para sin första iller?
Hej. Tycker ni att man kan para sin första iller när hon blir könsmogen? Tycker det är synd att kastrera hene och vill inte att hon ska bli sjuk…
Vet inte hur jag ska göra när den dagen kommer…
Jag tycker att man kan fundera på att para sin iller när man har samlat en massa information om uppfödning, tagit reda på fakta om sin hona och hanen som ev ska paras med så att de inte är släkt. Sen är det bra om man har en mentor som man kan ha och prata med under honans graviditet. Sen är det viktigt att man har bra vetrinärer kring sig. Och till sist en summa på 10,000kr ifall att något går snett. För ofta så kostar det mer än det smakar.
Ju längre man har iller desto mer erfarenhet får man, men man bör även åka runt och träffa andra uppfödare och prata med de och se hur de gör.
Det är bara lite vad jag själv skulle göra ifall jag funderade på att börja föda upp illrar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag tycker nog att om det är din flrsta iller så bör du kastrera henne. Under tiden hinner du lära dig mer och få de kunskaper och de kontakter som är bra att ha innan man tar sin kull.
Jag håller med Madde i det hon skriver fullt ut.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

instämmer fullt med madde o åsa

Okej. Lite orolig att det ska gå fel vid kastreringen bara, men nu har ni ju gjort mig ännu mer rädd att det ska gå fel vid en eventuell födsel, så det får väl bli kastrering då…. Dessutom e hon albino, och många här tycker visst att det är fel att ta en kull på en albino.

Nejdå, inget fel att ta kull på en albino, men man parar inte en albino med en albino bara ;-)
Sedan inverkar ju stam och sådant. men som sagt var. Att sammla tillräckligt med kunskaper innan är ändå en viktig del. Att man sedan riskerr att förlora sin hon precis som klarsferrets gjorde med sin ena hona i år och jag med min ena. Det är något att vara nervös över. Helt klart.
En kastrering är ett lätt ingrepp och det blir inte ofta komplikationer där.
Så jag håller fast vid en kastrering som råd denna gång.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Håller med dom andra fullständigt! innan jag skaffade iller läste jag på Mycket! efter ca ett år hade jag lärt mig ännu mer, och nu känns det som att jag äntligen börjar förstå det här med avel, färger, teckningar, sjukdomar och allt vad det innebära! ta du det lilla lugna, kastrera, fundera och hör dig för! Det är mitt råd!
Att para enbart för att man inte vill riskera något vid kastrering är inte en anledning i mina öron- det är 3 honor i år som har dött i samband med valpning (vad jag hört om, finns nog fler fall) och flera som har varit bra nära. Därimot så har jag endast hört om EN hane, förra året tror jag, som dog när den skulle kastreras..
Om du bestämmer dig för att föda upp så tycker jag att du ska vara nogrann med vilken hona du köper som framtida avelshona. Kolla så att hon har en frisk bakgrund och så att hon inte är släkt med den hane du tänkt använda… Det är mycket som ska tänkas på om du vill föda upp och du ska verkligen göra det av rätt anledning! Du ska ha ett mål med din uppfödning och vilja tillföra något bra till illerstammen i sverige!!
Lycka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker att vi har fått många bra svar i den här tråden.
Sen hur du bestämmer dig för och göra Sopiha_doos kan endast du avgöra. =)

Jag är jätteglad för alla svar, men jag tror ni missförstod mig lite. Jag vill inte börja föda upp alls utan nöjer mig men min lilla tjej. Tänkte bara att man kanske skulle låta henne få en kull först, men det vill jag inte nu när jag förstår risken.
Är visst inte som med katter dethär, hehe.
Katter och illrar är 2 skilda saker.

haha, TROR DU?

Va? Är inte illrar och katter samma sak? Nu blev jag chockad. Jag som alltid trott det. Åtminstone sedan jag fick höra att jag är oseriös som illeruppfödare för att min stall katt missade ett piller med ett halvt dygn och blev på smällen. hihi
Jaja, vilken tur vi har dig här Madde som kan lära oss lite. hihi
(sorry, bara retas. Ni som inte vet det. Madde är Medarbetare här och jag bara älskar att retas. )
Audiatur et altera pars
Det är tur att jag kan bjuda på mig själv. =)))
Jag skulle skrivit mer men då jag kände att luften gick ur mig så tog jag bara med det som var om iller och katt. Sorry. =))) Hahaha

