Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 756 ggr
Stotte
0

Varför?

I Onsdags så hämtade vi lille Isis. Första kvällen så funkade det inte alls. Det började lugnt dom första minuterna och slutade med att Ellie och Isis började bråka. Ellie gav upp och flydde medans Isis skulle efter och slåss. Ellie flydde runt i hela lägenheten med Isis bakom sig. Till slut fick vi separera på dom och det visade sig att Ellie hade fått stora sår i nacken. Så vi bestämde oss för att Isis skulle få sova i badrummet.

Dagen efter så bestämde vi oss för att ha dom båda ute. Ellie gick runt och fräste mot Isis när hon kom nära men gjorde inget. När vi gick och la oss så låg båda så fint i strumplådan. Senare på natten så vaknade vi utav att Isis jagade Ellie runt lägenheten och skulle mer eller mindre äta upp henne. Fick separera på dom igen. 

Igår så åkte vi till landet med båda två och det gick förvånansvärt bra. Ellie fräste lite men Isis gjorde inget mot henne till en början. Efter ett par timmar så tittade vi på när Isis kröp ner hos Ellie. Hon la sig bakom Ellie och började bita henne i nacken. Vi tog bort Isis och försökte lugna ner henne. Efter en stund så tog vi ut henne på promenad därefter så va hon så trött så hon somnade.

Idag så såg vi att både Ellie och Isis hoppade runt som illrar gör när dom leker på landet och tyckte det va otroligt kul eftersom Ellie har vart skygg sen Isis kom in i bilden.

Vi kom hem ikväll och illrarna lekta åter igen. Nyss så låg Ellie och sov och Isis skulle göra henne sällskap. Åter igen så börjar Isis ta nack grepp och lägger sig ner med Ellies nackskinn i munnen. Varpå Ellis fräser och börjar göra motsånd. Isis blir tokig och kriget är igång så vi får avbryta.

Det som skrämmer oss lite är att Ellie har ätigt väldigt dåligt under hela denna processen. Hon äter om man handmatar henne men inte så mycket självmant. Hon är till och från väldigt nyfiken på vad Isis gör men när hon kommer fram så är hon väldigt resarverad och skygg. Och ibland så går hon fram utan att fräsa eller att vara skygg.

När vi fick Ellie i början så högg hon direkt samt va bokstavligen talat skogstokig. Hon mötte en kompis hund för ca 1 vecka sedan och den hunder åkte på ett hugg direkt! Nu är hon en riktig softis som inte ens kan sätta en 10½ valp på plats? Varför detta beteende?

Det går ju bättre vart eftersom men varför slåss hon inte tillbaks?

Stotte
0

Ingen som har haft problem med att illrar äter mindre vid sammanföring av nya illrar??

Sarah
0

Tyvärr inte. Men det är ju en ordentlig omställning för henne då det kommer en stark galning. Isis är självsäker och bestämd. Dessutom är hon ganska stor för att vara så ung. Stackars Elli har ju fått sin värld upp-och-nervänd.

Faxlin
0

Jodå jag har haft illrar som ätit mindre vid ihopsättande. Och tyvärr gick det så långt med detta att jag för hennes skull var tvungen att sära på dem. Även denna hona var väldigt kaxig och gåpåig av sig i vanliga fall. Men det hjälpte inte.
Jag valde att sära på henne och de andra för att hon inte skulle dö rent ut sagt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Stotte
0

Okej. Får hoppas på att det kommer bli bättre då. För om det inte blir bättre vet jag inte vad man ska ta sig till. :/

JossanH
0

Ellie kanske bara är en lite rädd tjej egentligen. Att mopsa upp sig mot hundar och människor är inte samma sak som att vara ranghög och "stark" inför andra illrar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

kitty
0

Amy äter mindre när något nytt händer. När man flyttar, illrar flyttar in/ut.

Nu är ju melker på "sommarläger" ;) hos Sara och då har hon ätit mindre. Men det kom tillbaka. .

Stotte
0

#5 Tippar nog på det. Dock så börjar jag fundera på när hon togs ifrån sin mor eftersom hon satt i bur. Hon har kanske inte helt enkelt fått leka som barn och lärt sig att slåss ordentligt.

#6 Jo det är väl så. Eftersom hon har börjat äta lite mer nu.

Idag har det vart full rulle här hemma. Det har skunkats och brottats. Ellie slår tillbaka men hon är ingen fighter direkt. Utan hon försvarar sig mer och springer där ifrån med Isis efter sig.

TIMMY
0

Mina gamla jänkare Dolly och Rufus slutade äte tillslut pga vår nye Erik. De gick så långt, vi hade ändå Erik ett bra tag, att de gick ner väldigt mycket i vikt och mådde inte bra fö pga Eriks framfart. Det slutade med att vi fick omplacera Erik tillsammans med ett gäng likasinnade så att säga…;)

Min första iller vände ryggen till och spydde när vi sammanförde henne med en ny valp. ;)

Stotte
0

#8 Lite det man är rädd för. Handmatar man henne så äter hon men inte så mycket självmant.

Sarah
0

Äter hon inte på nätterna då ni inte ser? Har hon gått ner i vikt?

UlrikaD
0

#8 Här kan man ju lugnt säga att Erik inte hämmar någons matintag, ha, ha.Skrattande

Stotte
0

#10 Hon äter väldigt sällan vad vi kan se. Och handmatar man henne som sagt så äter hon. Är väl mest rädd för ifall det fortsätter :/

HannaM
0

#12 när vi skaffade Belsebub åt Elliott jättedåligt, nästan ingenting. Under perioder gav jag honom uppblött A/D mat, som soppa ungefär och det var det enda han åt. Äter hon dåligt kan det vara vär tatt prova att ge henne något med extra högt näringsinnehåll så hon i alla fall får i sig det hon behöver. Sen tror jag det ger sig när dom börjar komma överens bättre, det gjorde det i alla fall här hemma. Lycka till och hoppas det blir bättre!