ut-torkad!

Stacy busade och bara gjorde hyss nyss, jag fyade med en sträng röst som jag gör vanligen och höjer rösten efter henne när hon springer iväg, jag sa åt henne och sen tog jag tag i nackskinnet när hon inte lyssnade och då åkte inte skinnet tillbaka ,,hon har vatten!! vi byter vattnet minst 2-3 gånger om dagen..

Vad ska jag ge henne så det blir normalt igen?

HannaM
0

vatten=) ge henne med en spruta, en sån man kan få på apoteket för att dosera medicin.

HannaM
0

annars kan du ge vätskeersättning.. en liter vatten, en matsked socker och en tesked salt, koka upp det och låt det svalna

Fruttisen
0

Kan du inte leka med vattnet lite, mina brukar komma som skott då och slicka i sig ifall från mina händer….alltid nåt :)

JossanH
0

Ibland kan nackskinnet vara lite trögt att gå tillbaka, ofta om dom förlorat endel i vikt till sommaren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LiindaLarsson
0

okaaay .. :) men jag har ingen sån sprute :

HannaM
0

#5 dom får du eller köper billigt på apoteket, försök få tag på ett par sånna dom är kanon att ha för framtiden

holtz
0

Jag fick en hel näve sprutor, säkert minst 8 st, förra veckan hos vet. Superbra verkligen!!

Jag körde med vatten, druvsocker, salt och bikarbonat till vätskeersättningen förra veckan.. Men det är ingredienser som det inte alltid är säkert att man har hemma ;)

LiindaLarsson
0

5 mil till stan och har inte möjlig het att åka idag :( men hon överlever nog ska försöka få henne att dricka lite

AlbaStiffler
0

Gör lite plasklekar med henne. tappa upp en balja med vatten som hon själv kan plaska i i tex badrummet. Slämng i lite roliga saker som hon kan fiska upp (gurka eller leksaker tex). Sen kan du plaska däri lite med henne så uppmuntras hon att dricka.

Men jag tror som någon sa att skinnet kanske är normalt för sommaren. är hon inte sjuk, och hon leker som vanligt så är det säkert ingen fara. har du däremot jättevarmt inomhus eller hon har lekt för länge, så kan hon ju ha lite vätskebrist, men du behöver nog inte behandla det (tvångmata) utan hon fixar det nog själv om du tex gör en plaskbalja. Ligger hon däremot ner och verkar utmattad (utöver en vanlig trött iller) och tex flåsar så kanske du bör tvångsvätska henne.

Ett tips till, vissa illrar tycker det är skitkul att dricka ur sån där flaska med pip på (hamster-vattenflaska typ). Ha både sån och vattenskål så triggas hon kanske ännu mer att dricka.