haha, ja usch nu var vi inte snälla mot Madde. Men som du skriver, tur du kan bjuda på dig själv.
Audiatur et altera pars
# 8 Hur menar du då? Att katter ska få en kull innnan man kastrerar, att det är simplare med katter eller någonting helt annat?
#11 Båda dina katter eller? ;) Jaja, skämdes gjorde du väl i alla fall eftersom att du raderade tråden.
#14 jag tror #8 menar (tycker inte om att tro men iaf, så det blir väl skildrat lite ur min mening), att det är lite simplare (-ja) med att avla på katter än med iller.
Dels för att många bondkatter som ej är renrasiga saknar det värde de egentligen borde ha som individer(ja de gör ju det om man tittar på alla sommarkatter och alla kattungar som skänkes osv men vist har de ett värde när de väl hamnar hos rätt ägare).
Dels kan man även se på vad politikerna säger i kattfrågan om ID-märka osv. Dra en slutsatts där, katter är lättare att ta en kull på innan man kastrerar och ofta kastrerar man inte honkatterna heller. Iaf inte bondkatterna, de som ej kastrerar men ändå ej vill ha ungar håller på med p-piller och vist, det är inte omöjligt att missa ett sådant för katter är katter och ska hålla till utomhus och inte alltid kommer de in varje dag.
tilläggas bör ju även att katterna inte riskerar sin hälsa på samma vis som en illerhona när de börjar löpa…
#8, vad bra att du är nöjd med svaren och att du har valt ett beslut. Det är så många som tror att det är "riskfritt" att para sin hona, och då kan det verkligen sluta i katastrof om illerägaren tagit en kull "bara för att" och sen förlorar valpar och hona.. men jag tror nog att din tjej kommer klara kastreringen fint!!
Angående katterna så står jag fast vid att ingen människa borde låta sina katter ränna runt okastrerade för att sedan få kull efter kull… Så många katter(ungar) som förlorar livet pga av att ägaren är lat (nä, jag menar INGEN här inne). Min pojkvän är uppfödd på landet och deras katt fick ca 50 ungar under sin livstid (genomsnittet ligger på 120 ungar). Dom flesta fick hem. Säg att 10 kattungar hamnade hos folk med exakt samma värderingar. alla 10 katterna får 50 ungar var under sin livstid- bara där är vi uppe i 550 kattungar totalt.. Och, nej jag tror INTE att ens hälften fick uppleva sin 2årsdag… Allt för att dom inte kastrerade katt nr 1!! Många liv som fått möta döden helt i onödan! *liten moralkaka såhär på torsdagskvällen*
Nu vill jag inte att någon här inne ska ta åt sig eller känna sig träffad av det jag skrivit, blir bara så ledsen och upprörd när jag tänker på alla söta, underbara kattungar som måste dö i onödan!, och då måste jag skriva av mig lite…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja du förstod rett bra vad jag menade cannaydia. Att en katt inte (oftast) tar samma hälsorisk när man tar ungar på den. Sen är ju många veterinärer häromkring inte vana vid iller och det känns ju trist.

#16: Jag tar inte illa vid mig, och mig veterligen är vi bara fyra här inne som har kattungar.
Min ena stallkatt fick kattungar, vilket vi inte förväntade oss eftersom on går på p-piller. Var orolig över katt två också eftersom hon missat under samma tid med samma tid. Nu hade vi tur och det blev bara efter den ena.
Dessa ungar bor hemma hos mig och jag är oerhört hård på deras hem. Vad jag gör och inte gör annars har liksom ingen betydelse. När mina katter kastreras eller inte hör inte heller hit. Fast de ska kastreras. Eftersom jag tydligen inte kan lita på p-pillrerna. ;-)
Vill absolut inte sätta fler katter till världendå det redan finns aldeles för många som är hemlösa. Därför jag tagit emot omplaceringar. För att hjälpa till att rädda de som inget hem har.
Håller med lite i de diskussioner som körs inne på hittekatter. Det bästa vore om all kattavel slutade ett par år så att alla som redan finns får ett hem.
Lite långt att gå, men drömmen vore att alla katter har det bra.
Audiatur et altera pars
#18 som sagt, det var inte alls en pik mot dig, och jag menade de katter som ingen bryr sig om får en 50 kattungar som måste kastreras. Hoppas bara att vi är på det klara med det!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#19: Jag tog inte åt mig. Så det är lungt. Ville bara förklara för andra hur det var med mina småttingar. Då det finns de som aldrig ger sig när det gäller dom. ;-)
Audiatur et altera pars