Cato´s klor
Finns det någon i vårat avlånga land som kan ge min orsaker till varför Cato´s klor spricker i mitten av pulpan? Jag klipper dem inte ofta, typ 1ggn/mån . Han får ett bra foder -Ferret Complete och han får en äggula/v. Han har alltid sprickor i klorna, men de verkar inte gå tillräckligt långt in för han har iallafall inte visat något. Däremot så fastnar trådar från hans filtar i sprickorna och Cato får panik om han sitter fast, så jag är rädd för att han ska slita av klon med tråden. Så att jag vill motverka detta om möjligt. Förslag?
Mvh Jenny

1ggn/mån låter lite för sällan, klipper mina ungefär en gång i veckan till varannan beroende hur lite dom har slipat ner dom själv. kan tyvärr inte svara på varför det blir sprickor då jag inte har nån erfarenhet av det men du har ingen bild eller kanske kan fixa? Hoppas nån kan hjälpa dig lite bättre, låter inge kul att han fastnar i filtar..han kan göra illa sig om han fastnar sådär. Hoppas det löser sig iaf
Men hans klor växer verkligen långsamt och jag klipper dem alltid innan de ens har blivit för långa…
Mvh Jenny
Jag har också haft illrar som fastnat sådär. Usch. Du kan ju prova att byta ut alla filtar med trådar till fleece eller bomullsflannel. Även om inte illrarna har jättelånga klor kan dom alltid lyckas fastna. Jag har införskaffat flannel nu i samband med kullen så att inget otrevligt ska hända och jag har nu bestämt mig att aldrig använda gamla handdukar mm igen. Bara fleece, flannel och lakantyg typ.
Jag skall även skaffa bumullsflannel på meterrulle i olika nyanser av grönt. Det skall sys till passande bitar till leguanterrariet. Även om han inte har fastnat i sina gamla handdukar än så verkar de bättre med flannel. ;)
Mvh,IDA
Jag har flera fleecefiltar som han använder. Har du ändrat något för att illrarna inte ska få nga sprickor i klorna?
Mvh Jenny
Jag hade en iller, Rufus, som på äldre dagar fick väldiga sprickor i klorna. Även klorna på baktassarna växte onormalt, tror jag. De så "tjocka" ut, typ att dom växte sig brett på höjden från basen om du förstår. Jag gjorde inget speciellt då, förutom att istället för att klippa försöka fila ofta så gott de gick. Ofta när man klipper så bildar det sprickor i sig, speciellt om man anv sig av en sådan som e platt, typ för människor. Han va dessutom MYCKET kräsen med vad han stoppade i sig, men nu i efterhand tror jag att fiskolja hade hjälpt, och kankse b-vitamin. Jag köpte det flytande på apoteket.
Mvh,
IDA

Jag tror att det är viktigt att man använder en riktig klotång, eftersom en sax eller vanlig kloknipsare splittrar klon.
Klosax hittar ni i alla djuraffärer och är en billig investering.
Hoppas att det rättar till sig :)
Ok. Jag använder en riktig klosax. Men är det inte lättare för klorna att spricka om man filar? Fiskolja och b-vitamin säger du… Det kan ju vara värt att testa. Jag måste sticka iväg nu, då sticker jag nog förbi apoteket samtidigt. Jättetack!
Mvh Jenny

Prova ge b-vitamin, det finns på tabletter också på både mataffärer och djuraffärer (billigare på mataffärer). De heter VitaBe och är till för katter, är i en vit burk med en katt på framsidan och gjorda av Dogman/Catman.. De är jättebra att pilla i illrarna då och då om de gillar dem! Sen hade jag också gett tillskott i form av olja, laxoljan är kanon.. finns på djuraffärer också! Den kan man ge en dutt per dag, håller päls och hud finfin :)
#8 Ok, tack det ska jag göra =)
Mvh Jenny

Vet inte riktigt hur du menar att klorna blir, men mina illrars klor brukar kunna bli lite "frasiga" ifall vi varit ute mkt…då dom ska klösa på asfalt, klättra på grejjer och när matte drar dom lite i kopplet.

jo lite fnasiga blir de då och då. speciellt om de är lite för långa.
hADE en iller som fastnade med en flisad klo innuti ett par träningsbyxor (med sånt där nät i). De brukade sova i garderoben och hade rivit ner ett par byxor. Hon fastnade däri när vi var borta, och vi fann henne när vi kom hem, då hade hon haft fullt sjå att släpa sig ut ur garderoben med byxorna som satt fast. hon hade inte kommit lång. Hade kanske suttit fast 2-3 timmar. Vi fick först klippa sönder tyget innan vi kunde klippa av klon så att hon lossnade.
Snacka om att man tyckte synd om henne.
Nä, jag röstar åxå pålite extra olja. VitaBee gillar vissa illrar. Min ena iller gav jag mosad öljästtablett i laktosfri grädde då hon av medicinska skäl behövde extra B-vitamin. Det gick ner hur lätt som helst och kanitne ha smakat så illa.

Man kan förresten ta och flisa av klorna lite med handen/sin egen nagel imellanåt, dvs mellan klippningarna. Man kan passa på när de sover och rispa lite på ev klor som flisat sig lite, så att flisorna ramlar av. På det sättet fastnar de inte lika lätt och du behöver inte klippa dem på direkten, om de nte hunnit blivit långa än.
sent och virrig i huvudet men selen(?) hmm något på s…som stärker hår-hud-naglar kan de vara vitaminbrist rent av? mer kalcium o för att den ska tas upp d-vitamin?
#1 Så kan du inte säga, det är individuellt hur fort klorna växer.