Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1004 ggr
Theres
0

OT Igelkott =)

Jag såg en igelkott nyss, och han reste ryggen och visade sina farliga taggar, sen lät han konstigt :P Men jag gick in och hämtade lite filmjölk. När jag kom tillbaka så var han fotfarande förbannad. Sedan började han dricka efter ett tag. Sen när jag tog tillbaka fatet så blev han arg igen :P

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

jag har hört att igelkottar precis som många andra djur inte ska äta mjölkprodukter… Men jag vet inte säkert. Någon som vet? Är lite nyfiken på det där.

Theres
0

Filmjölk ska vara okej att ge igelkottar… har jag hört iallafall ett antal ggr.

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

okej :) Jag vet att vi gav igelkottar mjölk när vi var små. Men sen så hörde jag nu i våras på nyheterna att de uppmanade att ge igelkottar torrt kattfoder, inte mjölk. :P

Theres
0

Får väl ge honom det nästa gång jag ser honom… :P Har bara sett honom 2 ggr, nu och en annan gång när jag höll på att gå på honom :P

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

Hehe igelkottar är livsfarliga, men så söta!

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äh… jag tyckte inte han såg så farlig ut =) Jag ville klappa honom "aj" =)

Tror detta kan vara samma… men denna är tagen 2006 =)

golf.ifokus.se

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utanför sommarstugan såg jag en orädd =)

golf.ifokus.se

Zaria81
0

Om du vill kan du ge den lite katt/illermat,det brukar de gilla. Men absolut inga mjölkprodukter

ViktorMarina
0

Inga mjölkprodukter, inget salt har jag hört. Som med typ alla djur iofs..

Fluffpuff365
0

Då har jag hört rätt då antar jag med mjölkprodukter :) Inte bra.

Theres
0

Mjölk innehåller laktos, men i filmjölk, gräddfil och liknande så är genom bakteriepåverkan laktosen omvandlad till mjölksyra.

golf.ifokus.se

Fluffpuff365
0

Då har jag lärt mig något nytt! :)

ViktorMarina
0

#11: Jaså, det visste jag inte! Kan alltså laktosintoleranta människor äta "vanlig" fil och gräddfil?

Telefonkontakt
0

#13 nix

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Sara
0

Som jag förstått det så finns det olika saker i mjölken man är allergisk mot. 2 st laktosintolleranta kan alltså vara allergiska mot 2 olika saker i mjölken.

Att man säger laktosintollerant är ett "samlingsnamn" på olika allergier i mjölken.

Sara

Fruttisen
0

#15 Laktosintolerans betyder att man är allergisk i någon mån mot laktos, mjölksocker.

#13 Vissa laktosintoleranta kan visst äta vanlig fil m.m. då laktoshalten är mindre i de produkter där bakteriekultur är tillsatt. Allt eftersom bakteriekulturen omvandlar laktosen, precis som Thessan_87 säger. :)

Lenore
0

Under mina föräldrars uterum brukar igelkottar bo om sommaren. Mamma brukar ge dem leverpastej och vatten.

Aviendha
0

Jag har inte en aning om vad man bör ge kottar.. Men jag vet att det är en tant här i Duvberg (utanför Sveg) som har ett "kott-pensionat" vilda kottar tar hon hand om, bortstötta, skadade.. Hon har alla frigående, så hon sätter ut mat och tar hand opm skadade.

sokka
0

Oavsett,ska man inte ge mjölkprodukter om det inte blivit lagrat över 12 månader, då försvinner laktosen! Och igelkottar är så gott som laktosintoleranta.

Fluffpuff365
0

#19 Kan man ge en iller ost då som har lagrats?

skrollan
0

mina farmor har en massa igelkottar under sin trappa till huset. Hon steker plättar till dem och blöter upp mariekex med mykcte mera ;)

Beafer
0

#16 men den är ju omöjligt helt laktosfri? för jag blir iaf dålig av fil. då borde nog små kottar bli det också :P sen är det ju skillnad på laktosintollerant och laktoskänslig. om man bara är känslig går det kanske.

Fruttisen
0

#22 Då ska nog filen legat jävligt länge :)

Beafer
0

#23 hehe, smarrigt med jätte gammal fil ;P