Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 931 ggr
Sarah
0

Deppad

Jag börjar verkligen bli nedstämd över min otur med valpköpare. Det handlar inte om någon enskild person, utan jag respekterar att alla har varit ärliga och tycker självklart inte att man ska köpa valp om det inte känns helt rätt i tiden. Men nu har totalt tio pers hoppat av. Jag trodde att tre valpar skulle flytta i morgon och nu ska ingen av dem göra det. Det känns verkligen deppigt. Visst behåller jag gärna valparna, men killen vill inte det. Det är även slutet för min uppfödning. Jag kan inte riskera att det händer igen. Nu bli det blocket så fort jag har tid.

FerretCrow
0

så otroligt synd att jag inte kan ta en av dig =( men jag hoppas du hittar bra hem till dom=) *håller tummarna så dom blir blå*

Vintage
0

Usch vad jobbigt, hoppas blocket kan vaska fram några seriösa köpare till dig!

Nea
0

Vad tråkigt. Förstår inte att det är så svårt att få dessa söta korvar sålda. Kämpa på Sarah de kommer säkert att hitta bra hem till dem.

Pirjo
0

Men dom är väl inte speciellt gamla ännu? Du hinner nog hitta köpare till dom vad det lider. Jag har vissa år haft valpar kvar tills dom varit 16-20 veckor gamla, men förr eller senare har dom hittat sin egen familj att flytta till.

Sara
0

Usch, jag känner mig så taskig! Jag är ju en av avhopparna.

Men jag vill starkt påpeka att det inte har med vare sig dig eller valparna att göra.

Jag är ledsen att jag orsakat dig både problem och besvikelse. Ledsen

Sara

[HannahoHenrik]
0

Tycker det är förjävligt att farmare och såna som tar valpar på sin iller för den är söt o dyl, får sina valpar jätte lätt sålda men inte du som verkligen jobbar öfr bra avel, förstår verkligen inte.

Vilka är det som fortfarande söker hem? hoppas de hittar hem snart

HannaM
0

Usch nu är jag hemsk jag med, har också dragit mig ur… Men jag hoppas att dom får det bra och får bra hem allihopa som är kvar!!

Sarah
0

Det är klart att ni inte ska skämmas. Känns det inte ok så är det bättre att avstå. Det har bara blivit så många. När jag planerade kullen la jag ut en intresseanmälan just på grund av vildillerblodet. Jag hade flera köpare nästan klara innan valparna ens var födda. Men en efter en har folk ändrat sig.

Pirjo, tror säkert att du har rätt men idag känns det tungt. Tre st skulle flyttat i morgon och nu blir det ingen av dem.

Illercafe
0

Tyvärr är det sånt man får räkna med som uppfödare, jag har haft valpar kvar i nästan 6 månader tills att jag har hittat bra hem till dom.
#6 Men har valpköparna hoppat av för att köpa en "farmad iller"?
Man kan inte skylla på farmarna i alla lägen, dom är inte roten till allt ont.

FerretCrow
0

#9 tyvärr tror folk det. men mycket är nog för att farmarna har väldigt fina illrar med stam mycket billigare. tror många ser det på det sättet oxå.

Sara
0

Jag har iaf inte hoppat av pga köp från någon annan uppfödare/farm.

Jag hade en bra deal med Sarah så ekonomin berodde det iaf inte på.

Sara

Musiken
0

Det har kanske ar lite OT, men hur paverkar vildillerblodet valparna egentligen? Och hur hittade du en vildiller att para honan med? Du behover inte svara om det ar for OT

[HannahoHenrik]
0

#9 nej det tror inte jag heller jag menade allmänt att jag inte förstod att de fick sina sålt så lätt men inte andra. Skyller inte på någon.

