Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1147 ggr
becka89
0

Hej

Hej

Jag är en tjej på 18år snart 19

Det är så att jag skulle vilja köpa en iller och har velat det i många år nu.

Men det är nog inte så bra med tanke på att jag precis har slutat skolan och har inte så mycket pengar.

Skulle ändå gärna vilja ha lite fakta

Så som hur mycket en färsäkring kostar?                                          hur många gånger man ska vaccinera? har inte förståt det helt            Sen förstås hur mycket det kostar att vaccinera?                                Skulle även vilja veta om det är bättre att ta en omplacerings iller eller en valp?                                                                             då jag inte har någon erfarenhet

Har erfarenhet av hund,katt,massa annorlunda gnagare m.m.

Musiken
0

Jag vet inte riktigt vad en forsakring kostar, men ligger inte sjalvrisken pa 1500 eller ngt sadant? Har inte vaccinerat Pudding sjalv sa jag vet inte..

Vaccinera gor du en gang per ar och priset varierar beroende pa vilken vetrinar du gar till.

Det gar inte riktigt att saga vad som ar "bast" da man inte har nagon erfarenhet.. En valp kan vara bra om man vill trana den fran borjan, men man far oftast sta ut med bett, trotsperiod och toa-traning. Dock ar en omplaceringsiller inte en garanti for att illern ar bitfri och toa-tranad. Vissa illrar blir aldrig helt rumsrena och bitfria, och omplaceringar med traumatisk bakgrund vill ju ofta testa sin nya agare (kan aven handa med illrar som bara inte tycker om framlingar).

becka89
0

Du är inte så gammal.

Är det jätte dyrt att ha iller?

Alltså menar med mat och sånt?

Kallecolt
0

Maten tycker då inte jag är så farligt dyr, en säck (7,5kg) totaly ferret har räckt snart ett halvår för mig och jag har mycket kvar ändå, den kostade mig bara 440kr + frakt.

Musiken
0

Jag ar inte gammal alls nej :P Ar 19, fyller 20 i host.

Pudding har inte varit dyr alls, men sa har hon klarat sig fran att bli sjuk och hennes kastrering var ganska billig *peppar peppar ta i tra*

Men visst, man far sta over nagra utekvallar for att ha rad med henne (gar ju pa studiebidrag), men ha rjag inte lidigt av an :P

becka89
0

okok

Jag är inte så mycket för att gå ut på puben eller så.

Är pudding en tjej? Hur länge har du haft iller?

hehe joo men jag har nog föräldrar som kan hjälpa till att betala.

Men man måste ju ha tid och pengar.

Vill så gärna ha iller har läst jätte mycket om dom

Theres
0

Jag har ingen inkomst what so ever och jag klarar av 3 illrar, men det är inget jag skulle rekomendera :P Eller det beror på vad man har för sysselsättning… det jag gör om dagarna är ju i stort sett att busa med dem och inget annan =)

golf.ifokus.se

Nea
0

1) Har för mig en försäkring ligger på ca 600kr/ år och iller med livförsäkring

2) Vaccineras görs vid 10 veckors ålder och därefter en gång per år. Oftast så säljs inte valparna innan 10 veckors ålder så de är oftast vaccinerade innan de säljs.

3) Vad en vaccination kostar är olika från veterinärstation till veterinärstation. Det bästa är att ringa runt och kolla.

4) Vad som är bäst är svårt att säga. En omplacering är redan fostrad och förhoppningsvis behöver man inte lägga så mycket jobb på den. Har du otur så kan de testa sin nya ägare en massa i början. En valp har bara grundfostran och du har lättare att sätta din egen prägel på illern.

becka89
0

hehe okok

Jag ska iallafall skaffa iller när jag får pengar för jag är arbetsökande.

Någon som vet någon iller uppfödare i närheten av eskilstuna?

becka89
0

#7 joo det har du rätt i men är det lätt att uppfostra en illervalp

Det är väl nästan som att ha en hundvalp fast annorlunda

Fruttisen
0

#9 Jag har växt upp med att uppfostra en hundvalp och att för ett år sedan uppfostra två illervalpar. Det är stoooor skillnad. Kanske beror det på att vi var flera hemma som hjälptes åt med hunden och bara jag och pojkvännen med illrarna. Men illrar är SÅ mycket envisare och man måste verkligen vara lite småtuff och ÄNNU ENVISARE än illern för att klara av det hela. Att eventuellt ha en iller hängandes i fingret så fort man ska "mysa", eller ha kiss/bajs på golvet varenda dag fast man har visat tusen gånger vart lådjäveln ligger är sånt man får räkna med. Tid är nog steg 1 för att skaffa en iller, steg 2 envishet och steg 3 är nog en bra ekonomi. Veterinärerna är galna. Exempelvis, illrarna har fått öronskabb- jag åkte ner till vetten (dom kollade inte ens i öronen utan skrev bara ut recept) 780:- för besöket, 311:- för medicinen. Å det är det vanligaste illersjukdomen.