Stotte
0

Kan bara beklaga :(. Har dock bra nyheter till dig. Vi har vart ute på landet. Ny mark för både Ellie och Isis. Och både jag och Anna blev SÅÅÅÅ stolta när dom sovit ihop hela tiden samt att Isis har vart relativt lugn mot Ellie. När vi kom hem så började dom tillochmed skutta runt och leka. Isis har haft några små utbrott sen vi kom hem men vi är himla stolta med tanke på att vi bara haft Isis i 3 dagar. Så vi fortsätter kämpa! =)

Jenahbella
0

skickar över lite lycka till kramar till dej, hoppas du hittar hem åt dom iaf :) tyvärr är det för tidigt för mig att ta en valp nu :/ har inga pengar heller :(

JossanH
0

Jag tror att ärlighet kan påverka valpbeslutet också.. Många med vildillerblod i sina valpar brukar inte gå ut med det så duktigt som du har gjort Sarah!
Men detta anser jag är väldigt seriöst av dig och är folk inte redo med en hybridvalp så är de inte..

Kan tänka mig att det blir svårare och svårare att skilja sig från bebisarna ju äldre de blir… hoppas du får domsålt snart!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

#6 och #9 nej ingen har hoppat av av den anledningen. Då hade jag blivit förbannad ;) 

#9 Visst är det något man får räkna med, men jag anser fortfarande att avel är ett samarbete mellan uppfödare och köpare. Jag kan behålla hela den här kullen men då kan jag inte avla mer. Jag har flera som sagt att de vill ha valp av mig nästa år, men det blir inget nästa år om jag inte är säker på att få dem sålda innan. Och det kan man ju inte vara.

#12 klart jag svarar. Pappan är 50% vildiller från Storbrittanien. Ägaren till hannen jag använde för två år sedan har importerat honom och jag lånat honom.

#14 Åh vad glad jag blir att höra det! Gör min dag mycket mycket bättre.

#16 Tack Jossan. Ja ärlighet vara längst och folk har sagt nej pga vildillerblodet. Helt ok för mig. Jag är inte sur för att folk ändrar sig, jag vill inte sälja till någon som inte är helt inne i det. Men det gör mig nedstämd då det varit så många.

Illercafe
0

# 17. Varför har så många hoppat av?
Dom visste väl när dom tingade att där var vildiller i dom?

Om man satsar på långsiktig avel så måste man ha i beräkningarna att få valpar över, även om du inte säger det rakt ut så får jag känslan av att du lägger över allt på ev. valpköpare.
Dina valpar är 10 el 11 veckor. Det finns inget som säger att du inte får sålt dom, ev får du gå ner lite i pris om ett tag men det har du väl haft med i din beräkning som uppfödare?

FerretCrow
0

#17 jag kan ju säga att det är taskigt av folk som tingat och sedan ändrat sig och kommer med ursäkten att det är vildiller i valparna. för det har du gått ut med så otroligt bra med.

Sarah
0

Det har varit folk som inte haft iller som sagt nej innan de tingat för att de tyckt att det är för mycket som första iller. Det är ett bra val och det är ingen som tingat valp som sagt nej pga blodet. Utan bara intresserade innan. Kanske uttryckte mig otydligt.

Folk har hoppat av av personliga skäl. Som Sara här ovan. Varje enskild person har sina anledningar. Är känskan inte rätt så ska man inte skaffa iller.  

Jag har ett flertal gånger sagt att jag visst räknat med att få illrar kvar. Ingenstans har jag skyllt på folk eller varit arg på folk. Endast nedstämd. Man måste vara realistisk. Jag kan ha tio illrar eller femton, men jag kan inte ha fler. Det är omöjligt. de skulle inte må bra av det. Vilket gör att jag hellre lägger min avel på is än att stå där med 25 illrar nästa gång. Jag tror inte att någon uppfödare skulle fortsätta i det långa loppet om de inte fick illrarna sålda.

Jag har långsiktiga planer och det är mer eller mindre planerat vilken hanne jag tänkt använda om två år.

Förstår inte varför det är ett problem att detta gör mig ledsen? Tycker att det är ganska förståeligt. Jag visste att mina valpar skulle fått bra hem. Ingenstans har jag skrivit att jag har gett upp på att få dem sålda, jag ville endast vara lite ledsen över detta.

FerretCrow
0

#20 okej på så vis. ja jag tolkade ditt skrivande att dom ändrat sig för blodet efter dom tingat. men då är det ju annat om dom har personliga skäl.

Pirjo
0

#17 Men var det inte bara tre stycken som nu var osålda?Tre valpar bör ju inte vara nåt problem att sälja egentligen, även om det kanske tar lite tid.