Musiken
0

Pudding ar en liten tos ja :) Har haft henne sedan november, da var hon ett halvar gammal. Visst, har man foraldrar som kan hjalpa till att betala sa ar ju det alltid skont, men det ar ju annu skonare att kanna att man klarar av det sjalv :P

Tid kanner jag dock att jag har gott om. Pluggar foto och det mesta ar sjalvstudier, eller sa ar man ute och fotar, sa jag ar egentligen bara hemifran 12-15 timmar per vecka, vilket gor att jag har massor av tid att ga pa promenader, busa, gosa och trana :)

becka89
0

#10 men det var inte så farligt ändå.

Men man måste ha en bra ekonomi och så som det ser ut nu så verkar det som att jag kommer att få en bra ekonomi med tanke på att jag får 4000kr i månaden och bor hemma utan att behöva betala Skrattande Det är ju härligt iallafall

Vad är det man måste köpa innan man köper iller??

Musiken
0

Det du behover ar

- mat

- transportbur

- eventuellt en stor bur ocksa

- leksaker (bollar, pipleksaker, tunnlar osv)

- klosax

- vetegroddsolja eller ferretone

- sele och koppel om du tankte ga pa promenader

Det var det jag kunde tanka pa nu.. Har sakert glomt ngt :P

LiindaLarsson
0

en iller får alldrig sitta instängd i en bur

Musiken
0

Det sa jag inte heller. Men en stor bur kan vara bra att ha om man behover stanga in dem korta stunder. Plus att det ar ett perfekt stalle att ordna ett krypin at dem och att ha maten och vattnet i.

HannaM
0

#14 det är tillåtet så länge buren uppfyller jordbruksverkets regler, den ska vara minst 5 kvm för en till fem illrar fler illrar blir plus en kvm per iller.

becka89
0

okok men om man åker långt kan  man väl stanna och gå på en liten promenad med iller? sen forsätta igen.

HannaM
0

#17 för transport kan du använda mindre burar

Musiken
0

#17 Javisst :) De ar som hundar och behover fa stracka pa benen ibland och kanske kissa och bajsa om de inte vill gora det i transportburen.

becka89
0

#18 vilken transportbur är bra att ha då tänkte så den inte tar sig ut ur buren

Musiken
0

Vet att manga har atlas 40-burar. Sjalv har jag en vanlig transportbur for sma hundar som fungerar bra.

TottsiGirl
0

Jag har en atlas 30, men många har pet cargo som klarsferrets.se säljer den kan dom inte skada tänderna på som dom kan på tex atlas burarna om man får en iller som biter och rycker för att komma ut

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

becka89
0

så den dom inte kan göra sig illa på är bäst

TottsiGirl
0

#23 Det är väldigt inviduellt vilken transportbur man gillar. Har man många illrar räcker inte en petcargo till då blir den för liten tex så det bästa är väl att kika runt och se vilken man gillar..

Finns ju även andra burar med plastgaller som är lite snällare mot illerns tänder. En iller är oftast inte så kräsen när det gäller transportburen så huvudsaken e att du hittar nån som fungerar för dig..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

becka89
0

okok tack

Fruttisen
0

#12 Menade mest på att ifall ett besök som tar 2 minuter kostar i princip 1000:-, tänk vad något annat kostar!

becka_j
0

#26 jo jag förstog vad du menade

Stotte
0

Priserna på vett är sinnessjuka. Grundpris för att bara få gå in genom dörren brukar ligga runt en 600-700:-

Vintage
0

Vad för vetrinärer går ni till egentligen?Förvånad

En hälsokontroll och vaccinering kosade 280 kr för mig Generad

Vintage
0

# 13: Du glömde en sak till, envishet i omänskliga mängder Skrattande

becka89
0

hehe okok. Joo det var billigt :P