#13 Jag tror faktiskt "farmarna" har det lika svårt med försäljningen som hemuppfödarna i år, speciellt med tanke på att en del i år t o m höjt sina priser (vilket jag tycker är bra - det höjer också statusen på illrar att man inte kan köpa en för en femhundring). Det här är verkligheten, vissa år går det bra, andra år går det dåligt (vare sig det handlar om att få kullar eller att kunna få sina valpar sålda) och då gör det det för alla  (farmare och hemuppfödare)också.

Sarah
0

Det är fyra som är osålda. Plus de som jag planerat att behålla, så det är sex st kvar hemma. Nej det borde ju inte vara ett problem och jag ska börja annonsera på blocket snart. Att behålla valpar för att föra sin avel vidare anser jag vara ett måste för att utvecklas.

Jo man har ju insett att det är många uppfödare som har problem i år. Mycket tråkigt.

Pirjo
0

# Jo, at behålla den bästa är ju ett måste, men att behålla någon/några från varje kull är ju en omöjlighet. Om möjligt så behåller jag bara den absolut bästa som också har högst avelsvärde för mig. Och då efter föräldrar som jag vet och är säker på vad dom ger efter sig. Behåller man slentrianmässigt en eller ett par valpar ur varje kull så kommer man inte vidare heller. Plus att situationen blir ohållbar om man tänkt sig att hålla på x antal år. Om jag skulle behållit minst en ur varje kull så skulle vi nu säkert ha haft 20 illrar och det funkar inte riktigt, så det är bara dom absolut bästa som vi behåller.

Sarah
0

Pirjo, absolut. Jag är dock fortfarande i fasen att jag anser att valparna är bättre än föräldrarna, därför vill jag avla på dem istället. Men som du säger, det blir ohållbart att behålla många på sikt.

sokka
0

Nämen usch vad jobbigt :( Jag hade ju mer än gärna köpt av dig, men nu har jag ju bestämt en bestämd liten herre som vi får hoppas allt fortsätter gå så bra som det gör med ;)

Hur som helst tycker jag du har jättefina illrar, Vildillern i dom verkar ju inte på folk heller vara något framträdande :/ Känns oansvarigt att skaffa två valpar tillsammans direkt på "första försöket" så de får bli en till senare för min del.

Tror det kan bli mycket sållande på blocket, men de kan ju faktiskt hända de finns illergalna där som bara inte orkar vara med i forumet, så helt hopplöst behöver det självklart inte vara än :)

Lycka till!!

Sarah
0

#26 Jag har ju inga hannar kvar heller, vet att du ville ha en. Nej två valpar samtidigt är ingen höjdare. En av mina köpare ska ha två stycken, men de hämtar dem vid olika tillfällen. Den första måste få bli bra först, sen är det trevligt med en kompis till dem.

Tack ;) nej hopplöst är det nog inte.

Pirjo
0

#25 Men valparna i en valpkull är ju inte homogena, dom är inte avelsmässigt lika värda, alltså kan man inte räkna med att varje valp ur en kull är bättre än föräldrarna, i en del kullar finns kanske en ev två som är värda att gå vidare på, i andra kanske det inte finns någon. Som jag ser det så kan man absolut inte se det som att valparna alltid är bättre än föräldrarna, vissa är det, dom flesta är det inte (det är ju därför merparten säljs som sällskapsillrar). Så om man bara rakt av sparar ett par valpar så är det ingen gatranrti för att dom är bättre än föräldrarna…ibland kan det t o m vara tvärtom - att dom är sämre än föräldrarna.

Har man ett långsiktigt mål med sin avel så får man räkna med att till slut ha många illrar hemma (t ex så har jag efter snart 10 år 7 vuxna hemma  just nu och dom flesta är kastrerade)och vissa år får man räkna med att det tar tid att sälja dom valpar som inte lämpar sig för vidare avel. Jobbigt, ja och man är ofta på gränsen till att lägga av. Men vet man vad man siktar på och vet att man är på god väg så orkar man med mycket.

Tyvärr, som en av dom som jobbat i gud vet hur många år för att få bort att folk annonserar på Blocket om illrar så  kommer nog jag nog aldrig att tycka det är OK att annonsera där…. (inget illa ment mot dig personligen eller nån annan som annonserat där, men Bloket är ajabaja för mig)

Illercafe
0

# 20. Skrev att jag bara fick känslan.

Du är inte rädd att någon köper valp av dig nu för att dom tycker synd om dig efter denna tråden?

Sarah
0

#28 Det håller jag med om och jag skulle inte avla på alla valpar ur denna kull. Men ett flertal av dem är mycket bättre i mina ögon. Då behåller jag hellre en sådan och avlar på än fortsätter på mamman. Skulle det inte bli någon bättre så tycker ja inte att det var en bra matchning av avelspar.

Men, alla bra människor finns inte på forumen. Vart ska man då vända sig om forumen är uttömda?

#29 Nej det är jag inte. Jag tor att folk köper djur för att de vill ha dem. Inte av medlidande. Fick jag den känslan av en person skulle jag inte sälja heller. Jag vill få valparna sålda, men inte till vem som helst.

Fruttisen
0

Man kan hitta ögonstenar efter vanliga "valpflyttningstiden", Lakrits skaffade jag ju i mitten av oktober, hon är född i början av juni :)

Infinity
0

Heisann Sarah

Du kan jo prøve og annonsere på de norske forumene også:-)

Bare et lite tips fra lille Norge og jeg synes virkelig synd på deg det er aldri morro når kjøpere trekekr seg og man blir sittende igjen med så mange valper.

cannaydia
0

tänk posetivt är det som gäller när man är uppfödare, du har valpar kvar men du planerade väl inte att ta en kull till fören 2010? då har du 2år på dig att sälja dessa valpar innan det blir "fullt hus" av de nya. Man fäster sig men man får ställa in sig på att de ska flytta isf. man får inte stressa upp sig, det ska ju finnas med i beräkningarna för även om man gör intresse koll innan kullen är född så hinner mkt ändras innan valparna väl är födda och lev.klara och intresset är alltid stort när "allt låter bra och det gäller valpar". för på höst/vinter tom mot vårkanten är valpsuget ofta högt hos de flesta *mig också* och nämner någon valp så…

Sarah
0

Visst är det så. Det kändes bara extra tungt då det är fyra st nu sista veckan.

Monica, ska kolla Norge oxå. Är bara rädd att de ska hamna i bur där eftersom fler har iller i bur där än i Sverige.

Theres
0

Vilka är det du har kvar?

golf.ifokus.se

becka89
0

Åhh dom som är så fina

Vill haaaa :(

Sarah
0

Det är nefertari, Nefertiti, neith och eventuellt Iset kvar.

Pirjo
0

#30 Ang kull där det inte finns någon man själv vill gå vidare på.Hur vet du då vad som inte har fungerat  bra och vad du ska leta efter nästa gång annat än att det är "nånting annat"? Även om nån i kullen skulle ha varit bra att gå vidare på för nån annan så är den kanske inte det man själv letar efter när det gäller att fortsätta med.  Alla som föder upp har ju olika kriterier för vad dom vill ta fram, eller hur? 

Jag skulle tro att ca 85% av mina valpköpare inte kommit genom forum, men det kräver ju att man redan i förväg jobbar på kontakter osv. Jag har alltså föredragit att inte lägga ner tid på att annonsera på olika forum (har faktiskt bara annonserat på ett enda forum).

Sarah
0

Visst vore kontakter det bästa och de flesta av de som hoppat av är just kontakter sen tidigare. Men, jag har inte hållt på så länge och det tar ett tag att bygga upp. Du har hållt på länge och få är det en annan sak. Jag hittade själv dig via din hemsida för många år sedan då jag letade min första iller.

Om jag tittar på min kull i år så är det ex en som fått stor haklapp och någon som fått mindre. De skulle jag inte avla vidare på. Det finns ju tomte bakom men det vill jag bort från. Skulle alla fått haklappar skulle jag inte vilja fortsätta på någon. Därmed testa något annat nästa gång. Det finns fyra honor och en hanne som uppfyller det jag letar efter utseendemässigt, sen får man ju se hur de är i psyket då de blir äldre. Svårt att bestämma nu vilken som ska vidare egentligen.